محرم و صفر فرصتی مغتنم برای آموزش راههای تحکیم بنیان خانواده

دسته: اجتماعی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 13 شهریور 1398

photo_۲۰۱۹-۰۹-۰۳_۲۱-۴۰-۵۵
سومین جلسه از سلسله مباحث «خانواده آسمانی »با موضوع تشویق و تنبیه موثر در تربیت در آستان مقدس امامزاده عبدالله علیه السلام بافق برگزار شد.
دکتر عبدالرضا حدادیان صحبت های خود را در این جلسه با مرور پیامدهای فوق العاده تشویق در رفتار انسان ها آغاز و به اهمیت احساس ارزشمندی در رشد و تربیت فرزندان اشاره نمود.
وی تشویق رفتار شخص به طور واضح به خود شخص را یکی از نکات مهم در امر تشویق دانست و ادامه داد:
اگر تشویق متوجه تلاش فرد باشد نه نتیجه آن، می تواند علاوه بر تاثیر در عامل تشویق احساس حقارت را در صورت شکست در کارهای بعدی  از فرد دور کند و حس خود ارزشمندی را در او تقویت نماید.
این مدرس حوزه و دانشگاه با استناد به فرموده ی امیر المومنین علیه السلام که تشویق و تحسین بیش از حد کودک را دچار غرور و خودبینی می کند، تناسب تشویق با اندازه ی کار، تنوع در تشویق و تشویق بلافاصله بعد از تلاش را از دیگر نکات در امر تشویق عنوان کرد.
مدیر موسسات مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی علیه السلام با اشاره به اینکه نباید وظیفه فرد را تشویق کنیم ادامه داد: باید نحوه ی انجام وظیفه را تشویق کنیم و مواظب باشیم تشویق ما زمینه ی لغزش برای فرد نباشد.صحبت ما خانواده ی تراز دین است. خانواده ی خداپسند، خانواده ای نیست که در آن تشویق عامل لغزش باشد بلکه باید هر لحظه که امام زمان به آن خانه نگاه کرد خشنود باشند.
مدیر موسسه فرهنگی رسالت مشهد در مورد چگونگی تشویق گفت: اندازه و مقدار تشویق باید متناسب با عمل فرد باشد .همچنین استفاده از کلمات محبت آمیز و تشویقی هنگام انجام وظایف همسر، معرفی عمل خوب فرد حتی در جمع،اهداء جایزه و انجام کارهای مورد علاقه فرزند را از راه های تشویق کردن بیان کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ما دوست داریم فرزندانمان امام زمانی تربیت شوند پس سعی کنیم تا جایزه و هدیه را همزمان و هماهنگ با مناسبت های اهل بیتی قرار دهیم.همچنین دادن مسئولیت همراه با اعتماد به فرزندان را از جمله عوامل موثر در رشد آنها دانست.
عبدالرضا حدادیان با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در رابطه با صحبت در مورد خانواده در این شب ها افزود : کسی که سکان دار کشور هست با اشراف بر مسائل بین المللی این موضوع را مهم دانسته و تاکید بر تشکیل چنین جلساتی دارند ، پس باید از محرم و صفر به عنوان مقدمه ای برای ظهور و تحکیم بنیاد خانواده های امام زمان پسند استفاده کنیم .
عضو شبکه تشکل‌های تربیت محور کشور در سخنان خود به  عواملی که باعث می شود تشویق و تنبیه موثر نباشد اشاره کرد و  موارد اساسی یعنی روش ناصحیح تشویق به علت عدم مطالعه و عدم برنامه ریزی ، عامل نبودن خود شخص تشویق کننده ، دریافت پاداش های بی جا و بی مورد فرزندان را مهمترین آنها دانست.
دکتر حدادیان در بخش دیگری از سخنان خود تنبیه را آگاه کردن و بیدار ساختن یعنی انجام کار یا رفتاری که باعث حذف رفتار نامطلوب و نادرست در طرف مقابل شود، تعریف و در رابطه با برخورد با دو نوع رفتار سهوی و عمدی گفت: رفتارهای اشتباه سهوی به هیچ عنوان نباید تنبیه شود و سعی شود در برخورد با این نوع اشتباهات فرزندان خودمان ، مثل برخورد با اشتباه سهوی دیگران ، رفتار کنیم، که عدم توجه به این موضوع باعث بهم خوردن رابطه فرزند با اولیا می شود. اما طبق روایات حتما رفتار اشتباه عمدی به صورت روشنمند و هدفمند تنبیه شود و در صورت رعایت این دو نکته مهم می توان از ایجاد رفتار ناهنجار فرزندان جلوگیری کرد.
نویسنده مقاله تنبیه از دایره المعارف قرآن ،فریاد زدن، توهین ، تحقیر و تمسخر ، تهدید و پرخاشگری ،لقب گذاشتن ،بیان کردن نقاط مثبت دیگران و نقاط ضعف فرزند خود در جمع را از جمله روش های نادرست تنبیه بیان نمود.
وی ترس و اضطراب ،گوشه گیری و کمرویی را از جمله پیامدهای منفی روش های نادرست تنبیه نام برد و افزود: دروغگویی،پرخاشگری،خودآزاری و دیگر آزاری ،آسیب جدی به بهره هوشی و حافظه ، کینه توزی ، ریاکاری از دیگر نتایج نادرست تنبیه است و اگر تنبیه به صورت جسمی و بدنی باشد در فرزند احساس حقارت ، افت شخصیت و خطا در خلوت و دیگر آزاری را به همراه خواهد داشت.
این کارشناس مسایل خانواده در مورد چگونگی تنبیه، ایجاد«محرومیت» را بهترین روش تنبیه بیان نموده و علاوه بر داشتن اخلاقی قاطع ولی مهربان ،مدت دار بودن محرومیت ، ایجاد فرصت جبران ، قابل اجرا بودن نوع محرومیت ، طولانی نبود قهر از جمله شرایط چگونگی تنبیه دانست.

photo_۲۰۱۹-۰۹-۰۳_۲۱-۴۰-۵۵ (۲)

photo_۲۰۱۹-۰۹-۰۳_۲۱-۴۰-۵۴


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page