وجود محیط زیستی زیبا حق همه مردم است

دسته: مقالات
۱۱ دیدگاه
چهارشنبه - 12 خرداد 1395

گاهی به یاد خدا می افتیم و او را به خاطر داده های زیبایش ستایش می کنیم. نماز می خوانیم و زمانی دست به دعا               بر می داریم ما شکرگذاری خدا را در همین حد کافی می دانیم . نمی دانیم قدم به قدم و با هر تصمیمی در برابر خدا مسئولیم پروردگار زیبائیهای بسیاری در اطراف ما آفریده . از گیاهان، جانداران و محیط پیرامون ما. شهر بافق خشک است و سوزان . هم آب و هوایش هم امکانات درون شهری آن ولی به پاس مهر و عنایت خداوندی ، محیط زیستی داریم بسیار بکر و زیبا با گیاهانی کم نظیر و حیواناتی کمیاب . آنچه شهرستان ما دارد، از نظر حیات وحش در کشور بی نظیر است . چیزی داریم که اگر دیگران داشتند قدرش بیشتر می دانستند . مناطق چند گانه بافق جزء مناطق حفاظت شده ملی و شکار ممنوع است یعنی آنقدر اهمیت داشته که دستور حفظ و نگهداریش صادر شده. خارج از بافق خیلی ها برای ماندن حیوانات کمیاب این مناطق تلاش می کنند به جز خود ما . به مناطق وسیعی از محیط زیست مناطق حفاظت شده ملی می گویند بدان دلیل که این مکانهای زیبا از آن همه مردم ایران است نه چند نفر که برایش تصمیم بگیرند . برای بهره برداری از معادن خاص، نیاز به پروانه و مجوز است چون گاهی بعضی معادن می خواهند جلوتر از حد تعین شده بروند . نباید بگذاریم .

مناطق حفاظت شده باید دست نخورده بماند و مکانی باشد امن برای حیوانات . ما چه می کنیم؟ غرور را جایگزین اندیشه            می سازیم و برای راحتی خودمان می خواهیم در مکانی بکر و زیبا جاده بکشیم تا مثلا راهمان را کوتاهتر کنیم غافل از اینکه جاده سازی موجب از بین رفتن روستاها می شود . جاده کشی ما انسان های ناسپاس، نتایج بدی در پی خواهد داشت از جمله دسترسی آسان شکارچیان به زیستگاه حیوانات ، تلفات جاده ای، تخریب، بوته کشی ، چرای بی رویه دام، ورود انسان به مناطق امن و دسترسی آسان به ساخت و سازهای غیرقانونی . به طور حتم دسترسی به حیات وحش و احداث جاده آسفالته طمع شکارچیان و سودجویان را افزایش می دهد و موجب تخلفات بیشتری می شود . حیوانات باید دور از جاده و انسان باشند تا بمانند . به طور حتم همه می دانیم که هر آفریده خدا دلیلی دارد و ما حق نداریم در نابودی آنچه خدا خواسته بماند دست داشته باشیم. درست است مردم ما خواسته هایی دارند که به حق است اما آیا نمی توان راهکار مناسبی رای حل مشکلاتشان یافت؟ اگر حرف بر سر کوتاه شدن راه و رسیدن به روستا های خالی از سکنه است ، نمی توان جاده جایگزین احداث کرد یا جاده های کنونی را دوبانده نمود؟ آنچه می خواهیم صرف آسفالت راهی کنیم که تخریب کل شهر از نظر گردشگری، زیبایی و…. را در پی خواهد داشت صرف رونق روستاهایی نمائیم که سکنه دارند و در تنگنا زندگی می کنند.

جاده کوتاه و خطرناک گزو ، ضربه ای جبران ناپذیر به طبیعت بافق وارد خواهد کرد و باعث می شود روستاها خالی از سکنه شوند و تنها در روز بتوانند جهت انجام امور به روستا بروند و برگردند . تصمیم برای محیط را بر عهده اداره محیط بگذارید اگر محیط زیست کشور تا کنون دخالت نکرده بود و اجازه می داد مردم هر گونه دوست دارند عمل کنند ، به طور حتم تاکنون بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری از بین رفته بودند . هر کجا جاده آسفالت ایجاد شده ، حیات وحش اطراف آن نابود گشته است . آیا شایسته نیست جای به فکر خود بودن و تکبر اندیشه کنیم و بهتر ببینیم؟ ما با اعمال نسنجیده خود موجب تخریب زیستگاهها می شویم و حیات وحش را به تنگ می آوریم . آنچه روشن و آشکار است، مناطق حفاظت شده بافق تنها به مردم بافق تعلق ندارد از آن کل ایران است  .تصمیم گیری های یک طرفه و چند نفره و گروهی برخی افراد موجب می شود حق و حقوق دیگران پایمال شود و افریده های خداوندی از بین بروند . بیندیشیم تا برای به کرسی نشاندن خواسته های خود نابودی محیط اطراف را شاهد نباشیم . فراموش نکنیم بودن یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، هوبره، گربه شنی و…. تنها به تصمیم ما بستگی دارد بیائید اجازه ندهیم داشته هایمان را از ما بگیرند . مردم فهیم بافق هوشیار باشید و بیدار .

