ضرورت اصلاح تغذیه در طب سنتی ایرانی اسلامی

دسته: علمی - پزشکی , فرهنگی، هنری، مذهبی
یک دیدگاه
دوشنبه - 23 دی 1392

_AKS1153

شانزدهمین جلسه از سلسله مباحث مرتبط با بهبود کیفیت زندگی کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق، یک­شنبه بیست و دو دی­ماه 1392، رأس ساعت شش عصر در سالن همایش­های آهن­شهر با پخش آیاتی از قرآن کریم و کلیپی زیبا از خلاصه فعالیت­های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق، آغاز گردید.

در این جلسه پس از بیان عرض خیرمقدم توسط مهندس محمد حسین میرزایی، معاون شرکت به حضار و مدعو، دکتر محمد عسکرفراشاه به ایراد سخنرانی پرداخت.

در ابتدای این جلسه که با استقبال چشمگیر و بی­سابقه کارکنان محترم شرکت سنگ آهن و اعضاء بزرگوار خانواده آن­ها روبه­رو شده بود، دکتر عسکرفراشاه،معده را جایگاه بیماری­ها دانست و به تعریف طب که عبارت از حفاظت و نگه­داری از سلامت انسان و درمان بیماری آن­ها در صورت ابتلاء می­باشد، پرداخت.

 عسکرفراشاه در ادامه بیان نمود که برای داشتن تندرستی باید 6 عامل1- آب و هوا،2- خوردن و آشامیدن، 3- حرکت و سکون، 4- اعراض نفسانی، 5- استفراغ و احتقان و 6- خواب را مدنظر قرار داد.

_AKS1148

 همچنین عسکرفراشاه پس از تشریح تعریف تغذیه که مجموعه بهره­مندی­های انسان در دو بعد جسم و روان از راه­های مختلف می­باشد، 1- خوردنی­ها و آشامیدنی­ها، 2- شنیداری، 3- دیداری، 4- پنداری، 5- جذبی، 6- بویایی، 7- جنسی و 8- اٌنس،را به­عنوان انواع غذاها نام برد. این متخصص طب سنتی گوشزد نمود که غذای اٌنس از برترین غذاها در دو دنیاست که سبب طولانی­شدن عمر انسان­ها می­شود و غذای صبح برای سوختن و غذای شب برای ساختن می­باشد.

_AKS1151

عسکرفراشاه تعدیل در مقدار غذا را از جمله قوانین غذا خوردن برشمرد و به بیان توضیحاتی مفصل و نکاتی کلیدی در مورد آن پرداخت. گندم، برنج و گوشت به­عنوان بهترین و مناسب­ترین غذا برای افراد سالم، نخوردن چندین غذا با هم در یک وعده غذایی، داشتن تنوع غذایی در وعده­های مختلف، عادت و تحمل شخصی به­عنوان دو عامل متفاوت بودن دفعات صرف غذا در اشخاص، مضر نبودن غذای شب برای تمام افراد بالاخص افراد سالخورده، مضر بودن سرد کردن آب با ریختن یخ داخل آن، حالات روحی و روانی مختلف که انسان در زندگی دنیوی به آن نیازمند می­باشد را به­عنوان تعریف اعراض نفسانی و بیان کلی نگری طب سنتی از مواردی بود که این متخصص طب سنتی در ادامه به آن­ها اشاره نمود.

_AKS1156

در پایان نیز عسکرفراشاه به سوالات حضار پاسخ داد و برای مطالعه بیشتر کتابی تحت عنوان “مروری بر کلیات طب سنتی” نوشته دکتر محسن ناصری را به حضار معرفی کرد. جلسه مذکور در ساعت بیست و پانزده دقیقه به پایان رسید.

_AKS1159

لازم و ضروری است از تمام افرادی که در برگزاری این جلسات، خالصانه تلاش می­کنند، بالاخص مهندس محمد حسین میرزایی، معاونت محترم توسعه منابع انسانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق، پرسنل محترم روابط عمومی شرکت، سرپرست محترم شهرک سنگ آهن و پرسنل محترم آموزش، تقدیر و تشکر ویژه نمود.

تهیه و تنظیم: احسان فتوحی بافقی

پست الکترونیک:ehsansytif@gmail.com


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
کارمند این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 24 دی 1392 - 8:35 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

همه چیز برا سنگ آهنیها ما بقی …

You cannot copy content of this page