حوزه و دانشگاه در راستای نیازهای دینی و نوآوری اسلامی تلاش کنند

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
جمعه - 24 آذر 1391
 امام جمعه بافق با اشاره به وظایف حوزه و دانشگاه گفت: این دو نهاد باید در راستای سیاست اسلامی و تامین نیازهای دینی و نوآوری اسلامی تلاش کنند.

نماز جمعه این هفته بافق در مسجد ولیعصر دانشگاه آزاد اسلامی بافق برگزار شد، امام جمعه بافق با گرامیداشت سالروز شهادت اندیشمند فرزانه دکتر مفتح و روز وحدت و حوزه و دانشگاه اظهار داشت: شهید مفتح شخصیت ارزشمندی بود که هم در حوزه و هم در دانشگاه نقشی تاثیرگذار داشت.

وی عنوان کرد: حرکت و جنبش شهید مفتح بعد از انقلاب برای دشمنان سنگین تمام شد و فعالیت چشمگیر وی در دانشگاه باعث شد که او را به شهادت برسانند.
امام جمعه بافق با تاکید بر ضرورت ایجاد وحدت بین دانشگاه و حوزه خاطرنشان کرد: ایجاد وحدت با گفتمان آزاد محقق می‌شود که باید هم اساتید دانشگاه و طلاب به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
سلیمانی به بیان راهکارهای ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: نخستین راهکار وحدت بین این دو نهاد، ایجاد فضای سالم و در قالب گفت‌وگو است که در این راستا باید برخی از تعصبات کنار گذاشته شود تا دانشجویان و طلاب در این گفتمان‌های آزاد شرکت کرده و به راحتی حرف خود را بزنند.
امام جمعه بافق با تاکید بر ضرورت مشخص بودن اهداف برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی یادآور شد: مشخص بودن هدف طرفین در این گفتمان‌ها باعث ایجاد وحدت و همدلی و موجب ایجاد اتاق فکر مشترک  بین طرفین می‌شود.
سلیمانی همچنین با اشاره به تحولات بزرگی که امروز در دانشگاه‌ها به وجود آمده است، بیان داشت: تحولات علمی و اجتماعی که در جامعه شاهد آن هستیم، مرهون تلاش و همت والای اساتید و دانشجویان متعهد به نظام و انقلاب است.
امام جمعه بافق در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت علم و دانش در فرهنگ غنی اسلامی و دینی اشاره کرد و یادآور شد: هر ابزاری که موجب رشد و تکامل در انسان شود از دیدگاه اسلام ارزشمند است.
وی با بیان آیات و رایاتی در زمینه علم آموزی و اهمیت آن افزود: در کتاب آسمانی ما یعنی قرآن به قلم سوگند یاد شده است و این نشان دهنده این است که هم علم آموزی و هم مکان فراگیری دانش مقدس است.
سلیمانی عنوان کرد: تربیت چهره‌های بالنده و بزرگ ماموریت اصلی دانشگاه و حوزه است که در این زمینه این دو نهاد باید با برنامه ریزی و تدوین اصولی اساسی گام‌های بزرگی بردارند کما اینکه تاکنون چنین بوده است و انسان‌های وارسته‌ای از دانشگاه و حوزه پرورش یافته‌اند.
وی با اشاره به فرمایش گهرباری از حضرت علی (ع) بیان داشت: بین علم و ایمان و دین نباید جدایی بیفتد که اگر این چنین شود، بی‌شک در جامعه آشوب برپا می‌شود چرا که علم و دین دو بال هستند برای تکامل و پرواز و این دیدگاه اسلام است که 14قرن پیش بیان داشته است.
سلیمانی در ادامه سخنان خود به پیشینه دانشگاه  و حوزه اشاره کرد و گفت: هزار و 400 سال قبل در مکتب رسول الله (ص) حوزه شکل گرفته و در آن زمان نیز مردم برای فرا گرفتن مسائل و علم آموزی به محضر خاتم الانبیاء می‌آمدند و ایشان نیز به آنان پاسخ می‌دادند.
امام جمعه بافق تصریح کرد: نهج البلاغه نیز که به عنوان کتاب گرانقدری برای مسلمانان مطرح است، همواره راهنمای مردم در همه امور و مسائل سیاسی و اجتماعی و حکومت‌داری است که نشان از اهمیت علم و دانش و ارزش نهادن اسلام به رشد و بالندگی جامعه دارد.
وی با اشاره به زندگانی حضرت امام محمد باقر(ع) بیان داشت: اگر در زندگی و سیره سایر ائمه نیز بنگریم مشاهده می‌کنیم همه آن بزرگواران در راستای علم و معرفت همواره تلاش می‌کردند.
امام  جمعه بافق با بیان اینکه نظام اداری حوزه و دانشگاه در اسلام یکی است، یادآور شد: تربیت شاگردانی چون مفضل در محضر امامان بزرگوار گواه این موضوع است.
وی گفت: در عصر غیبت هم بزرگان و علمای زیادی هم در مکتب شیعه و هم سنی با ایجاد حوزه‌های علمیه متعددی در شهرهای مختلف کشور موجب پرورش انسان‌های بزرگی چون ابن سینا و … شدند.
سلیمانی در ادامه به مسائلی که باعث شد در دوران مشروطه بین حوزه و دانشگاه اختلاف ایجاد شود، پرداخت و گفت: در آن دوران دانشجویان به کشورهای خارجی سفر کرده و بعد از اینکه به کشور بازگشتند با حمایت استعمارگران زمزمه جدایی حوزه و دانشگاه را آغاز کردند.
امام جمعه بافق در بخش دیگری از سخنان خود به اجلاس اخیر اساتید دانشگاه‌های جهان در کشور ایران اشاره کرد و گفت: در این اجلاس که با حضور بیش از 600 نفر از اساتید برجسته دانشگاه‌های 40 کشور  برگزار شد، مسیر تحولات و بیداری اسلامی ترسیم شد.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با این اجلاس خاطرنشان کرد: ملت‌های اسلامی به واسطه همین دانشگاه‌ها بیدار شده‌اند و استکبار جهانی و قدرت‌های باطل غربی از همین بیداری در هراسند.
سلیمانی تصریح کرد: جلوگیری از آسیب‌های این بیداری و تربیت نسل جوان و سوق دادن آنان به سمت و سوی دین، رفع شبهات آنان و اعتراض به سکوت برخی از بلاد اسلامی در رابطه با تحولات بحرین و سوریه، پرهیز از اختلاف و تفرقه از مهم‌ترین مسائلی است که بنا به فرمایشات رهبری باید مد نظر این اندیشمندان قرار گیرد.
عبداللهی

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page