شرایط نگهداری انسولین در سفر و گرما

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
دوشنبه - 20 شهریور 1396

شرایط نگهداری انسولین

انسولین هورمونی است که به طور طبیعی از سلول های پانکراس ترشح می شود. این هورمون به صورت تزریقی در افراد مبتلایان به دیابت تجویز می گردد.
بیماران مبتلا به دیابت نوع یک که بدن شان به میزان کافی انسولین ترشح نمی کند بایستی این هورمون را به صورت تزریقی جایگزین هورمون مترشحه از پانکراس نمایند.
مبتلایان به دیابت نوع دو که با داروی خوراکی و نیز تغییر شیوه ی زندگی، قند خون شان کنترل نمی شود نیز باید از انسولین تزریقی استفاده نمایند.
عوامل متعددی می توانند بر اثر بخشی انسولین تاثیر بگذارند. بنابراین نگهداری و حفظ انسولین از اهمیت بالایی برخوردار است و رعایت نکات زیر می تواند حایز اهمیت باشد:
– همیشه انسولین را مطابق با دستورالعمل های شرکت تولید کننده مورد استفاده قرار دهید.
– همیشه یک ویال انسولین اضافی را در یخچال نگهداری کنید تا در زمان های ضروری بتوان از آن استفاده کرد.
– هیچ زمانی از انسولین شفافی (انسولین رگولار) که کدر شده باشد یا تکه های کوچک و کلوخه و یا رسوب در ویال دیده شده و با تکان دادن ملایم حل نشود، استفاده نکنید.
– برای جلوگیری از آسیب های محیطی و ضربه بهتر است انسولین در یک جای ایمن نگهداری شود.
– انسولین نباید در معرض درجه حرارت های بالا، تماس مستقیم با نور آفتاب و یا یخ زدن قرار گیرد زیرا اثر بخشی خود را از دست می دهد.
– اگر انسولین در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد، گاه تغییر رنگ قهوه ای نشان میدهد که در این موارد نباید از آن استفاده کنند.
– از قرار دادن انسولین در برابر حرارت زیاد مانند پشت شیشه عقب اتومبیل یا کنار پنجره آفتاب گیر خودداری شود.
– انسولین در اثر یخ زدن صدمه می بیند، به همین علت نباید انسولین در قسمت جایخی یخچال قرار داده شود.
– در صورت فاسد شدن انسولین، نوع شفاف آن (کریستال) کدر می شود و نوع شیری رنگ (ان پی اچ) نیز یکنواختی خود را از دست می دهد و به صورت دانه دانه به دیواره شیشه می‏چسبد.
– اگر شما به مناطق گرم سفر می کنید به خاطر داشته باشید که انسولین در آب و هوای گرم سریع تر جذب می شود بنابراین کنترل منظم آن از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به مناطق سرد سفر می کنید بدانید که در اثر سرما فعالیت انسولین کاهش پیدا می کند.
– تا زمانی که قند خون را کنترل نکرده و اطلاعات لازم را در مورد تطبیق با انسولین مصرفی ندارید، مقدار انسولین خود را افزایش ندهید، زیرا که قند مقداری بالاتر از حد طبیعی برای چند روز از بروز موارد خطرناک هیپوگلیسمی بهتر است.
– طی مسافرت بهتر است انسولین را در کیف دستی خود حمل کنند نه در چمدانی که به قسمت بار می سپارد. این نکته به ویژه در مسافرت با هواپیما اهمیت دارد؛ زیرا که در ارتفاع بالا ممکن است انسولین در قسمت بار هواپیما یخ بزند.
– ویال های انسولین و کارتریج های قلم باز نشده باید در یخچال و دمای ۲ تا ۸ درجه نگهداری شوند.
– نیازی نیست که ویال ها و قلم های انسولین پس از باز شدن، در یخچال نگهداری شوند، بلکه دمای اتاق دمای مناسبی برای نگهداری آن هاست.
– همیشه قبل از استفاده تاریخ مصرف انسولین را بررسی کنید.
– تاریخ شروع استفاده از انسولین را در دفترچه ای یادداشت کنید زیرا تا ۲۸ تا ۳۰ روز می توانید از آن ها استفاده کنید (ویال و قلم).
– سازمان غذا و داروی امریکا معتقد است که انسولینی که در دماهای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری می شود را می توان در موقعیت های اضطراری استفاده کرد. انسولین در دماهای بالا قدرت خود را از دست می دهد اما به نظر نمی رسد که خطرناک باشد

معصومه خادم زاده بافقی
کارشناس پرستاری کلینیک دیابت بیمارستان ولی عصر بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page