بایدها و نبایدهای شورای ششم

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 12 مرداد 1400

شورای اسلامی ششم در شهر بافق برای اولین بار در حکم خانواده ایی شکل گرفته است که هر کدام از اعضاء می بایست در نقش و جایگاه خود بایستند و در چهار سال آینده به بهترین وجه به انجام وظایف و خدمات شورایی بپردازند.

به قلم: احمد برزگری بافقی؛ دبیر اجتماعی بافق فردا و عضو «انجمن قلم بافق»

اگرچه در شهرهای کوچک همچون بافق، شهرداری هم وزن فرمانداری در مدیریت و اداره شهر به حساب می آید ولی در مقام بالادستی آنها شورای اسلامی شهر بر مسند امور نشسته است که اگر بر اساس قانون و رکن چهارم دموکراسی سرنوشت مردم را به دست خودشان بسپارند و نخواسته باشند که بیش از این دست و پای شورا را در پوست گردو بگذارند مطمئنا شوراهای منتخب مردم می‌توانند از شورای شهرداری رهایی یابند و برای تمام امور ریز و درشت شهر تصمیم گیری و تصمیم سازی نمایند و اینجاست که دقیقا شورای شهر می تواند در حد و اندازه خود ظاهر شود و در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.

ماده یک قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی میگوید: شورای اسلامی شهر و روستا برای پیشبرد سریع برنامه های ۱_اجتماعی ۲_اقتصادی ۳_عمرانی ۴_بهداشتی ۵_فرهنگی ۶_آموزشی و ۷_ سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی و نظارت (از سوی نمایندگان مجلس) در شهرها و روستاها شکل می گیرد.

بنابراین و بر اساس این ماده مهمترین وظیفه ی شورا است اینست که بر تمام فعالیت ها و امور شهر نظارت داشته باشد و برای انجام برنامه های توسعه محور در موضوعات مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و آموزش و رفاه مردم ورود نماید و نظر خویش را اعلام و اعمال نماید. (به معنای نظارت)

وظیفه دیگر شورا انتخاب شهردار برای انجام امور مختلف شهر می باشد که قبل از شروع به کار می بایست در اولین فرصت پس از مراسم تحلیف و با حضور فرماندار ترکیب هیات رئیسه شورا را انتخاب و معرفی نمایند.
در ترکیب شورای شهر برای شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت مانند شهر بافق پس از برگزاری انتخابات اولین جلسه شورای جدید به ریاست سنی اعضا تشکیل می شود و با حضور فرماندار سمت های مختلف شورا با رای مخفی آنها برای مدت یکسال انتخاب و معرفی میشوند تا اعضای شورا در سمت های رئیس شورا، نائب رئیس شورا، خزانه دار و دو نفر منشی قرار گیرند و از اینجا به بعد قانون تشکیلات شورا به قوام و دوام خود نزدیکتر می شود.

در دوره های قبل نیز در شورای شهر بافق موارد بسیار اتفاق افتاده است که فردی با وجود رای بالا و پذیرش عمومی مردم از ایشان و به اصطلاح داشته رتبه اولی رای ها در میان کاندیداها برای ترکیب هیات رئیسه شورا نامزد شده است است و منتخبین مردم به ایشان در جایگاه ریاست شورا رای نداده اند که نمونه آن را میتوان به رئیس شورا نشدن حاج سید ابوتراب ضیایی در دوره سوم و محمد رنجبر در دوره پنجم اشاره کرد که الزاما نمی بایست نفر اول منتخبین، نقش ریاست شورای شهر هم داشته باشد و با وجود اینکه انتخابات هیات رئیسه هر ساله برگزار می شود از شایستگی افراد در سالهای آتی و به نحو مقتضی که در رسانه ها بیان می شود استفاده نمایند.

