21 درصد از مجوزهای تاسیس در یزد به مرحله تولید می‌رسد

دسته: اخبار ایران , اقتصادی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 8 خرداد 1392
21 درصد از مجوزهای تاسیس در یزد به مرحله تولید می‌رسد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد با اشاره به پیشتازی یزد در عرصه اقتصاد گفت: سالانه 21.6 درصد از مجوزهای تاسیس در استان یزد به مرحله تولید می‌رسد این در حالی است که این میزان در کشور حدود 18 درصد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدمهدی زارع پیش‌ از ظهر امروز در نشستی با حضور خبرنگاران و رئیس خانه صنعت و معدن یزد اظهار داشت: استان یزد در یک نگاه، استانی صنعتی، معدنی و صادراتی است که گویای پتانسیل و ظرفیت عظیم نهفته در این استان است.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت رتبه ششم کشوری به این استان اختصاص یافته است، افزود: یزد در حوزه معدن رتبه دوم و در حوزه صادرات نیز در ردیف 10 استان برتر قرار گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد با تاکید بر اینکه با توجه به مزیت‌های استان یزد باید نگاهی ویژه به این استان داشت، ادامه داد: وجود نیروی انسانی کارآمد در استان و زیرساخت‌های حوزه صنعت و معدن، موقعیت استان یزد به لحاظ ارتباطی و قرار داشتن در چهارراه مواصلاتی کشور همچنین وجود سرمایه‌گذاران متعهد و متدین باعث شده تا این خطه به منطقه‌ای صنعتی تبدیل شود.

* صنعت فولاد استان یزد در مسیر توسعه

وی با اشاره به میزان تولید فولاد در این استان عنوان کرد: در این حوزه وضعیت استان نسبت به گذشته، رشد را نشان می‌دهد و در زمینه فرآوری سنگ‌آهن و رسیدن به حلقه تولید و ارزش افزوده به رتبه سوم در این حوزه دست یافته‌ایم.

زارع، میزان آهن اسفنجی تولیدی استان را 1.7 میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: ظرفیت تولید این محصول به میزان 3میلیون تن نیز در دست بهره‌برداری است.

وی، تولید شمش فولادی استان را 1.5 میلیون تن اعلام کرد و ظرفیت آماده‌ بهره برداری این محصول فولادی را 7میلیون تن دانست.

این مسئول، میزان فعلی تولید گندله را 3.6 میلیون تن اعلام و تصریح کرد: بهره‌برداری از ظرفیت تولید به میزان 10 میلیون تن در دست اجراست همچنین بهره‌برداری از 10 میلیون تن کنسانتره نیز در دست اجراست که در سال جاری به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از عمده مشکلات حوزه صنعت فولاد را تامین آب برشمرد و عنوان کرد: با اجرای طرح خط دوم انتقال آب به استان و نیز پروژه انتقال آب خلیج فارس به یزد، این موضوع به زودی حل خواهد شد و از نظر توسعه صنعتی در استان مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد همچنین با اشاره به تعداد واحدهای بهره‌برداری شده صنعتی در استان اظهار داشت: در حال حاضر 3 هزار و 408 واحد در حال فعالیت هستند و 3 هزار و 717 مجوز بهره‌برداری و تاسیس در استان صادر شده است.

* 982 واحد صنعتی در استان یزد نیمه تمام است

وی با اشاره به اینکه هنوز واحدهای نیمه تمام زیادی در استان داریم که در حال تکمیل و راه‌اندازی هستند، گفت: 982 واحد نیمه تمام صنعتی در استان به دلیل کمبود اعتبار و نقدینگی به مرحله تکمیل و بهره‌برداری نرسیده‌اند.

زارع با اشاره به اینکه بیشتر این واحدها به پیشرفت فیزیکی بالای 20 درصد رسیده‌اند، افزود: برای تکمیل این واحدها به اعتباری معادل 5هزار میلیارد تومان به صورت ارزی و ریالی نیاز است.

وی در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق محروم استان گفت: لازم است در این زمینه بازنگری جدی در قوانین و مقررات داشته باشیم و با در نظر گرفتن مشوق‌های سرمایه‌گذاری، نسبت به جذب سرمایه در این مناطق و توسعه آن اقدام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه دولت قصد سرمایه‌گذاری ندارد و باید به سمت خصوصی‌سازی حرکت کنیم، می‌طلبد قوانین و مقررات باید به گونه‌ای وضع شود تا بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این مناطق تمایل پیدا کند.

وی با بیان اینکه برخی قوانین و مقررات موجود تا حدی راه را برای سرمایه‌گذاری هموار کرده است، گفت: معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات کم‌بهره و مدت‌دار و موارد مشابه وجود دارند اما کافی نیست و باید مشوق‌های بیشتری در نظر گرفته شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page