تکلیف هر کس به اندازه توان اوست

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 22 اسفند 1392

به مناسبت ولادت با سعادت اسوه صبر و استقامت حضرت زینب کبری سلام الله علیها مجمع طلاب بافقی مقیم شهر مقدس قم با حضرت آیت الله حاج شیخ محمد حسن قافی دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله حاج شیخ محمدحسن قافی  از علمای استان یزد است که چند سالی است در شهر مقدس قم سکونت دارد.

8

حضرت آیت الله قافی در این مراسم با تبریک ولادت با سعادت عصمت صغری زینب کبری سلام الله علیها به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه و همه شیعیان و دوستداران اهل بیت پیامبر علیهم السلام اذعان داشت:

پیام شهادت امام حسین علیه السلام را زینب کبری سلام الله علیها رساند و اگر امروز شاهد برکت این انقلاب اسلامی در ایران هستیم همه اینها نیز از برکت فداکاریها و صبرکردن های زینب کبری سلام الله علیها است که این از واضحات است و خوشبختانه همین اسلام که در اثر تلاش های حضرت زینب سلام الله علیها جاودان شد امروزه تمام دنیا را به خود توجه داده است و سبب شده که مردم به اسلام روی بیاورند. و همین پیشرفت اسلام باعث شده که دشمنان با اسلام مخالفت کنند. و ندای اسلام هراسی و ایران هراسی سر دهند.

ایشان در ادامه به جایگاه قرآن و برکت تدبر در آن اشاره کرده و افزودند:

قرآن مبارک است این تعداد کتابخانه با چندین میلیون کتاب کمتر یا بیشتر و با چندین عنوان هیچ کدام برکتش مثل قرآن نیست این همه کتابها در تمام عالم با این قرآن برابری نمی کند نه در دنیا برابری می کند نه در آخرت لذا قرآن می گوید کتابا مبارکا.  اینهمه کتاب که راجع به علوم انسانی و علوم تربیتی هست آیا میتواند انسان را به سعادتی حقیقی برساند که دیگر نه غم داشته باشیم نه مصیبتی داشته باشیم، نه مرضی داشته باشیم نه فقر داشته باشیم نه ترس بیرون رفتن داشته باشیم؟

اما اگر کسی به این قرآن عمل  کرده و در مفاهیمش تامل و تدبر کند تمام انها را در دنیا و آخرت دارد و در بهشت هم آنچه میخواهیم آماده است؛ پیری ندارد مزاحم ندارد، حرص و خشم ندارد، جنگ در آن نیست، و اگر جنگی هم در آن است شوخی است. و لذا می گوییم هذا کتاب انزلناه مبارک …….

این عالم فرزانه به آیه 42 از سوره مبارکه اعراف اشاره کرده و افزود: خداوند متعال می فرماید:

الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَا نُكلَّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُوْلَئكَ أَصحْابُ الجْنَّةِ  هُمْ فِيهَا خَلِدُون

(به هيچ كس جز اندازه توانش تكليف نمى‏كنيم. آنان كه ايمان آورده‏اند و كارهاى نيكو كرده‏اند اهل بهشتند و در آنجا جاويدانند)

بنابراین افرادی که در آخرت اهل بهشت بوده و در آن جاودان می مانند باید دو ویژگی اصلی داشته باشند یکی اینکه به خداوند متعال ایمان داشته و دیگر اینکه در کنار ایمان خود به اعمال صالح نیز روی بیاورند.

ایشان همچنین به جمله  لانکلف نفسا الا وسعها اشاره کرد و در مقام تفسیر این آیه به نکته زیبایی اشاره کرده و فرمود: این فقره از آیه جمله معترضه است و خداوند می خواهد بفرماید هر چند می گوئیم شرط ورود به بهشت ایمان و عمل صالح است اما بدانید مقدار عمل صالحی که از افراد مورد انتظار است یکسان نیست  و هر کس به اندازه توان و قدرتی که دارد باید برای آخرت خویش تلاش کند و خداوند بیش از قدرت افراد از آنها انتظار ندارد.

پس هر کس در کنار ایمان به خداوند متعال به اندازه قدرت و توان خویش برای آخرت تلاش کند او نیز در بهشت سکنی گزیده و جاودان خواهد شد.