از سوی دیگر سوابق اجرایی و همکاری و همیاری افراد قبل از برگزاری انتخابات و حتی بعد از انتخاب آنها در فعالیت های شورایی و الزام و پایبندی آنها به تصمیمات جمع در صحنه های مختلف اجتماع و همچنین حضور شایسته و به موقع در تعیین حقوق مردم و افزایش مشارکت اجتماعی در بزنگاه های مختلف و حوادث سرنوشت ساز همچون رویدادهای دهه ۹۰ در شهرستان بافق و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق قطعا میتواند بعنوان میزان و شاقول تراز کردن گفتار و رفتار برخی از اعضای منتخب شورا مورد استفاده ی اهالی فن و صاحبان علم و اندیشه قرار گیرد و با نگاهی گذرا به سوابق و تجارب چند دهه شغلی با روش امر و نهی و انجام امور کاری با سیاست های آمرانه و دستوری به این نکته واقف گردید که در اداره مشورتی و شورایی شهر نمیتوان همچون برخی از اعضای هم سلفی به دنبال یار و یارکشی در شورای شهر باشند چراکه هر کدام از اعضا چه در مقام ریاست و چه در جایگاه منشی باشند از حق رای مساوی و یکسان برای بیان مخالفت و موافقت با رشد و پیشرفت شهر برخوردار هستند.

و دست آخر اینکه قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی کشور صراحتا در ماده ۷ تاکید می نماید: در صورت استعفا، فوت و یا سلب عضویت هریک از اعضای شورای شهر و روستا، عضو علی البدل به ترتیب آرا جایگزین می شود. از این منظر نیز چنانچه عضو شورای شهر بنا به دلایلی مجبور به استعفا گردد نفرات علی البدل در شورای شهر بافق می توانند به ترتیب آرا در ترکیب شورای اسلامی قرار بگیرند‌ و رای و نظر مردم نیز بدون هیچ خدشه ای صحیح و سالم باقی بماند.

و اما در رابطه با عملکرد شورای اسلامی پنجم که امروز و فردا آخرین روز فعالیت خود در شهر بافق به پایان می‌رساند از ویژگی‌ها و ملاحظات خاصی برخوردار بود که سعی میشو‌د به دلیل عدم اطاله کلام به برخی موارد اشاره ی کوتاه و گذرایی صورت بگیرد تا اهالی قلم و رسانه به میدان بیایند و عملکرد شوراییان را به بوته نقد و بررسی بگذارند.

شورای پنجم که در بین اهالی بافق به شورای ۲ و ۳ معروف شده بود گاهی مواقع آرایش ۲ و ۲ و ۱ را به خود میگرفت و هیچ گاه مشخص نشد نقش شتاب دهنده و کند کننده ی تصمیمات و طرح های شورای پنجم را چه کسی بازی میکند و چرا در بحبوبه تصمیمات مهم میبایست اختلاف نظر و بگومگوی داخل خانواده را به میان لابی هتل نیکان برد و آن را در برابر چشمان متحیر دوست و آشنا بر سر مسئولین بومی کوبید؟

در همین شورای پنجم بودجه های عمرانی اختصاص به طرح ها و پروژه های مختلف به ۶۵ درصد رسید و تنها ۳۵ درصد عوارض دریافتی به بودجه جاری شهرداری تعلق یافت و این داستان در دوره های قبل برعکس بوده است.
بهره برداری از پروژه های نیمه تمام و افتتاح المان های مختلف در سطح معابر شهر و برنامه های فرهنگی مختلف در گوشه گوشه ی محلات و پارک ها و استراحتگاه های مختلف و اجرای طرح جامع شهری بافق و کسب رتبه شهردار برتر کشور پس از شهردار کلانشهر تبریز و استمرار بخشیدن به فعالیت ها و طرح های شهردار موفق بافق در ردیف عملکردهای شاخص و موثر شورای پنجم می باشد که می بایست مورد توجه و دقت نظر اعضای جدید در ششمین دوره شورای اسلامی شهر بافق قرار گیرد و با ارتباط مداوم و مستمر با اهالی رسانه، مرکز اطلاع رسانی شورای ششم نیز ایجاد و تقویت گردد تا مردم بیش از این برای کسب اخبار و اطلاعات به زحمت نیافتند. ان شاء الله


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page