یزد استان سرپرست‌ها

دسته: مقالات
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 4 دی 1397

در حالی استانداری یزد الان با سرپرست اداره می‌شود که خبرها حکایت از پایان زمان حکم سرپرستی سرپرستان فرمانداری و شهرداری یزد می‌دهد و عملا این دو نهاد مهم بدون مدیر شده‌اند.

هجدهم تیرماه سال ۱۳۹۶، شهر یزد به عنوان نخستین شهر ایران و معدود شهرهای جهان، توسط یونسکو به عنوان شهر جهانی به ثبت رسید و عملا این شهر به یک جهان شهر تاریخی و مهم در جهان تبدیل شد.

ثبت جهانی یزد امیدهای بسیاری در دل مردم این شهر به وجود آورد که بالاخره توجه به یزد افزایش پیدا کند و زمینه رشد و توسعه شهر یزد فراهم شود، در عین حال مسئولان استان و کشور هم هر روز به ثبت جهانی این شهر می‌بالیدند و افتخار این ثبت را به خود نثبت می‌دادند.

ماه‌های ابتدایی ثبت جهانی شهر یزد با وعده‌ها و ایده‌ها و صحبت‌ها سپری شد و مسئولان کشوری یک به یک با حضور در یزد، بر لزوم مدیریت این شهر در سطح جهانی تاکید می‌کردند و همچنان مردم در انتظار عمل بودند.

با گذشت حدود دو ماه از ثبت جهانی یزد، اخبار ی در رسانه‌ها از عزم بلند شورای شهر یزد در انتخاب شهرداری صاحب نام برای این جهان شهر منتشر شد که بسیاری این عزم را با ضرب المثل «سنگ بزرگ نشانه نزدن است» تشبیه کردند و افرادی که قلمشان همیشه به هرز‌نویسی رفته و می‌رود هم از ابتدا و بدون هیچ پیش زمینه‌ای دست به تخریب زدند تا بالاخره خبر تایید شد و مهدی جمالی‌نژاد در شهریور ۱۳۹۶ به عنوان شهردار جهان‌شهر یزد انتخاب شد.

علاوه بر عموم مردم و رسانه های یزد، بسیاری از بزرگان هم این اقدام شورای شهر دور پنجم یزد را یکی از مهمترین و بهترین اقدامات شوراهای شهر در شهر جهانی یزد دانستند، اقدامی که نتایج آن بسیار زود نمایان شد و قول جمالی نژاد در اولویت بخشیدن به سیما و منظر شهری به عنوان موضوعی که همیشه در یزد مورد غفلت بود، تحقق پیدا کرد.

در این دوران مهدی جمالی‌نژاد با ناملایمات زیادی روبه‌رو شد و بسیاری در یزد با وجودی که رضایت عموم مردم از اقدامات شهرداری را به خوبی حس می‌کردند، اقدام به تخریب گسترده علیه این شخصیت مردمی کردند و برخی هم که از طرف ناکامان شهرداری حمایت می‌شدند هم تمام پروژه‌هایی که یزدی و غیر یزدی با دیدن آن احساس غرور می‌کرد را با سیاه نمایی‌های گسترده روبه‌رو می‌ساختند و قلم خود را به جای خدمت به مردم، در راه هرزنویسی‌ بر روی کاغذ می‌لغزاندند.

با این وجود شهردار شهر جهانی یزد به کار خود ادامه داد تا اینکه درست یک سال پس از شروع به کار جمالی نژاد، خبری ناراحت کننده در رسانه‌های یزد منتشر شد، «جمالی‌نژاد به وزارت کشور می‌رود» این خبر حاکی از آن بود که مهدی جمالی‌نژاد توسط وزیر کشور به عنوان معاون عمرانی وزارت کشور انتخاب شده و وی باید بین شهرداری یزد و معاونت وزارت کشور یکی را انتخاب کند و بدیهی است هر آن‌کس سودای خدمت در دل داشته باشد قطعا عرصه‌ای را انتخاب می‌کند که بتواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و به اذعان بسیاری از مدیران کشوری، عملکرد چندماهه جمالی‌نژاد در وزارت کشور، افراد بسیاری را انگشت به دهان کرده و وی همانند یزد، سخت کوشی، مردم داری، سادگی و احساس مسئولیت را در دستور کار خود قرار داده است.

