منزلت کتابخوانی در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق

دسته: مقالات
۳ دیدگاه
پنج‌شنبه - 29 مهر 1400

سالیان سال است که قصه ی بردن گنج و رنج کشیدن بافقی ها و کارگران سنگ آهن و معادن دیگر بافق ورد زبان همه ی ما شده است. مدیرعاملان زیادی آمدند و رفتند مسئولین مختلفی نیز پشت میزهای شتری‌ و صندلی های چرخدار تکیه زدند و مدیریت شان به سرآمد ولی تقریبا هیچکدام نسخه ی شفا بخشی برای ما نپیچیدند و رفتند.

اوج شاهکار مدیریت شان پرداختن به رفاهیات و بخشیدن گونی های برنج و دبه های روغن و بسته های شکلات و تنقلات برای شیرین کردن کام بچه های کارگران در شب عید بود. برخی نیز چون از ورزش به معلمی و مسئولیت رسیده بودند به جای ساختن و پرداختن به پایه های اصلی و اساسی ورزش در بافق به تیمداری و خرید و فروش بازیکن در دو سه رشته ی پرطرفدار مشغول شدند و رفتند.

پس از پنجاه سال آنچه از کوه سیاه و چغر چغارت باقی ماند جملات اندکی است که می بایست با ذره بین در لابلای سطرها و صفحات کتاب ها بگردیم تا بلکه بتوانیم نامی از نویسندگان بافق و اندیشه های بافقی پیدا کنیم.

هفته ی گذشته برای سومین سال متوالی رضا فلاح مبارکه مدیرعامل درس خوانده و اهل کتاب شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق تصمیم گرفت جوایز فرزندان کارکنان سنگ آهن را به حساب فکر و اندیشه آنان بریزد و از تنقلات و سرگرمی های زودگذر و خاطره سوز دوری بگزیند.

او در سال گذشته نیز با دقت و وسواسی بیشتر و توجه به عامل های مختلفی همچون سن و سال و جنسیت و میزان علاقه مندی دانش آموزان و نیازهای فکری و خوراک های عقلی آنان برای اندیشیدن و پروراندن ایده های بکر و دست نخورده، کتاب های سودمندی را به خانواده ها هدیه نمود که می‌توانست پاسخگوی ذهن خلاق و پویای نوجوانان و جوانان برای جستجوی مطالب دقیق و مستند باشد‌.

امسال نیز در سکوت خبری برخی از اصحاب رسانه و با رعایت پروتکل های بهداشتی و احترام به جایگاه دانش و علم آموزی؛ برای تشویق و ترغیب دانش آموزان و تثبیت گامهای استوار در مسیر نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، مجموعه ای از کتب فرهنگی و اجتماعی شامل شاهنامه ی فردوسی، الهی نامه عطار نیشابوری ، داستان های خوب برای بچه های خوب آذر یزدی و زندگینامه پروفسور حسابی را به دانش آموزان بافقی در مقاطع مختلف تحصیلی اهداء نماید.

رضا فلاح که از دانش آموزان درسخوان و جوانان جویای نام در دهه هفتاد بافق می باشد هنوز هم طعم خواندن کتاب را با امانت گرفتن از کتابخانه ی عمومی بافق در کام خود دارد و هیچگاه در دوره مدیریت روابط عمومی و مدیر عاملی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق از خریدن و خواندن کتاب و تلاش برای هدیه دادن و تشویق دیگران به خوانش کتاب فاصله نگرفته است. او می گوید اگر مردم میدانستند که با نخواندن کتاب چقدر ضرر می کنند خریدن هیچ کتابی برای آنها گران نبود.

با این هدف سومین و بزرگترین نمایشگاه کتاب بافق با همت و پشتکار رضا فلاح مبارکه در روزهای آخر آذرماه ۹۸ در سالن آیت الله هاشمی رفسنجانی مجموعه ورزشگاه تختی بافق به مدت دو هفته برگزار گردید که توانست برای بسیاری از کتابخوان ها و دوستداران کتاب خاطره ی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در ابعاد کوچکتر تداعی نماید.

