هفته سلامت مردان

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 3 اسفند 1390

مردها آنقدر کله شق بازی در می آورند و از رفتن به نزد پزشکان طفره می روند تا کار از کار بگذرد و یا شاید هم به گوشه ی قبای مردانگیشان برمی خورد اگر برای انجام معاینات پزشکی به اطباء مراجعه کنند.

برای همین از سال 85 در کشور ما هفته اول اسفند، به عنوان هفته سلامت مردان نامگذاری شده است. شاید از این طریق بتوان مردان را هم، به این نکته توجه داد که برخلاف تصور خودشان، بیماری های مختلفی در کمین آنهاست. که تعدادی هم از آنها، بدجوری خطرناکنند و مخصوص آقایان نیز هستند. مثل سرطان پروستات.

متاسفانه در کشور ما مردان به دلیل مشکلات اقتصادی، وقت زیادی را برای انجام کار و کسب درآمد، صرف می کنند و به همین دلیل، بدون توجه به سلامت خود، می کوشند تا نقش تراکتور خانواده را به خوبی ایفا کنند. کار کنند و کار.

در این میان تصور عامه و توده مردم هم این است که مردها کمتر مریض می شوند. خود مردان هم اطلاعاتشان در مورد بیماری های مردانه کم و ناچیز است. بقول یکی، بجای آنکه بگویند پروستات می گویند، ترموستات.

در هر صورت این هفته، هفته اول اسفند ماه است و هفته سلامت مردان. بیماری هایی که مردان جامعه ما را تهدید می کند، دیابت، چاقی، فشارخون، خطرات مصرف سیگار و الخصوص مشکلات بزرگ شدن و سرطانی شدن پروستات در آنهاست.

این بیماری آخری به دلیل وجود شرم و حیای نابجا در جامعه، کمتر گفته و راجع به آن سخن به میان می آید. حتی من در بین دوستانم کمتر کسی را دیده ام که محل دقیق پروستاتش را بداند یا بداند پروستات در بدن او چه نقشی دارد و در فرایند تولید مثل، به چه کاری می آید.

علی ایحال، بر مردان چهل سال به بالا لازم است که هر ساله، سراغی از اندازه این پروستات محترمشان بگیرند و خودشان را به دست دکترهای اورولوژیست، بسپارند. البته نشانه خوبی برای ناسازی پروستات هست، تکرر ادرار و مخصوصاً مزاحمت آن در شب، برای پروستاتی ها.

محمد علی پورفلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page