اتمام فعالیت جمالی‌نژاد در شهرداری یزد با اشک‌های اعضای شورای شهر در نشست پذیرش استعفای وی بود و در این جلسه «مشتاقیون» معاون مالی شهرداری به عنوان سرپرست این نهاد در یزد معرفی شد و شهر یزد از چهارم مهر امسال با سرپرست اداره شد.

در همین زمان‌ها بود که «عباس حیدری» مدیرکل سیاسی استانداری یزد هم به عنوان سرپرست فرمانداری یزد معرفی شد تا دو نهاد مهم استان یزد با سرپرست اداره شوند و همه چشم انتظار تایید حکم شهردار و فرماندار یزد از سوی وزارت کشور شدند.

پس از انتخاب مشتاقیون به عنوان سرپرست شهرداری، اخبار زیادی در رسانه‌ها از گزینه‌های احتمالی شورای شهر یزد برای شهرداری منتشر می‌شد تا پس از نزدیک به یک ماه، مجتبی فرهمند از سوی اعضای شورای شهر یزد به عنوان شهردار جدید انتخاب و وی به وزارت کشور معرفی شد.

تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم توانست پازل اداره استان یزد با سرپرست را تکمیل کند و در ۱۶ آبان ماه، با استعفای محمود زمانی قمی از استانداری یزد، محمدعلی طالبی به عنوان سرپرست استانداری معرفی شود و به این ترتیب، استانداری، فرمانداری و شهرداری یزد با سرپرست اداره شوند.

با انتخاب طالبی به عنوان سرپرست استاندار یزد، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب استاندار هم به اوج خود رسید و همچنان به دلیل عدم معرفی استاندار توسط وزارت کشور، این گمانه‌زنی‌ها ادامه دارد و هر روز یک گزینه جدید به گزینه‌های قبلی اضافه می‌شود.

 شهرداری و فرمانداری یزد بدون مدیر

معرفی فرهمند به عنوان شهردار منتخب شورای شهر یزد سبب شده بود که همه امیدوار باشند شهردار یزد توسط وزارت کشور زود انتخاب شود اما این اتفاق نیفتاد و آنقدر این روند به طول انجامید که با امروز چهارم دی ۱۳۹۷، سه ماه سرپرستی مشتاقیون در شهرداری یزد به پایان برسد و این نهاد مهم عملا بدون شهردار یا سرپرست شود.

از طرف دیگر خبرهایی حکایت از پایان زمان فعالیت عباس حیدری به عنوان سرپرست فرمانداری یزد در سه ماه قانونی خود دارد و این نهاد هم بدون سرپرست شده و به این ترتیب شهرداری و فرمانداری یزد الان مدیر ندارند.

تحمیل این شرایط به یزد در حالی اتفاق می‌افتد که یک سال قبل مسئولان کشوری پُز جهان شهر بودن آن را می‌دادند و همه بر انتخاب مدیرانی با تفکر و توان جهانی برای این شهر تاکید داشتند اما امروز عملا بی‌تفاوتی مسئولان کشوری در انتخاب مدیر برای استانداری، شهرداری و فرمانداری یزد بر همگان عیان شده است.

فرشاد براتی کهریزسنگی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
سرپرست این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 4 دی 1397 - 1:57 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
علاوه بر این با پایان کار نقصان محمدی در اداره کل راه و شهرسازی استان، این اداره نیز در حال حاضر بدون مدیرکل و حتی بدون سرپرست به حال خود رها شده است …

You cannot copy content of this page