رایانه را ول کن یارانه را بچسب

دسته: علمی - پزشکی
یک دیدگاه
چهارشنبه - 14 فروردین 1392

IMG_4196
عصری که متاسفانه یا خوشبختانه محکوم به زندگی در آنیم عصر صنعتی شدن و متعاقب آن عصر دنیای دیجیتال است . با عرض پوزش از خوانندگان محترم که نتوانستم معادل فارسی زیبایی برای کلمه دیجیتال بیابم به هر حال این کلمه در ترجمه فارسی به معنی انگشتی است.
البته سالهاست که با حضور رایانه در محیط کار ومنزل خوگرفته ایم و برخی از مردمان فقط وفقط یک انیس ومونس در طول شبانه روز برای خود اختیار کرده اندکه همانا رایانه وگوشی همراهشان است. اعتیاد به اینترنت وبازیهای رایانه ای امروزه از نظر علمی اثبات شده وحتی در برخی از کشورها مراکز درمان ترک اعتیاد آن نیز راه اندازی شده است . جالب است بدانیم در سالهای اخیر آمار مراجعه کنندگان به مراکز چشم پزشکی در گروه سنی ۵ تا ۲۵سال افزایش قابل توجهی یافته است چون کودکان، نوجوانان و جوانان با روی آوردن به رایانه درصد زیادی از وقت خود را درپای آن سپری می کنند . یک بیماری تعریف شده به نام نشانگان بینایی رایانه ای امروز به فهرست بیماریهای انسانی اضافه شده است که خشکی، قرمزی و احساس جسم خارجی در چشم، تاری دید وسردرد از علائم آن است و همچنین این بیماری در زنان بیشتر از مردان نمایان می شود و علت آن تابش امواج الکتروماگنتیک از صفحه نمایشگر به چشم کاربر است.
کاهش بینایی نیز از عوارض دیگر رایانه ها محسوب می شود نگاه کردن مداوم به صفحه نمایش باعث خستگی عضلات مژگانی کنترل کننده عدسی چشم است چون کاربر باید به صورت طولانی وبدون استراحت به صفحه نمایش نگاه کند.در زمانهای گذشته مطالعه زیادو تماشای تلویزیون از نزدیک در کاهش بینایی دخیل دانسته می شد ولی امروزه عامل نامبرده را نیز باید در نظر گرفت .
و اما راه کارهای مقابله با عوارض چشمی استفاده از رایانه را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:
۱- استفاده از صفحه های نمایش LCD وLED که به مراتب خطر تابش اشعه کمتری نسبت به انواع قدیمی خود دارند.
۲- استفاده از عینک فاصله چشمی تا صحفه نمایش به میزان حداقل پنجاه سانتی متر.
۳- استفاده از عینک ضد تابش یا An-ti reflex یا ۴۰۰ u.v Anti
4- بالاتر بودن سطح چشمان کاربر نسبت به صفحه نمایش نه اینکه روبروی آن قرار گیرد.
۵- پلک زدن ارادی بعد از هر یکساعت کار به رایانه به میزان پنج دقیقه توام با استراحت
۶- استفاده از قطره اشک مصنوعی در افرادی که خشکی چشم بیشتری پیدا می کنند. این دارو بی ضرر بوده وبه صورت بدون نسخه وبا قیمتی اندک در داروخانه ها در دسترس می باشد.
۷- استفاده از رنگهای آبی و سفید در زمینه صفحه نمایش که باعث ایجاد آرامش روحی بیشتر و کاهش خستگی چشم می گردد.
۸- استفاده از آب هویج وسویا جهت تامین مواد غذایی مورد نیاز چشم در سبد غذایی روزانه
۹- استفاده از نور مناسب در اتاق رایانه به گونه ای که نور از روبرو به چشم کاربر نیفتد و انعکاس آن از صفحه نمایش نیز صورت نتابد بلکه از بالای میز و مشرف بر آن باشد.
۱۰- استفاده از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ بدین معنی که به ازای هر ۲۰دقیقه کار با رایانه ۲۰ثانیه به فاصله ۲۰متری خیره شود.
پس بیایید جهت حفظ سلامت چشمان زیبایتان به هنگام استفاده از رایانه دقایقی را به استراحت پرداخته وبه یارانه فکر کنید تا به آرامش عمیقی دست یافته و به برنامه ریزی افق های روشن آینده زندگیتان بپردازید و با خود زمزمه کنید اگر یارانه نبود رایانه به چه دردمان می خورد.
با آرزوی سلامتی
دکتر محمد رضا آیت اللهی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها
غنچه این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 15 فروردین 1392 - 12:27 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با تشكر از جناب آقاي دكتر آيت اللهي

You cannot copy content of this page