چاقی قاتل تمام عیار

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 6 اسفند 1397

هفته ملی سلامت مردان گرامی باد مردان فعال تر، مردان سالم تر

شکی نیست که چاقی برای سلامتی بد است. زیادی چربی بدن میزان کلسترول بد (LDL) و نیز تری‌گلیسریدها را بالا می‌برد، و در عین حال باعث کاهش میزان کلسترول خوب (HDL) می‌شود؛ چاقی توانایی پاسخ‌دهی بدن به انسولین را مختل می‌کند، میزان قند و انسولین خون را بالا می‌برد

بدترین چاقی ، چاقی مرکزی یا چاقی شکمی که منشا بسیاری از بیماری‌هاست و به مرور می‌تواند فرد را به مشکلات اساسی جسمی مبتلا کند. این نوع چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی، فشار خون بالا، مقاومت انسولینی و دیابت نوع دو را بالا می‌برد. طبق تحقیقات، بافت چربی انباشته در بدن به خصوص در اطراف شکم باعث ترشح هورمونی می‌شود که رشد سلول‌های چربی را تحریک کرده و اشتهای فرد را افزایش می‌دهد. در واقع چاقی شکمی، اضافه وزن بیشتری را برای فرد می‌آورد.

برای اینکه بدانید آیا وزن‌تان شما در معرض عوارضی که ذکر شد، قرار می‌دهد، یا نه، به ارزیابی دقیق‌تری نیاز دارید.در حال حاضر بهترین روش ارزیابی وزن &شاخص توده بدنی& (BMI) است. برای محاسبه BMI باید وزن‌تان را بر حسب کیلوگرم بر مجذور یا توان دوی قدتان بر حسب متر تقسیم کنید.   مثلا اگرفرض کنیم  وزن شما ۷۵ کیلوگرم باشد و قدتان ۱۶۰سانتی متر باشد  مجذو رقد به متر ۵۶/۲ می شود  ووقتی وزن را بر این عدد تقسیم نماییم نمایه توده بدنی :۲/۲۹ یعنی شما  دچار اضافه وزن می باشید.

نمایه توده بدنی با استفاده از وزن و قد براساس فرمول زیر محاسبه و براساس جدول زیر طبقه بندی می گردد

مقدارBMIطبقه بندی
کمتر از ۵/۱۸لاغری(کم وزنی)
۹/۲۴-۵/۱۸طبیعی
۹/۲۹-۲۵اضافه وزن
۳۰و بیشترچاقی

(۹/۳۴-۳۰ چاقی درجه ۱)

(۹/۳۹-۳۵ چاقی درجه ۲)

(۴۰و بیشتر چاقی درجه ۳ یا بیشتر)

اما بدترین نوع چاقی ، چاقی شکمی می باشدبیشتر آقایان شکم را نشان مردانگی می‌دانند و اهمیتی به آن نمی‌دهنداما بررسی نشان می دهد اضافه وزن و تجمع چربی های دورشکم پیش نشانه هایی از مشکلات جدی تر مانند بیماری قلبی می باشد در واقع اندازه دور کمر مهمتر از اندازه وزن می باشد چون افزایش دور کمر بیشتر از ۹۰فرد را در معرض خطرات بیماریهای قلبی و عروقی می نماید برای اینکه بفهمید در معرض خطر هستید یا نه بایستی دور کمر خود را اندازه گیری نمایید در صورتیکه دور کمر ۹۰سانتی متر بیشتر باشد نشان دهنده چربی شکمی شما   می باشدبرای اندازه گیری دور کمر کافی است متر نواری را در ناحیه نقطه میانی حد فاصل قسمت پائینی آخرین دنده و برجستگی استخوان لگن   )بدون پوشش یا لباس( قرار داده و بدون وارد کردن فشار بر بافتهای نرم، اندازه گیری نمایید.

اگر اضافه‌وزن دارید و اندازه دور کمرتان بالاست، مراقب خودتان باشید

طیبه عسکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page