آینده سازی با آموزش و پرورش، وظیفه که نیست؟!

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 3 آبان 1402

 

 

وظیفه چه کسانی نیست که در امر آموزش و پرورش همت کنند؟ نظر چه کسانی در امر آموزش و پرورش مهم است، نظر چه کسانی بی اهمیت؟

نمیشود دو سوال اول را مطرح کرد و از دو سوال عبور کرد که:

پول گذاشتن و وقت گذاشتن برای آموزش و پرورش هزینه است یا سرمایه گذاری؟ آنان که پول و وقتشان را در این امر میگذارند یا نمیگذارند در کدام جبهه میجنگند؟

از نگاه امیرالمومنین علی علیه السلام آموزش امری است که باید توسط بزرگترهای دانا عهده داری شود، تا دانش آموزان زیر سایه درخت تدبر و برنامه ریزی آنان به ثمر نشسته، برای ساخت آینده آماده شوند. در حکمت ۴۷۸ نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام، دانایان یا کسانی که بر سکوی دانایان تکیه زده اند را در جایگاه عهد اول میخوانند و می فرمایند:

خـدا از مردم نادان عهد نگرفت کـه بیاموزند، تـا آن کـه از دانایـان عهد گـرفت کـه آمـوزش دهـند.

مسلما بر سر راه آموزش و پرورش سنگهایی است که برداشتنش نیاز به اجتماع قلوب و مشورت مسئولین و کمک آنانکه خارج از مسئولیتند (افرادی که بعضا بیشتر میتوانند کمک برسانند مثل والدین و خیرین) دارد و مهمتر از کمک رساندن، سنگ اندازی نکردن هست.

خداراشاکریم که شورایی به نام شورای آموزش و پرورش هست که وظیفه حمایت از آینده فرزندان بافق را بدوش بکشد. اما توقع این است که حمایتهای این شورا را تمام اعضاء و بدنه آموزش و پرورش احساس کنند از کارمند و معلم تا والدین و دانش آموزان، راننده مدرسه تا آبدارچی. لذا وقتی شورای آموزش و پرورش با تمام اعضا در مرکز آموزش و پرورش تشکیل میشود روزنه امیدی پس از مدتها یافت میشود که آهای مردم بدانید و آگاه باشید که مسئولین شهر پای وظیفه ساختن آینده ایستاده اند.

جای تشکر دارد امید است این جلسات مستمر و مصوباتش پیگیری و اجرا شود تا موجبات تقویت مهمترین نهاد شهرمان یعنی اداره آموزش و پرورش فراهم شود. امروز که در حوزه آموزش لنگی داریم نیاز بیش از پیش به برنامه ریزی و پیگیری هست تا بتوان از این فرصت همدلی بیشتر بهره برد و دست آیندگان را پر کرد. لذا توقع بی جایی نیست که این جلسه ماهانه در اداره آموزش و پرورش برگزار شود و مردم فراتر از تصاویر آن، از خروجی های خوب آن، از میزان اجرائی شدن مصوباتش هم مطلع شوند.

در خطبه ۳۴ نهج البلاغه داریم که حضرت فرمودند: ای مردم، مرا بر شما و شما را بر من حقی واجب شده است. حق شما بر من، آن که از خیرخواهی شما دریغ نورزم و بیت المـال را میان شما عادلانه تقسیم کنم، و شما را آموزش دهم تا بی سواد و نادان نباشید، و شما را تربیت کنم تا راه و رسم زندگی را بدانید.

بنابراین، مطالبه نهج البلاغه ای اگر این نباشد، چه باشد:

مصوبات شورای آموزش و پرورش در امر آموزش و البته امر تربیت فرزندان بافق چه بوده است؟ میزان حمایت و پیشرفت هر مصوبه در ماه چقدر است؟ لطفا حمایتهای مسئولین از آموزش و پرورش را شفافتر کنید .

 

محمد مهدی علیزاده فلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page