نه گفتن به اعتیاد

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 30 بهمن 1392
125100_..90.5.11+5196..3-80x80
قرار است در سالن همایش های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران –بافق محفلی برگزار گردد با عنوان گردهمائی NA بافق و بهاباد یا همان انجمن معتادان گمنام که قریب به هشت سال از راه اندازی این گروه آن هم توسط چند نجات یافته از بلای خانمان سوز اعتیاد در این خطه کویری می گذرد و پیام خود را به معتادی برسانند که  خود را از این منجلابی که درآن فرو رفته ای بیرون کش و به زندگی دوباره سلام کن و به گفته اعضایش که تبلیغات اش در سطح شهر وفضای مجازی بطور کامل مشهود است آن است که شرکت برای همه آزاد است و ما هم می توانیم در آن شرکت نمائیم.
 نکته ای که در خلال برگزاری این گردهمائی به ذهنم رسید و گفتم چند کلمه ای برای آن بنویسیم این است که بیشتر گرفتاری اعتیاد بویژه در نسل جوان بواسطه عدم توانی گفتن یه کلمه و آن هم «نه » می باشد کلمه ای که در بیشتر مواقع و آن هم به دلیل مسائل و مواردی جزئی نمی توانیم آن را از زبان سرخمان جاری نمائیم .
طبق آخرين آمار ارائه شده از سوي پايگاه اطلاع رساني ستاد مبارزه با مواد مخدر، يك ميليون و 325 هزار نفر در ايران درگير اعتياد هستند كه 45 درصد از اين تعداد كمتر از 29 سال سن دارند هر چند كه در آمار غيررسمي اين آمار بسيار متفاوت است اين به معناي آن است كه بيش از نيمي از معتادان كشور جوانان هستند. همچنين بر اساس نتايج طرح ملي شيوع شناسي مصرف مواد مخدر، ميانگين سن آغاز مصرف 21 سال است. که با بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسنان بیشی از نیمی از افردای که در دام اعتیاد گرفتار شده اند بخاطر رودر بایستی و عدم توانائی گفتن «نه» درصورت تعارف ماده مخدر و یا سیگار وقلیان از طرف آشنایان و دوستانشان می باشد.
«نه گفتن» مهارتی است که فرد را قادر می سازد به درخواست های نا بجای دیگران، پاسخ منفی دهد. کسانی که از قدرت «نه گفتن »عاجزند، همواره در روابط بین فردی خود با مشکل مواجه شده و از ارتباط خود احساس امنیت و خرسندی نمی کنند. پس توانایی «نه گفتن» به تقاضا و درخواست‌های دیگران، در مساله پیشگیری از اعتیاد، مهم‌ترین موضوعی است که بسیاری از جوانان با ید با روی آوردن به آن خود را گرفتار شدن در این دام مهلک و خانمان سوز حفظ نمایند
اگه بتوانیم در مقابل تعارف دوستان و یا خانواده به استعمال مواد دخانی و یا ماده مخدر با اراده ای مصمم و قوی با گفتن یه کلمه و آن هم فقط یک «نه» به آنها  میتوانیم علاوه بر اینکه خود را از گرفتار شدن در دام اعتیاد دور کنیم  هزینه های غیر قابل جبران و پیش بینی نشده ای را برای خود ،خانواده ، دوستان و از همه مهتر جامعه ای که در آن زندگی میکنیم به جا نگذاریم که عواقبش تا سالها گریبانگیر همه شود.
پس بیائید با چند روش ساده به هنگام مواجه با افرادی که شما را به استعمال دخانیات و مواد مخدر تشویق می کنند «نه» بگوئیم:
1- فقط گفتن نه.
2- گفتن نه همراه با توضیح: مثلا نه متشکرم، سیگار نمی‌کشم.
3- بهانه آوردن: نه متشکرم، من الان عجله دارم.
4- عوض کردن موضوع: نه متشکرم، راستی دیشب فیلم را دیدی؟
5- دور شدن: گفتن نه و سپس دور شدن.
6- بی‌اعتنایی: نادیده گرفتن شخص مقابل.
7- اجتناب از موقعیت: اجتناب از هر موقعیتی که شما در آن احتمال می‌دهید کاری انجام دهید که مایل نیستید.
8- استفاده از طنز و حساسیت: من به مواد حساسیت دارم.
9- سی‌دی خش‌دار: تکرار یک عبارت خاص در مقابل دعوت دوستان به مصرف مواد، مثل «من اهل مواد نیستم» و تکرار این جمله در برابر اصرار دیگران.
10- دادن این احساس به فرد مقابل که او موضوع را بهتر می‌داند: من تو را باهوش‌تر از این می‌دانم که مواد مصرف کنی.
پس می توانید هنگام  « نه گفتن » به چشمان طرف مقابل نگاه کنید تا متوجه قاطعیت شما بشود و با اولین « نه گفتن »  راه را برای « نه گفتن » بعدی هموار کنید وهر روز به خود یادآوری کنید که « نه گفتن » حق با شما است.وباور داشته باشید که علیرغم « نه گفتن » باز هم دیگران شما را دوست دارند.
و  خلاصه دوستان وعزیزان بیائید حتی اگر هم که شده برای حفظ سلامتی خود و خانواده و کسانی که دوستشان داریم « نه گفتن » را تمرین کنید.
محمد هادی فتاحی بافقی

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page