خداوندگار ادب

دسته: مقالات
یک دیدگاه
پنج‌شنبه - 11 مرداد 1397

IMG_20180802_090008_969

۱۰ مردادماه برای اهالی فرهنگ و هنر روزی آشنا است . زادروز یکی از مردان بزرگ ایران زمین . مردی که نامش و هنرش جهانی است .
او که واژه واژه داستانهایش در روح و جان خواننده می نشیند و پایان هر نگاشته اش درس آموزنده ای می شود برای خوانندگان . محمود دولت آبادی در سال ۱۳۱۹ خورشیدی در دولت آباد سبزوار به دنیا آمد .

IMG_20180802_090007_101

در جوانی پیگیر نمایش و تئاتر گردید و در این دو زمینه خوش درخشید . وی نمایشنامه نویس مقتدری است . از همان آغاز بسیاری از نمایشنامه هایش بر روی صحنه رفت .
گروههای تئاتر زیادی با هدایت و همراهی این هنرمند در شهرهای مختلف به هنرنمایی پرداختند . ایشان در فیلمهای بسیاری به ایفای نقش پرداخت .

استاد دولت آبادی نوشتن داستان را از سی سالگی به طور جدی پیگیری نمود و داستانهای کوتاه زیبایی چون آوسنه‌ی بابا سبحان”، “سفر” و مجموعه داستان “لایه‌های بیابانی نوشت . درتئاتر نیز همچنان کوششی خستگی ناپذیر داشت و در نمایش‌هایی از آرتور میلر، بهرام بیضایی، غلامحسین ساعدی، علی حاتمی و … بازی کرد. همچنین در فیلم گاو به کارگردانی مهرجویی ایفای نقش نمود .
دولت آبادی بافق را خوب می شناسد سال ۱۳۵۱ ایشان گروه تئاتری را به بافق آوردند و ساعات خوشی را برای کارکنان سنگ آهن در آهنشهر و معدن آفریدند .

IMG_20180802_090001_266

تصویری از این گروه در بایگانی نگاره های شرکت سنگ آهن مرکزی وجود دارد که یادگار حضور محمود دولت آبادی در بافق است.

نگاشته ها و شهرت دولت آبادی دو سالی او را راهی زندان ساواک می کند . پس از آن پیگیر نگارش داستان جاودانه کلیدر می شود .

این رمان زیبا در ده جلد و طی ۱۵ سال نگاشته می شود . کلیدر بزرگترین ، طولانی ترین و جذاب ترین اثر پارسی است که سرنوشت تراژیک رعیت‌های ایرانی و قبایل چادرنشین را در دوره‌ای که سیاست زور حاکم است به تصویر می‌کشد .

برخی دیگر از آثار استاد دولت آبادی عبارتند از : جای خالی سلوچ (رمان) ، روزگار سپری شده مردم سالخورده ، تنگنا (نمایشنامه) ، هجرت سلیمان ، از خم چنبر ، مرد ، آهوی بخت من گزل (داستان) ، روز و شب یوسف ،ما نیز مردمی هستیم (گفت و گو) ، سلوک ، لایه‌های بیابانی ، عقیل، عقیل ، گاواره‌بان ، ناگریزی و گزینش هنرمند (مجموعه مقاله) ، سفر (رمان) ، اتوبوس (رمان) ، آن مادیان سرخ‌یال، کارنامه سپنج (مجموعه داستان و نمایشنامه) ، ققنوس و ……. .
تا کنون آثار محمود دولت آبادی در کشورهای مختلف به زبانهای انگلیسی ، فرانسوی، ایتالیایی، نروژی،سوئدی، چینی، کردی، عربی، هلندی ، عبری و آلمانی ترجمه شده‌اند. جوایزی به این نامدار جهانی پیشکش شده است : نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه ۲۰۱۴ ، برنده جایزه ادبی یان میخالسکی سوییس ۲۰۱۳ ، ترجمه انگلیسی رمان کُلنل، با ترجمه تام پتردیل نامزد جایزه بهترین کتاب ترجمه در آمریکا ۲۰۱۳ ، برنده جایزه ادبی هوشنگ گلشیری برای یک عمر فعالیت ۲۰۱۲ ، نامزد دریافت جایزه مَن بوکر آسیا در جشنواره کتاب سنگاپور ۲۰۱۱ ، نامزد دریافت جایزه ادبی آسیایی، برای رمان زوال کلنل ۲۰۱۱ ، دریافت جایزه ادبیات بین‌المللی خانه فرهنگهای جهان برلین ۲۰۰۹ ، برنده جایزه ادبی واو ۱۳۹۰، دریافت جایزه یک عمر فعالیت فرهنگی، نخستین دوره جایزه ادبی یلدا به همت انتشارات کاروان و انتشارات اندیشه سازان ۱۳۸۲و……
در دنیای نویسندگی، محمود دولت آبادی چون تولستوی و بالزاک جایگاه والایی دارد و آثارش از جانب ادیبان جهان مورد ستایش واقع شده . آقای رمان ایران بزرگ است و نامدار ، نامور و جهانی ، شاید تنها داستانسرای پارس که دنیا می شناسدش . بزرگیش در رفتارش بیشتر نمود می یابد. وقتی با او برخورد می کنی ، وقتی با او حرف می زنی ، آرامشی می یابی دست نیافتنی .

وقتی با او گرم گفنگو می شوی یادت می رود با محمود دولت آبادی روبرو هستی . زمانی که برای دیدارش می شتابی، می بینی زودتر از ساعتی که گفته حاضر است . با مهربانی پذیرایت می شود و پدرانه راهنماییت می کند . محمود دولت آبادی گنجینه ای است برای زمان ما ، برای کشور ما و برای زبان پارسی .

او بزرگواری را در لابلای خطوط ارزشمند آثارش نمایان می سازد . هنر محمود دولت آبادی هنری است که شاید نمونه اش دیگر در هیچ زمانی یافت نشود .
قدردانش باشیم و شکرگذار خدا به خاطر چنین آفرینشی .

« آدمیزاد فقط با آب و نان و هوا نیست که زنده است این را دانستم و می دانم که آدم به آدم است که زنده است آدم به عشق آدم زنده است ………… رمان »
« ای سرزمین ! کدام فرزندها، در کدام نسل تو را آزاد، آباد و سربلند؛ با چشمان باور خود خواهند دید ؟ ای مادر ما، ایران! جان زخمی تو در کدام روز هفته التیام خواهد پذیرفت؟ چشمان ما به راه عافیت تو سفید شد ای ما نثار عافیت تو!
کتاب نون نوشتن»
استاد بزرگوار سایه پر مهرتان بر سر ایران پایدار زنده باشید و سلامت
عالیه نقیب الذاکرین بافقی (مهرگان)


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
اکرم نخعی زرندی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 12 مرداد 1397 - 2:43 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام خیلی داستانهای دولت ابادی را دوست دارم اماای کاش یادی هم از نویسنده وداستان نویس خودمون هم میکردیم که خبری ازش نیست.اقای سیروس قزلباش هم که صاحب چندین کتاب است که کمترازنویسندگان بزرگ نیست .هرجاهست یادش بخیر وگرامی

You cannot copy content of this page