 

عالیه نقیب الذاکرین بافقی(مهرگان)

 

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
از روستای گزوئیه این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 12 خرداد 1395 - 3:53 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

من هم با شما موافقم جاده باعث می شود زیبایی منطقه از بین برود

حسین مسرت این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 12 خرداد 1395 - 4:09 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

مطلب قابل درنگی است وهشدار گونه.

محیط بان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 12 خرداد 1395 - 5:19 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

آفرین بر شما ما نمی گذاریم زیبایی شهرمان را بگیرند

عبداللهی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 12 خرداد 1395 - 9:33 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

می رم سر همه یوزها و پلنگای بافق رو بیخ تا بیخ می برم ببینم که فضولی جاده رو می کنه

کریم زاده این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 12 خرداد 1395 - 11:18 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ما رای ندادیم که محیط زیستمان را از دست بدهیم تا زنده ایم مخالف جاده ایم

عسکری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 13 خرداد 1395 - 6:38 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

من حاضرم خودم بیل و کلنگ بردارم جاده ای که کشیدند و فقط آسفالتش مونده را خراب کنم

رضایی پور این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 13 خرداد 1395 - 2:10 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ما مردم بافق مدافع یوز ایرانی هستیم و هر چیزی که باعث شود خطری برای آنها به وجود آورد نابود می کنیم ما نه جاده می خواهیم نه معدن در آن حدود

شکارچی نادم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 15 خرداد 1395 - 10:50 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

یه فیلم دیدم با موتور دنبال آهو کردند بی زبون خسته شد و افتاد بعد دیدند چاقو ندارند بکشنش اونجا گشتند یه قوطی کنسرو پیدا کردند کله بیزبون رو بریدن ببینید چقدر زجر کشیدحالم به هم خورد از هر چی شکارچیه

یه چیزی بگم و ...برم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 16 خرداد 1395 - 12:00 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

خانم نقیب، مردم ما، هنوز به اون درجه نرسیدند…. 750 هزار دلار برای نگهداری این گونه نادر، از طرف آمریکا اختصاص داده شد، منتها در زمان فرمانداری … در بافق سال 81، تنها رسید ب ه ساخت دو تا مجسمه یوز…. و برای همین بودجه رو یه مقداری ش رو خوردن و یه مقداریش رو هم برگردوند انجمن جهانی . همین/ جاده گزوییه، هنوز مردم منظقه میگویند باید اسفالت بشه، بخشدار هم در حمایت نماینده است. یکی از دکترهای بافق از آقای طلایی می خواست که جاده رو زودتر آُسفالت کنند و میگفت جون آدمیزاد مهمتره یا حیوونا…. همون دکتر هم کاندید ریاست شبکه بهداشت بافق رو هم داشت تازه…. چرا که توی یکی از این دهات خونه ویلایی ساخته می خواد زودتر هر روز بره و بیاد… بنابراین زیاد بفکر این نباشین که فرهنگ بافق عوض بشه.. صباغیان هم که گفته راه نزدیکتر، به عقل جورتر در می آد، دیگه نگفته طبیعت چی می شه؟!!

مرتضی حسن زاده بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 17 خرداد 1395 - 11:51 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

درود و دوصد بدرود.
جانا سخن از دل ما میگویی.گفتارتان متین و خدا قوت سرکار خانم.

علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 23 خرداد 1395 - 10:05 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام
امیدوارم روزی برسد که مردم عزیز سبزدشت 20دقیقه دیرتر به مقصد رسیدن را بامیلیاردهاتومان هزینه کردن بیت المال درمسیرجاده گزوعوض نکنن. کاش مسئولین به جای وعده دادن یک کارخانه یاکارگاهی برای مردم درسبزدشت ایجاد میکردن تامردم هم خواستار بکر ماندن منطقه بودن.

You cannot copy content of this page