سلام بر رمضان ، ماه عزیز خدا (4)

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 3 مرداد 1391


« قیمت ماه مبارک رمضان »

                  ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است .ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید                   

آیا شما هیچ وقت قیمت چیزی را تعیین کرده اید؟

نمی دانم هیچ وقت به شما گفته اند قیمت چیزی را تعیین کنید. ماشین، زمین یا هر چیز دیگر. وقتی من و شما بخواهیم قیمت چیزی را تعیین کنیم چه می کنیم ؟ مسلما با وسواس خاصی به جوانب آن نگاه می کنیم . پایین و بالای آن را نگاه می کنیم . وراندازش می کنیم . به محتوای آن توجه می کنیم .در آخر قیمتی برای آن تعیین می کنیم .

بعضی مقولات را نمی توان قیمت زد . شاید در حد ما نباشد که قیمت تعیین کنیم . شنیده ایم که فلان جواهر را کسی نمی تواند قیمتی برایش تعیین کند . چون قیمتش بسیار بالاست . با توجه به این مثال ،جواهری چون ماه مبارک رمضان جای خود دارد.قیمتش را خدا می داند .  اما تامل و تفکر در این موضوع ، باید نزد خداوند متعال بسیار قیمتی باشد . هر چند فکر ما از معنا و مفهوم عالی آن باز می ماند اما این دلیل نمی شود در این مورد تامل نکنیم . لذا این مبحث را با این سوال آغاز می کنیم .

قیمت مهمانی خداوند متعال به چیست ؟ چرا اینقدر روزها و شب ها و ساعات ماه مبارک قیمت دارد؟

قیمت هر مقوله به محتوای آن است ، محتوای ماه رمضان به چیست ؟

برای درک این مفهوم مثالی ذکر می کنیم : یک کاغذ ساده به خودی خود قیمتی اندک دارد . گاهی فرزند شما روی آن را خط خطی کرده ، شما به آن توجه نمی کنید و به عنوان زباله دور می اندازید . اما گاهی همین کاغذ مدرک مالکیت شما ست . با همین تکه کاغذ به ظاهر ساده، شما مالک خانه و … محسوب می شوید . هیچ وقت آن را به دور نمی اندازید بلکه در نگه داشت آن دقت می کنید .

وقتی با چشم ظاهر نگاه می کنیم تمام شب های سال و روز های آن در نظر اول یکسان هستند و هیچ تفاوتی بین آنها نیست . شب رمضان با شب های دیگر ماههای سال چه تفاوتی دارد ؟. شب قدر که در ماه رمضان واقع است چه تفاوتی با دیگر شب ها دارد؟

نتیجه اینکه باید به سراغ محتوا ی ماه مبارک برویم . ببینیم راز قیمت ماه مبارک رمضان  به چیست ؟

در اینجا چند موضوع که محتوای ماه مبارک را ساخته و باعث قیمتی شدن آن شده است مطرح می کنیم . تا شاید با معرفت بیشتری به استقبال این ماه مبارک برویم .

از چند زاویه به آن توجه می کنیم :

 1- قيمت ماه رمضان به واسطه ي ميزباني خدا از انسان ها       

 من و شما شايد ماهي يكي دو بار منزل اقوام دعوت باشيم . سفره اي انداخته باشند و اقوام و خويشان به مناسبتي دور هم جمع شوند . ميزبان يا پدر و مادرند يا برادر يا خواهر يا … اين مهماني براي شما چقدر قيمت دارد . خوب قيمت دارد . نتيجه آن صله رحم است و خداوند محبت مي كند . اين را نمي شود در اوج قرار داد .

اما گاهي  ممكن است به مناسبتي يا به دليلي خاص از دفتر مقام معظم رهبري با شما تماس بگيرند و شما را در يك مهماني كه ميزبانش رهبر معظم انقلاب هستند دعوت كنند . بماند از حس و حالي كه شما داريد در ورود به اين مهماني خاصي كه در عمر ما شايد يكي دو بار و شايد اصلا اتفاق نيفتد . در اينجا چون ميزبان رهبر معظم انقلاب هستند اين مهماني بسيار براي ما قيمتي است . شايد بپرسيم چرا قيمتي است ؟ جواب اين است كه چون ميزبان داراي ويژگي هايي منحصر به فرد و صفات و موقعيت والايي است اين مهماني بسيار اهميت دارد . چرا كه در همان مهماني ممكن است يك سري اموري كه شما براي شهر و ديار خودتان  مي خواستيد پيگيري كنيد در آن واحد  يا با پشتوانه ای  بسيار قوي پيگيري و به سر انجام  برسد . در مهماني خانوادگي شخص ذي نفوذ و قدرتمندي با آن موقعيت پيدا نمي كنيد . اما شما در مهماني خاصي كه با رهبر معظم انقلاب نشسته ايد خارج از تمام پيچ و خم هاي اداري و يك سري كاغذ بازي ها، راحت و بي درد سر حرفتان را به شخص اول مملكت می رسانید .

