شرکت سنگ آهن بافق و مسائل بی پاسخ

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 30 شهریور 1402

 

شرکت سنگ اهن مرکزی ایران با ظرفیت اسمی تولید سالانه سه میلیون تن سنگ آهن دانه به مدت بیست سال تولید کننده بلامنازع سنگ آهن ایران بود.با تغییر توع سنگ چغارت نسبت به زمان آغاز بهره برداری و سیاست های مدیران وقت،رکورد تولید پنج میلیون تن محصول را در کارنامه خود ثبت کرده است .

در اواسط دهه هشتاد و راه اندازی کارخانه کنسانتره، فروش سنگ آهن دانه بندی کاهش و تمرکز تولید بر روی محصول جدید یعنی کنسانتره گذاشته شد.

همزمان با عملیات اجرایی کارخانه گندله سازی و نیاز به نقدینگی،این شرکت با تغییر فید ورودی کارخانه کنسانتره توانست از دو خط تولید چغارت و سه چاهون با ظرفیت اسمی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی در سال، ۵ میلیون تن کنسانتره تولید کند.در چند سال اخیر و با ته کشیدن ذخیره چغارت در زمانی که عقلانیت و تجربه بر شرکت حاکم بود تولید کنسانتره به ۳ و نیم میلیون تن در سال کاهش یافت.

لازم به ذکر است احداث کارخانه ذوب آهن و تأمین مواد اولیه اصلی یعنی سنگ آهن،کک و سنگ آهک از داخل کشور مثل شکافتن هسته اتم بود که توسط متخصصان خارجی و کارشناسان خبره ایرانی و تحصیل کرده خارج قبل از انقلاب صورت گرفت و پس از انقلاب نیز با خروج کارشناسان خارجی،بومی سازی ، اداره و ادامه کار تولید توسط کارشناسان داخلی چیزی کمتر از سختی راه اندازی اولیه آن نبود،لذا در مورد کار شرکت در دهه شصت با وجود جنگ تحمیلی نمی توان گفت خاک بافق به توبره کشیده شده است لذا ادامه حیات شرکت در زمان بحران های ناشی از جنگ کار کوچکی نبوده است .

مورد دیگر در خصوص بدهی ۲۳۰۰ میلیاردی مدیریت قبلی در سال میانی حضور در شرکت،بررسی ها نشان می دهد ۱۵۰۰ میلیارد از این بدهی مربوط به دو پیمانکار اصلی پروژه گندله سازی بوده و اگر بدهی ایجاد شده پروژه ای با این عظمت راه اندازی شده است، مابقی بدهی ماهیانه حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده که صرف طرح های دیگر شرکت شده و جای نگرانی نداشته است.

در صورتیکه بدهی ایجاد شده مدیریت فعلی در حالیست که در سال گذشته هیچ هزینه ای برای هیچ پروژه ای نشده است و تنها پروژه در زمان این مدیریت جدید نیروگاه ۲۵ مگاواتی ست که برون سپاری شده است و راه انداز و بهره بردار و سرمایه گذار  پیمانکاری است که فقط برق تولیدی را به سنگ آهن مرکزی می فروشد.

در مورد به توبره کشیده شدن خاک بافق در حال حاضر به نظر می رسد با توجه به نیاز شدید شرکت به سنگ آهن و فقدان این ماده اولیه در زمان مدیریت قبلی با هوشمندی و کاربلدی سالیانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرف خرید سنگ آهن می شد ولی در مدیریت فعلی ۹۰۰ هزار تن سنگ آهن استحصالی از باطله های چغارت به فروش رفت و معلوم نشد درآمد حاصل از فروش آن که به گفته مسئولین قرار بود صرف خرید سنگ با کیفیت تر؟؟؟ شود در کجا صرف و خرج گردید.

لازم به ذکر است در ادامه قصور تیم مدیریت فعلی در حال احداث چندین سایت پرعیارسازی بر روی باطله های چغارت می باشد تا بجای خرید سنگ، در مدت زمان کوتاهی اندک سنگ آهن دپو شده باقیمانده چغارت را نیز مصرف و آینده تأمین خوراک شرکت به شدت مبهم شود.

موضوع نگران کننده دیگر افتتاح چندین حساب جدید در این مدت کوتاه در بانک ها و بعضاً شعبات متعدد یک بانک در خارج از بافق یعنی در یزد و تهران می باشد که این عمل نیز بعد از پنجاه سال سابقه شرکت بانک های بافق و کارگران را با مشکلات عدیده روبرو کرده است .

امضاء محفوظ


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page