مسئولیت فرهنگ و آسیبهای اجتماعی

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
یکشنبه - 18 آذر 1397

آنان که سکان فرهنگ را در دست دارند، آنان که عضو شورایی فرهنگی، گروهی مذهبی یا حزبی سیاسی هستند، انان که در کوچه، محله و در بین مردم صاحب نفوذند و احترامی دارند، آنان که پتانسیل بزرگی به نام هیئت در اختیار دارند. آنان که تحصیلکرده اند و چند سالی در حوزه یا دانشگاه درس خوانده اند. آنان که بقولی بادرد جامعه اشناترند، ریشی سفید کرده اند یا چند لباسی بیشتر پاره کرده اند.
امروز شهر من در گوشه کنارش، نیاز به انسانهای مسئولیت‌پذیر بیشتری دارد تا علاوه بر خود و زندگی خود، به فکر زندگی دیگران نیز باشند. به همین بهانه، رفت و آمد کنند و برای رتق و فتق مشکلات و مسائل زندگی همنوعانشان وقت بگذارند.
تا فرصت هست و خود نیز در محاصره این مشکلات قرار نگرفته ایم، برای اجرایی کردن شعر سعدی، بیشتر همت کنیم ، همان دوبیتی معروف که فرمود: بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش زیک گوهرند، چو عضوی به در آورد روزگار، دگر عضو ها را نماند قرار.
امروز چالشها و آسیبهای اجتماعی به هر دلیلی ملموستر شده اند و در مقابل اگر بیماری بیتفاوتی را فکری نشود، درد و اسیبهای اجتماعی به سایر اعضای جامعه رسوخ کرده و آنگاه است که بدون استثناء، زندگی کردن برای هر کسی در هر موقعیتی در این شهر، سختتر و پیچیده‌ تر خواهد شد.
پس بیائیم تا دیر نشده، خود را از عادتِ دیدن و رد شدن از کنار حوادث و اتفاقات اطرافمان رها کنیم و رها شویم از بند بی تفاوتی، به یاری مسئولینی دلسوز و البته گه گاه بی نام و نشان بشتابیم که در راه خدمت به مردم و رفع آسیبهای اجتماعی و فرهنگی قدم برمی دارند. بیائیم با هم بیشتر گفتگو کنیم، مسئول شویم، با اقوام و خویشان و دروهمسایه بیشتر نشست و برخواست کنیم و در زیباتر شدن زندگی در شهرمان به یکدیگر کمک کنیم، قطعا حق ما نیست که آسیبهایی اجتماعی از جمله ازدواجهای زودهنگام، طلاق، ناسازگاری در سنین مختلف، کمبود عزت نفس و … داشته باشیم اما مسئولیت پذیری و همتی چشم نواز لازم است، بیاییم مثل گذشته در قبال مسائل زندگیِ همنوعانمان مسئولیت پذیرتر باشیم و در گرمتر شدن کانون زندگیها سهمی بیشنر از آن خود کنیم، هم افزایی کنیم به مانند : کانون فرهنگی مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام مسکن مهر شهرمان که جلسه ای آموزشی تربیتی برگزار میکند یا جوانان پرتلاش و پرانرژی شهرمان که کافه کتاب پژواک ویا کانون شیخ محمد تقی بافقی را پیش میبرند و …
در این راه قطعا معلمان و هنرمندان سهم بسزایی دارند. قطعا روحانیون و هیئات نقش بزرگی میتوانند ایفا کنند. بیاییم به اندازه خودمان برای فردای فرهنگ شهرمان و رفع اسیبهای اجتماعی امروز شهرمان فکری برداریم.

محمد مهدی علیزاده فلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page