در این نمایشگاه که با جدیت و برنامه ریزی دقیق روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق برگزار شد بافقی ها با شوق و انرژی زاید الوصفی توانستند بیش از ۶۰۰ میلیون تومان کتاب را با تخفیف ۶۰ درصد برای کارکنان این شرکت و ۴۰ درصد برای عموم مردم خریداری کنند که تا این زمان رکورد قابل توجه ای برای مردم بافق در زمینه کتاب و کتابخوانی به ثبت رسانده است.

در حوزه نگارش و نشر کتاب، اهتمام ویژه رضا فلاح مبارکه برای حمایت و پشتیبانی از نویسندگان بافقی نیز قابل تقدیر و اهمیت است که در دوره مدیر عاملی ایشان کتاب با ارزش و تاریخی دو جلدی « یزد در عهد خوانین بافقی» به قلم دکتر علی اکبر تشکری بافقی و کتاب ارزشمند « حیات وحش بافق » با تألیف عالیه نقیب الذاکرین به زیور طبع آراسته شد و چندین کتاب دیگر نیز با حمایت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق با موضوعات اختصاصی بافق در چاپ و انتشار می باشد تا بلکه بتوانند گوشه ای از دغدغه های اهالی کتاب و حمایت و التفات ویژه ی رضا فلاح مبارکه را در قامت مدیرعاملی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران _ بافق را در موضوعات مختلف اجتماعی و مشکلات جامعه بافق از منظر معدنکاری و معدن داری بر پایه کتاب و کتابخوانی به تصویر و تثبیت بکشانند.

ترویج فرهنگ مطالعه و تشویق کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق به خواندن کتاب در ایام مختلف و برگزاری مسابقات کتابخوانی و گسترش آن در سطح جامعه ی بافق در روزگارانی که کرونا همه را محدود و محصور در فضای خانه و اداره نموده است از دیگر فعالیت هایی است که میتوان آن را در زمره منزلت بخشی به جایگاه کتاب و زیاد خواندن و افزودن دانایی با مطالعه کتاب در بین اقشار مختلف مردم به شمار آورد.

هرچند اهالی کتاب و انجمن اهل قلم شهرستان بافق در چگونگی برگزاری و ارزیابی مسابقات کتابخوانی نظرات دیگری هم دارند که می بایست مورد پایش و بررسی بیشتر مسئولین قرار گیرد لیکن لازم است همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی و نفوذ روزافزون «عصر ارتباطات» در لایه های مختلف زندگی توجه شایسته و بایسته ای را به تغییرات کاربردی کتاب در محیط های مختلف برای خوانش و مطالعه در نظر گرفت و با تجهیز و یا ایجاد کتابخانه های دیجیتال در سطح شهر و دسترسی آسانتر به کتاب های الکترونیکی ( E BOOK ) شرایطی را فراهم آورد تا همچنان داشتن کتاب و خواندن آن در بین جوانان و نوجوانان بعنوان ارزش و اعتبار رفاقت ها برای بحث ها و جدل های فکری در بین دوستان و همکاران باقی بماند.

احمد برزگری بافقی عضو انجمن اهل قلم شهرستان بافق

 دبیر اجتماعی سایت افق فردا


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 29 مهر 1400 - 12:44 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
کار آقای فلاح را ستایش می کنیم ان شالله همیشه سالم و سلامت باشن
اما دوتا نکته
۱_ نوشته بیشتر حالت پاچه خواری داشت تا منزلت کتابخوانی و زدن تو سر یکی که زمانی قرب داشت چون پست و مقام داشت .
۲_ کاش میگفتن انجمن اهل قلم کیا و با چه شرایطی عضوگیری میکنه

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 30 مهر 1400 - 2:38 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

کسانی عضو انجمن اهل قلم هستند که تقریبا سه کتاب آنها در کتابخانه ملی ایران به ثبت رسیده باشد این افراد نویسنده نامیده می شوند در شهرستان بافق تنها خانم نقیب الذاکرین عضو انجمن اهل قلم ایران است

حق گو این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 1 آبان 1400 - 7:46 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
در دهه ۷۰ جوانان جویای نام و نخبه و کتاب خوان زیاد بودن ولی نه پارتی داشتن و نه عضو حزبی بودن که به جایی برسن. در دوره مدیرعامل های قبلی هم جوایز خوب و چندین مورد نمایشگاه کتاب و جشن برگزار شد.پس انصاف داشته باشیم.

You cannot copy content of this page