آیت الله قافی افزود: خداوند با این بیان می فرماید: خیال نکنید ما در تکلیف بر شما سخت میگیریم خودتان هم بر خودتان سخت نگیرید خیلی از احتیاط ها و وسواس هاست که ما را به سختی انداخته و ما بر خودمان سخت می گیریم به عنوان مثال اگر نذر کردیم بر ما واجب می شود اما نذر کردن که واجب نیست. مانند نذرهای سنگینی که از عهده او خارج است مثلا اگر نماز شب نخواندم فلان کار را انجام بدهم.پس اگر می خواهید قدرت بر انجام تکالیف داشته باشید تکلیف را کم کنید تا بتوانید انجام دهید و این همان لانکلف نفسا الا وسعها است

اینکه ما به یک سرباز بگوییم چرا تو فرمانده نشدی درست نیست زیرا هر کسی در حد توان خود به جایی می رسد در نیروهای نظامی، سرهنگ داریم سرتیپ داریم سر گرد داریم و درکنار آنها سر باز هم داریم و هر کدام به اندازه توان خود به درجه ای می رسند یا اگر مردم یک طلبه را پیدا کنند و به او  بگویند چرا رهبر نشدی؟ در حوزه مسئله گو هست، منبری هست، عالم هست، مفسر هست، مجتهد هست، اعلم هست، یکی هم رهبر می شود اینکه ملامت ندارد همینطور کسی که در درجه اول ایمان است نمی توان او را سرزنش کرد که چرا در درجه دهم نیست!؟ او در حد تواناییش قدم بر می دارد. این یعنی لا نکلف نفسا الا وسعها

صحبت در جمع خانواده طلاب بافقی

حضرت آیه الله قافی سخنرانی کوتاهی نیز در جمع خانواده های طلاب بافقی مقیم قم داشته و فرمودند: لطف بزرگی که اسلام به جامعه زنان کرد افتخاری می باشد که قبل از اسلام برای زنان نبود. افتخاری که برای زنان است یکی حضرت زهرا سلام الله علیها و دیگری حضرت زینب سلام الله علیها.

افتخار برای زنان مسلمان این است که همانند آنها شوند زیرا من تشبه بقوم فهو منهم هر کس خو را به گروهی شبیه کند جزء آنان می شود.

ایشان در ضمن صحبت های خود به الگو گیری از زینب کبری سلام الله علیها توصیه کرده و فرمودند: زینب کبری سلام الله علیها مثل مادرشان هستند با این تفاوت که فاطمه زهرا سلام الله علیها عصمت داشته و جزء چهارده معصوم است و زینب کبری سلام الله علیها مانند حضرت ابوالفضل علیه السلام  جز چهارده معصوم نیست اما اینها باید الگوی زندگی شما باشند نه غربیها، که الگو گرفتن از غربیها کار شیطان است. و کار شیطان آسان است مثل اینکه افتادن از مکان مرتفع، از بالارفتن راحت تر است.

کار آنها سقوط است. بی حجابی و بی حیایی، اینها سقوط است. این که زن و شوهر حسابشان از هم جدا باشد که مثلا جایی با هم میروند هر کدام سهم خود را جدا حساب کنند این سقوط است. خرج زن بر عهده شوهر است و این محبت، همکاری و یگانگی است. مادامی که زن تمکین می کند به همان اندازه نفقه بر شوهرش واجب می شود. حضرت زینب سلام الله علیها الگو شده است برای تمام زنهای عالم از صبرش، استقامتش، وصیت به صبرش، عمل به مصائبش و همچنین رساندن پیغامش، همانطور که در جواب عبیدالله بن زیاد گفت ما راینا الا جمیلا ( درصحنه کربلا جز زیبایی ندیدیم) همین زینب نماز شبش را در سفر اسیریش ترک نکرد، به گونه ای که در سفر اسیری نماز شبش را نشسته می خواند و همه این ویژگی ها باید برای یک خانم مسلمان الگو باشد.

آیت الله قافی در پایان سخنان خود در جمع همسران طلاب به یک نکته کلیدی در حل مسائل خانوادگی اشاره کرده و فرمودند: اما یک نکته تربیتی برای خانواده ها بگویم. آن نکته این است که عصبی شدن در خانه  طبیعی است ولیکن هر وقت عصبی شدید جواب همدیگر را ندهید بگذارید برای زمانی دیگر، وقتی فضا آرام شد و عصبانی نیستید همان حرفهایی را که در زمان عصبیت می خواستید بگویید با حالت آرامش بگویید و مشکلات را در آرامش حل کنید.

تصاویر این دیدار:

 

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۱۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page