بافق در سال ۱۴۲۰ و چند سؤال

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 23 آذر 1402

بیایید کمی از ذهنیت هایی که هوش مصنوعی در ساخت بناهای شیک و نو نوار در ترسیم آینده شهر برایمان ایجاد می کند فاصله بگیریم به این فکر کنیم که به سال ۱۴۲۰ هجری شمسی رسیده ایم یعنی ۱۸ سال بعد. تصویر و تصور ذهنی مان از بافق چگونه است؟ شهری توسعه یافته از جنبه های مختلف یا رشد یافته کاریکاتوری؟

شما جمعیت بافق را تا آن سال چند نفر تخمین می زنید؟ چند نفر بومی و چند نفر غیربومی و مهاجر؟ ظرفیت اسکان بافق تا آن سال را چند نفر در نظر می گیرید؟ اصلا آیا زیرساخت های شهر برای تعداد نفری که مد نظر دارید پاسخگوست؟

با توجه به حجم مهاجرتی که از چند شهر خاص در چند سال گذشته به بافق انجام شده آیا حضور جمعیتی بالاتر که از نظر فرهنگ و مذهب با مردم شهرستان تفاوت های عمده خواهند داشت در تصویر ذهنی شما ایجاد شده است یا خیر؟ آیا ساخت مساجد تک مناره ویژه برادران اهل تسنن و حق داشتن نماینده در شورای اسلامی شهر و حتی مجلس شورای اسلامی از بین ایشان برایتان تداعی می شود؟

به این موضوع فکر کرده اید که تا آن سال به خاطر ازدواج هایی که بین فرزندان بافق و مهاجرین صورت خواهد گرفت بافت اجتماعی و سبک زندگی ها چگونه می شود؟

به نظر شما شاخصه های امنیت، رفاه و آموزش در آن سال برای عموم مردم شهرستان در چه وضعیتی قرار خواهد داشت؟ اقتصاد، اشتغال و معیشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

سرانه مطالعه،اهمیت دادن به تحصیل و آموزش عالی،فرهنگ و ادب و هنر چه جایگاهی در بین مردم خواهد داشت؟

آسیب های اجتماعی تا آن موقع را چگونه ارزیابی می کنید؟ اعتیاد، طلاق، دزدی، بزهکاری نوجوانان و جوانان،استعمال دخانیات و … در چه حالتی قرار خواهد داشت؟

آیا محیط زیست شهرستان تا آن زمان برای زیست مناسب است؟ شهری با فضای سبز مناسب و کشاورزی پویا و فعال خواهیم داشت یا آلایندگی های صنعتی علاوه بر تشدید مریضی های لاعلاج، زمینه های مهاجرت معکوس از شهرستان را فراهم خواهد آورد؟ اصلا آب برای آشامیدن و زنده ماندن خواهیم داشت؟

بسترهای تامین اجتماعی بافق،بیمارستان های مورد نیاز و کلینیک با پزشکان متخصص، ورزشگاه های مجهز و … در چه وضعی خواهد بود؟

هرم مدیریتی در شهرستان چطور؟ چند درصد از مدیران شهرستان را تا آن سال بافقی می بینید و چند درصد غیربومی یا انتخاب شده از بین مهاجران؟

به نظر شما امروز چند مسؤل به روز پست های مدیریتی شهرستان را اشغال کرده اند؟ با چه سطحی از دانش و آگاه به حال و روز جامعه و تا سال ۱۴۲۰ وضعیت چگونه خواهد بود؟

به نظرتان متولیان امور در شهرستان از امروز به فکر برنامه برای آن روزها هستند؟ چه تمهیداتی اندیشه اند؟ با کدام اندیشکده ها در تماسند و آیا ساختن آینده ای بهتر دغدغه عموم آنهاست؟
ما مردم چطور؟

محمد علی قاسم زاده بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page