خانه وحشي بافقي؛ گنجينه اي از تاريخ و ادبيات

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 28 فروردین 1392
بافق – خبرگزاري مهر: فصل بهار به ويژه ماه هاي فروردين و ارديبهشت، فصل گردشگري استان يزد و شهرستان بافق است از اين رو خانه وحشي بافقي به عنوان گنجينه اي از تاريخ و ادبيات، در انتظار گردشگران بهاري بافق است.

به گزارش خبرنگار مهر، کمال‌الدین محمد وحشی بافقی، شاعر پرشور و نغزگفتار ایرانی قرن دهم هجری که قصیده، غزل، مثنوی و ترکیب‌بندهای او مشهور و دلنشین است در سال ۹۳۶ هجری قمری در بافق یزد زاده شد.

اين شاعر پرآوازه، يكي از شاعران بي بديل است و برخي غزل هاي او، فصل جدايي ناپذير ادبيات شيرين فارسي شده است.

اما كمتر كسي از زندگينامه، محل تولد، محل زندگي اين شاعر پرآوازه مطلع است و اين در حالي است كه وحشي در بافق صاحب خانه و كاشانه اي زيباست و مقبره او نيز در همين شهر بنا شده است.

خانه وحشی بافقی با مساحت 120 متربع  از مصالح خشت و گل در هفت اتاق به صورت چهار فصل بنا شده و دارای  ایوانی بزرگ  است که جلوه ای خاص و باشکوه به این بنا داده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق در گفتگو با خبرنگار مهر در بافق با اشاره به برخی از ویژگی های منحصر به فرد خانه وحشی بافقی گفت: خانه وحشی بافقی که از معماری خاصی برخوردار است و اين ويژگي و زيبايي در معماري خانه وحشي بافقي، گردشگران بسياري را به اين خانه تاريخي جذب مي كند.

عباس قدیریان افزود: در ضلع شرقي خانه نيز زيرزميني قرار دارد كه در گذشته جوي آبي از آن مي گذشت و به عنوان خنك جا در فصل بسيار گرم تابستان استفاده مي كردند.

فاطمه فخر، راهنمای این بنای تاریخی نیز در مورد خانه وحشي بافقي گفت: اين خانه قديمي و ابزار و ظروفي كه در آن وجود دارد، بسياري از مردم را به سمت خانه وحشي بافقي جذب مي كند.

وي افزود: نوع معماري، حياط دلنشين، جذابيت شخصيت وحشي بافقي و … همه و همه از مواردي است كه گردشگران از سراسر كشور را به اين نقطه فرا ميخواند.

این بنای تاریخی که منسوب به وحشی بافقی است  جنب مسجد جامع کبیر بافق قرار دارد و به شماره 14038 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید است.

—————
عكس و گزارش: محمدعلي عبداللهي


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page