در ماه مبارك رمضان خداوند متعال خود ميزبان هست . ميزباني با آن ويژگي ها كه آدم از گفتنش كيف مي كند . من و شما توانسته ايم در بار عامي كه پادشاه عالم داده وارد شويم .خداوندي كه اينچنين معرفي  مي شود هُوَ اللّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحانَ اللّهِ عَمّا يُشْرِکُونَ

پس مسلما به مقتضاي ميزبان كه خداوند متعال است نوع ميزباني ،نوع استقبال ،  نوع پذيرايي  بسيار تفاوت مي كند . پس اگر ماه رمضان قيمتي است يكي از وجوهش ميزباني خداوند متعال است .

2-قيمت ماه رمضان به واسطه ي نزول قرآن در آن

 ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم ، کتاب هدایت وکتاب رحمت است ، لذا به واسطه ی وقوع نزول قرآن در ماه رمضان  این ماه قیمتی شده است . این موضوع از قیمتی ترین محتواهای این ماه مبارک است . ماه مبارک، مبارک است به این برکات که از جمله آنها نزول قرآن است . ما می توانیم با قرائت آیاتی از قرآن و تامل در آن از این بعد از برکت قرآن بهره مند شویم .

3-قيمت ماه رمضان به واسطه ي نزول كتب آسماني در آن

 جالب است طبق روایات، اکثر کتب آسمانی در ماه مبارک رمضان نازل شده است.  به این روایت توجه کنیم :

«در كافى به سندش از امام صادق عليه السلام روايت نموده كه فرمود: قرآن در ماه مبارك رمضان يكجا به بيت المعمور فرود آمد سپس در طول بيست سال تدريجا نازل گرديد آن گاه فرمود: پيامبر صلى الله عليه و آله فرموده است : مصحف ابراهيم در شب اول ماه رمضان ، تورات در شش ‍ شب از ماه رمضان گذشته ، انجيل در سيزده شب از ماه رمضان گذشته ، زبور در هيجده شب از ماه رمضان گذشته ، و فرقان (قرآن ) در شب بيست سوم از ماه رمضان نازل گشت»

پس ماه مبارک رمضان از این بعد که ماه نزول کتب آسمانی است قیمتی است .

 4-قيمت ماه رمضان به واسطه ي احكام الهي جاري  در آن     

به ماه رمضان دقت كنيم خداوند متعال در این ماه احکامی را جاری فرموده است که تمام این احکام حکایت از لطف و عنایت او دارد.  برخی از این احکام در خطبه رسول اکرم (ص) مشاهده می شود. به این عبارات توجه کنیم :

نَفَس‌هایتان در آن ، تسبیح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است .

اى مردم ! هر که از شما در این ماه ، روزه‌دارى را افطار دهد ، پاداشش او براى آن عمل نزد خدا ، همچون آزاد کردن یک برده و آمرزش گناهان گذشته اوست»

پس گفتند : اى پیامبر خدا ! همه ما توانایىِ این کار را نداریم!

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : خود را از آتش نگه دارید ، هر چند با یک دانه خرما ؛ خود را از آتش نگه دارید ، هر چند با یک جرعه آب .

اى مردم! هر کس اخلاقش را در این ماه ، نیکو سازد ، براى او وسیله عبور از صراط خواهد بود ، در آن روز که گام‌ها بر صراط مى‌لغزد ؛

و هر کس در این ماه بر بردگان خود آسان بگیرد ، خداوند حساب او را سبک خواهد گرفت ؛

و هر کس در این ماه ، شرّ خود را [از دیگران] باز دارد ،خداوند در روز دیدارش ، غضب خویش را از او باز خواهد داشت ؛ و هر که در این ماه ، یتیمى را گرامى بدارد ، در روز دیدار ، خداوند ، گرامى اش خواهد داشت ؛

و هر که در آن به خویشاوند خود نیکى کند ، در روز دیدار ، خداوند با رحمتش به او نیکى خواهد کرد ؛ و هر کس در آن از خویشان خود ببُرد ، خداوند در روز دیدار ، رحمتش را از او قطع خواهد نمود ؛

و هر کس در آن ، نماز مستحبّى بخواند ، براى او دورى از آتش ، نوشته مى‌شود ؛ و هر کس واجبى را در آن ادا کند، پاداش کسى را دارد که هفتاد واجب را در ماه‌هاى دیگر ، ادا کرده است ؛

و هر کس در آن بر من زیاد صلوات بفرستد ، خداوند در روزى که وزنه اعمال ، سبک مى شود ، وزنه اعمال او را بیفزاید ؛ و هر کس در آن ، آیه اى از قرآن تلاوت کند ، پاداش کسى را دارد که در ماه هاى دیگر ، ختم قرآن کرده است .
اى مردم! در این ماه ، درهاى بهشت ، بازند . پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نبندد ؛

و درهاى دوزخ ، بسته‌اند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید ؛ و شیطان ها در بندند .

پس، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما مسلّط نسازد»

این احکام احکامی است که خداوند متعال براساس رحمت و مغفرت خود ، در این ماه جاری فرموده است . هر چند در ایام دیگر سال نیز احکامی صادر شده است اما احکامی که در این ماه صادر شده از نظر کمیت و کیفیت بسیار حائز اهمیت است .

وجوه دیگر قیمت  ماه مبارک رمضان انشاالله در شماره ی بعدی مطرح می گردد.

 محمد جواد عسکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page