رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران بافق عملیات خیبر را روایت کرد

دسته: عمومی
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 3 اسفند 1395

سلام.سوم اسفند سالروز عملیات خیبر را گرامی میداریم.

عملیات خیبر ساعت 20:30 سوم اسفند سال 1362 بارمز محمد رسول الله(ص) درمنطقه هوالعظیم انجام شد.

سال 62 به لحاظ شرایطی که در جبهه های جنگ حاکم بود منطقه هور العظیم یا هوالهویزه شرایط متفاوت و خاصی نسبت به دیگر جبهه هاداشت حساسیت منطقه وجود جزایر مجنون شمالی و جنوبی وجود روستاها و چاه های نفت در جزایر وجود اتوبان العماره بصره و در کنارآن رودخانه دجله و شهرهای مانند القرنه و العذیر باعث شد که سپاه اسلام کار شناسایی منطقه را جهت عملیات انجام دهد بعد از شناسایی کل منطقه هور با توجه به مشکلاتی که وجود داشت تمام امکانات لجستیکی و پشتیبانی و جاده های مواصلاتی و کانالها آب بدون انکه دشمن بعثی متوجه شود فراهم و ساخته شد و نیروهای رزمنده نیز آموزشهای آبی خاکی و خاص را در جاهای مختلف دیده و آماده عملیات شدند .

با شروع عملیات نیروهای رزمنده با استفاده از قایق و هاورگراف و شناورهای مختلف به سمت اهداف مشخص پیشروی کرده و با غافلگیری دشمن اهداف از پیش تعین شده را تصرف کردن جزایر مجنون فتح شد.

رزمندگان از رود خانه دجله هم عبور کردن تعدادی از روستاهای منطقه را هم آزاد و خود را به اتوبان العماره رساندن تعدادی از نیروها هم به عقبه دشمن هلی برن شده و ضربه سنگینی را به رژیم بعث عراق وارد کردن به لحاظ دسترسی نیروهای رزمنده به جزایر مجنون جهاد سازندگی دست به ابتکار خارق العاده ای زد و از خشکی تا جزایر به طول 13 کیلومتر پل شناوربه نام پل خیبر نصب کردن که با خودرو بتوان مهمات و امکاناتی که نیاز است به جزایر حمل کنند سپاه سوم عراق که دراین منطقه مستقر بود و ضربه سنگینی را متحمل شد ،ارتش عراق با سازماندهی نیروها و تجهیزات خود بسیاری از تیپ و لشکر های خود را از مناطق دیگر به منطقه درگیری گسیل داشت تا جزایر را مجددا باز پس گیرد هر روز پاتک های بسیار سنگینی را با پشتیبانی اتش پرحجم توپخانه و بمب باران هوایی انجام می داد از محور طلاییه که تنها راه خشکی بود و دسترسی اسانی به جزایر بود عراق مقاومت سختی میکرد و بارها ازمحور طلاییه نیروهای رزمنده اقدام به عملیات کردند.

متاسفانه خط طلاییه شکسته نشد و عراق پاتک های سنگین را به جزایر انجام می داد فاصله زیاد به عقبه خشکی و سخت بودن رساندن تجهیزات و مهمات باقایق کار را برای رزمندگان سخت می کرد آتش پشتیبان بسیار زیاد عراق باعث شد که نیروهای رزمنده درجزایر با دشمن درگیر شوند و مبارزه سخت و تن به تن را داشته باشند .

در این عملیات چندتن از فرماندهان تیپ و لشکر ها (شهید همت و..) به شهادت رسیدن رزمندگان برای دسترسی اسانتر به جزایر زیر اتش سنگین دشمن به موازات پل خیبری اقدام به احداث جاده خاکی تا جزایر به طول 13 کیلومتر به نام جاده سیدالشهدا(ع) کردن با توجه به مقاومت سخت رزمندگان اسلام در جزایر و ناامیدی دشمن از بازپس گیری جزایر اقدام به استفاده گسترده از سلاحهای شیمیایی نمود که تعداد زیادی از رزمندگان اسلام مصدوم وشهید شدند.

عملیات خیبر اولین عملیاتی بود که تیپ الغدیر استان یزد مستقل در آن شرکت نمود و سمت چپ منطقه طلاییه با دشمن درگیر شد و بعد از آن مقابل جاده آسفالته طلاییه به نشوه اقدام به احداث خاکریز و تامین نمود.

در این عملیات بیش از 15000 نفر از نیروهای بعث عراق کشته و زخمی وبیش از 1100نفر اسیر که تعدادی از اسرا از کشور های سودان،سومالی ،مصر و مراکش بودند و همچنین بیش از 1000کیلومتر مربع از هورالعظیم و140کیلومتر مربع از جزایر مجنون جنوبی و شمالی ازاد گردید.

به روح بلند شهدای عملیات بزرگ خیبر بویژه 56 شهید استان یزد و شهدای شهرستان بافق در این عملیات درود میفرستیم.

شادی روح امام و تمامی شهدا فاتحه مع الصلوات.

محمدرضا دهقانزاده بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
سلام این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 4 اسفند 1395 - 10:06 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ممنون حاجی رضای عزیز خدا شما را برای شهر ودیارمان حفظ کند بسیار دوست داشتنی وبه دو راز ریا وشهره هستید صفاتتان خیلی زیباست . دوستتان داریم .

You cannot copy content of this page