بافق پایلوت کشوری تولید و پرورش ماهی تیلاپیا/ تکذیب خبر تلف شدن ماهی خاویار ۷۰ کیلویی

دسته: کشاورزی،دامداری و شیلات
بدون دیدگاه
یکشنبه - 22 مرداد 1402

 

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌ها ی شور داخلی بافق در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار “بافق فردا”گفت: بافق به عنوان‌ پایلوت کشوری تولید ماهی تیلاپیا مطرح است.

دکتر علیرضا قائدی با تاکید بر اینکه بافق رتبه نخست و جایگاه اول را در ایران دارد عنوان کرد: یزد خاستگاه تیلاپیا است و سازمان شیلات در حال پیگیری رفع موانع توسعه تیلاپیا در کشور است، در حال حاضر به جز استان یزد، استان ها ی خراسان ، سمنان و قم مجوز تولید دارند .

وی افزود: در حال حاضر ملاحظات زیست محیطی چالش اصلی در توسعه تیلاپیا در سایر استان ها می باشد.

این مرکز با راه اندازی پایلوت تولید تیلاپیا در سیستم بیوفلاک در حال توسعه روش های گلخانه ای و بسته مناسب با اقلیم بیایانی و کم آب استان یزد می باشد.

قائدی ادامه داد:در کنار سیستم بیوفلاک، سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با همکاری این مرکز، در حال ایجاد پایلوت پرورش تیلاپیا در سیستم بازگردش آب می باشد که قطعا خروجی این طرح های الگویی میتواند کمک شایانی به توسعه پرورش تیلاپیا در استان و کشور نماید.

وی در پاسخ به اینکه کدام شهرستان های استان به پرورش ماهی تیلاپیا مشغول هستند پاسخ داد : بافق اولین مرکز تولید و پرورش تیلاپیا در استان یزد است .

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق عنوان کرد:در شهرستان های مهریز و اشکذر و خاتم نیز مراکز تکثیر و پرورش تیلاپیا فعال هستند.

در شهرستان اردکان نیز در سال های گذشته مرکز پرورش ماهی وجود داشته است که طی بازدید از آن به نظر می رسد پتانسل راه اندازی مجدد را دارا می باشد. این مرکز دارای یک حلقه چاه با دبی ۱۰ لیتر در ثانیه می باشد که می تواند با بازگشت به مدار تولید در افزایش تولید آبزیان در استان موثر باشد.

قائدی همچنین در پاسخ به این‌ سوال که آیا جیره مناسب و تخصصی ماهی تیلاپیا به تولید کننده معرفی می شود و علت گرانی خوراک این ماهی چیست و البته اینکه چرا تولید کننده باید بالاجبار خوراک ماهی کپور را به ماهی تیلاپیا بدهد و ارزان تر از ماهی کپور بازار فروش داشته باشد و آیا از سرمایه گذار حمایت می شود خاطر نشان کرد: حمایت از سرمایه گذار و تولید کننده از وظایف سازمان جهاد کشاورزی استان بوده و نقش تحقیقات فقط حمایت فنی و علمی و آموزش سرمایه گذار و بهره بردار می باشد.

او بیان کرد:سازمان جهاد کشاورزی از طریق حمایت از ایجاد تشکل های بخش خصوصی مانند اتحادیه پرورش دهندگان ماهی تیلاپیا میتواند از آنها حمایت نماید؛در موضوع بازار، قطعا این تشکل های بخش خصوصی بهتر و بیشتر میتوانند حامی منافع تولید کندگان باشند.

مقام مسوول تصریح کرد: در حال حاضر، پرورش دهندگان تیلاپیا بیشتر نیازمند بازاریابی و ارائه محصولات خود در بازارهای کشور هستند، قطعا مقوله مارکتینگ در توسعه سود اقتصادی آبزی پروران موثر است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در خصوص دلیل قیمت بالاتر کپور نسبت به تیلاپیا عنوان کرد:  دلیل قیمت بالای ماهی کپور امکان صادرات آن به عراق است .

