چراغی را که ایزد برفروزد

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 1 آبان 1399

تنها شخصیت بین المللی استان یزد بدون شک کمال الدین محمد وحشی بافقی است که تمام بزرگان ادبیات ایران وجهان به عظمت این شخصیت اذعان داشتند.
پروفسور ادوارد براون خاورشناس پرآوازه بریتانیایی در کتاب شاعران در عصر سلاطین صفوی; مثنوی بی نظیر فرهاد وشیرین را هنری والا می داند که از سوز نهان شاعر برخاسته است. پروفسور یان ریپکا شرق شناس ممتاز چک در کتاب تاریخ ادبیات ایران; وحشی بافقی را در عرصه مدیحه سرایی وداستان گویی برتر از شاعران پیشین خود می داند وهانری ماسه خاور شناس مشهور فرانسوی درکتاب بر گزیده شعر فارسی; وحشی بافقی را برجسته ترین شاعر سده دهم می داند ونزدیک به ۱۲۰ ادیب وفیلسوف ایرانی از قدما ومعاصرین آثار وحشی بافقی را منحصر به فرد می دانند .
در کتاب های درسی ۳ قطعه ناب ادبی از وحشی بافقی درج می شود و۸۷ترانه زیبااز این شاعر توسط خوانندگان مطرح ایران وجهان خوانده می شود.پس چگونه است که در کتاب جغرافیای استان یزددر قسمت معرفی مشاهیر استان بعد از این که اسامی تمام مشاهیر را ذکر می کند در خط آخر فقط به این عبارت بسنده شده است( وحشی بافقی نیزاز شعرای مشهور عصر صفوی است).گویا نویسنده در آخر یادش افتاده که فردی به نام وحشی بافقی هم وجود دارد که با کلمه (نیز….)این شاعر وحکیم عالیقدر را ذکرکرده است.
آیا کوچک شمردن این شاعرو حکیم عرصه ادب و عرفان ایران زمین درمرکز استان به دلیل جهل است یا تجاهل؟
آن هم در کتاب های درسی که هدفش شناساندن مفاخر و بزرگان استان به نسل جدید است هرچند تحریف شهرستان بافق در کتاب جغرافیای استان یزد محدود به مفاخر آن نیست بلکه تمامیت شهرستان را هدف قرار داده که خود مثنوی هشتادمن کاغذ است.
محمد رضا فتاحی بافقی

@Vahshi_Bafqi_Foundation


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page