معرفی نرم افزار (2)Fortran

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
شنبه - 20 آبان 1391

 

در این گزارش به نحوه­ی نصب نرم­افزار، نوشتن نمونه برنامه­ی ساده و اجرای آن می­پردازیم.

  • نحوه­ی نصب برنامه

ابتدا به محلی که نرم­افزار ذخیره شده رفته و بر روی آیکون Setup نرم­افزار دوبار کلیک نمایید. منتظر بمانید تا پنجره­ی نصب باز شود. بعد از بازشدن پنجره­ی مورد نظر، منتظر بمانید تا گزینه­ی Continue سیاه رنگ شود. سپس بر روی این گزینه کلیک کرده و در پنجره­ی بعدی در قسمت Name نامی دلخواه خود را وارد نموده و بر روی گزینه­ی OK کلیک نمایید. در پنجره­ی بعدی از شما سریال یا کد درخواست می­شود که شما تمام عددها را 1 وارد نموده و سپس بر روی گزینه­ی OK کلید نمایید. در پنجره­ی بعد در صورت تمایل به تغییر مکان نصب نرم­افزار بر روی گزینه­ی Change Folder و سپس بر روی گزینه­ی Typical و در غیر اینصورت مستقیما بر روی گزینه­ی Typical کلیک نمایید. در پایان نیز بر روی گزینه­ی Continue کلیک نموده و نرم­افزار به صورت معمول شروع به نصب شدن می­کند. تا اتمام برنامه حوصله به خرج داده و در پنجره­ی پایانی بر روی گزینه­ی Yes کلیک نمایید. لازم به ذکر است می­توانید با رفتن به پوشه­ی BIN در محل نصب برنامه، آیکون MSDEV و یا با پیدا نمودن گزینه­ی Microsoft Developer Studio  از منوی Start و زیر شاخه­ی Fortran PowerStaton 4.0، هر یک از این دو گزینه را به صفحه­ی نمایش رایانه­ی خود آورده (بر روی آیکون مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه­ی  Send to Desktop (Create Shortcut)را انتخاب نمایید) و آسان­تر و سریع­تر از نرم افزار استفاده نمایید.

  • نمونه برنامه (مناسب برای شروع کار و دانش­آموزان علاقه­مند)

نحوه­ی ساختن فایل منبع برای نوشتن برنامه

برای نوشتن برنامه ابتدا وارد نرم­افزار شده و از گزینه­ی File و زیرشاخه­ی New، بر روی گزینه­یProject Workspace دوبار کلیک نمایید. در پنجره­ی باز شده در قسمت Type، گزینه­ی Console Application، در قسمت Name، نامی برای برنامه­ی خود و در قسمت Browse، مسیر ذخیره­ی برنامه­ی خود را انتخاب و سپس بر روی گزینه­ی Create، کلیک نمایید. با این عمل در قسمت چپ نرم­افزار بر روی صفحه­ی نمایشگر خود، پوشه­ی برنامه با نام در نظر گرفته شده را مشاهده خواهید کرد. سپس در منوی ابزار بر روی گزینه­ی New Source File کلیک نمایید. با این کار صفحه­ی سفیدی باز می­گردد که باید برنامه داخل آن نوشته شود.

نحوه­ی اجرای برنامه

بعد از نوشتن برنامه، آن را داخل پوشه­ی کاری برنامه ( Project Workspace)، که قبلا ساخته­اید، ذخیره نمایید. با این کار منو­های اجرایی برنامه یعنی Compile و Build، فعال می­گردند. به منظور اجرای برنامه ابتدا بر روی گزینه­ی Compile، سپس بر روی گزینه­ی Build، و در نهایت بر روی گزینه­ی Go که با فلش سیاه رنگ به سمت پایین در نرم­افزار مشخص شده، کلیک نمایید. سپس برنامه در صورت نداشتن خطا آماده­ی اجرا می­باشد.

نمونه برنامه

هدف از نوشتن این برنامه، محاسبه­ی حاصل جمع، تفریق، ضرب و تقسیم دو عدد A و B می­باشد. با نوشتن این برنامه و اجرای آن، برنامه، دو عدد از شما سوأل می­کند و بعد از وارد نمودن اعداد مورد دلخواه، برنامه محاسبات مورد نظر را انجام و نتایج را به ما نشان می­دهد.

!***********            WELCOME TO PROGRAM EHSAN               ***********

PROGRAM EHSAN

IMPLICIT NONE

REAl:: A,B,C,D,E,F

WRITE(*,*) ‘ PLEASE INSER A: ‘

READ(*,*) A

WRITE(*,*) ‘ PLEASE INSER B: ‘

READ(*,*) B

C=A+B

D=A-B

E=A*B

F=A/B

WRITE(*,*) ‘ C= ‘ , C

WRITE(*,*) ‘ D= ‘ , D

WRITE(*,*) ‘ E= ‘ , E

WRITE(*,*) ‘ F= ‘ , F

PAUSE

END PROGRAM EHSAN

امیدوارم با این راهنما، برنامه را به­راحتی نصب و اجرا نمایید.

احسان فتوحی بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page