بازار عراق بدلیل تقاضای زیاد و قیمت مناسب یکی از بازارهای هدف اکثر تولید کنندگان کپور است.

رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق در خصوص گرانی خوراک ماهی خوراک ماهی تیلاپیا نیز گفت: مواد اولیه مصرفی در تولید این خوراک شامل سویا ، جو ، گندم ، انواع گلوتن و مواد ویتامین و معدنی می باشد که قیمت آن در بازار مشخص است و مجموعه تحقیقات نقشی در قیمت گذاری یا کاهش و افزایش قیمت این نهاده ها ندارد.

قائدی بیان کرد: شاید تخصیص سهمیه این اقلام به پرورش دهندگان یکی از راهکارهای کاهش اندکی قیمت خوراک باشد که این موضوع باید از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیری شود.

رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌ها ی شور داخلی بافق در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا به تولیدکنندگان روش های نوین آبزی پروری تیلاپیا معرفی و آموزش داده می شود خاطر نشان کرد: وظیفه ذاتی و ماموریت این مرکز انجام تحقیقات علمی و پیاده سازی آن در بخش تولید از طریق آموزش و ترویج بوده و ما قطعا در این زمینه از تولیدکننده حمایت می کنیم.

وی افزود:در حال حاضر با اکثر پرورش دهندگان در ارتباط هستیم و در صورت نیاز در زمینه اموزش و ترویج روش های تکثیر و پروش تیلاپیا به ایشان کمک می کنیم؛ برخی از کشاورزان و پسته کاران، در کنار کار اصلی خود، تیلاپیا را نیز پرورش می دهند که اولویت این دسته از عزیزان، پسته کاری است و شاید چندان به دوره های اموزش و ترویج آبزی پروری علاقمند نباشند.

رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود تلف شدن یک قطعه ماهی خاویار ۷۰ کیلویی را در راه رسیدن به مازندران را تکذیب کرد.

وی افزود:هرگونه جابجائی ماهی نیازمند اخذ مجوزات لازم از اداره کل

دامپزشکی شهرستان بوده و در این زمینه کد یکتا مبدا و مقصد در سامانه درج و ماهیان ارسال می شود.

قائدی ادامه داد:در صورت بروز هرگونه تلفات احتمالی مستند ان وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه گونه های خاویاری که در بافق بود در حال حاضر کجا منتقل شده اند گفت: این ماهیان به عنوان بانک ژنی ماهیان خاویاری به انستیتو بین الملی ماهیان خاویاری واقع در استان گیالن منتقل شد تا در زمینه نسل گیری و انجام تحقیقات تکمیلی و تخصصی مورد استفاده قرار گیرند.

مقام مسوول در پاسخ به اینکه چرا این موضوع در سکوت خبری انجام شده است عنوان کرد: موضوع تصمیمات اخذ شده در این زمینه در ستاد موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اخذ و ابلاغ شده و این موضوع کاملا داخلی است .

قائدی در پاسخ به این سوال که در گذشته چه نوع ماهی هایی در مرکز تولید و

پرورش داده میشد و چرا خاویار حذف شده است خاطر نشان کرد: قزل آال، سوف، میگوی وانامی، خاویار، کپور و تیلاپیا از ماهیانی هستند در در طول بیست سال قدمت این مرکز بر روی آنها تحقیقات انجام شده است.

تحقیق بر روی هرگونه براساس نیاز بوده و بعد از تکمیل تحقیقات، یافته های تحقیقاتی به بخش تولید ارائه می شود.

رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق خاطر نشان کرد:بعد از این زمان، تحقیق بر روی گونه جدید آغاز شده و تا تکمیل چرخه تحقیق، آموزش و ترویج و ارائه یافته ها به تولید کننده و سرمایه گذار ادامه خواهد

داشت.

موارد تحقیقات شامل تحقیق بر روی مولدین، بچه ماهی و ماهی پرواری بوده و نیاز های غذائی، بهداشت و بیماری ها و ژنتیک آنها مورد تحقیق قرار می گیرد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page