ورزش، کلید طلایی سلامت مردان

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
جمعه - 4 اسفند 1396

 

هر ساله  اولین هفته اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده است امسال با توجه به شیوع کم تحرکی در جامعه و تاثیر آن بر کلیه ابعاد سلامت ،موضوع فعالیت بدنی را به عنوان محور اصلی برنامه در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته با برنامه ریزی صحیح در جهت آموزش و اصلاح نگرش مردم نسبت به شیوه زندگی سالم و فعالیت فیزیکی بیشتر، تلاش زیادی در حال انجام است. همچنین از طریق سیاستگذاری و هماهنگی مدیران و عوامل اجرایی برای تبیین عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر سلامت و مداخلات لازم مانند ایجاد مکانهای ورزشی و دادن تسهیلات لازم، ایجاد فضاهای سبز و پارکها بعنوان محیطهای مناسب برای ورزش، جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست، ایجاد پیاده روهای همسطح و مناسب برای پیاده روی راحتتر و ایمن، ایجاد مسیرهای ویژه جهت دوچرخه سواری و تشویق به فعالیت فیزیکی بیشتر و غیره…. تا حد زیادی نسبت به کشورهای در حال توسعه و فقیر نسبت به این معضل جهانی یعنی کم تحرکی و شیوع بیماریهای غیرواگیر موفقتر عمل نموده اند.

لذا ضمن تأکید مجدد بر مسئولیت همه ما برای حفظ سلامت خود و جامعه از طریق داشتن زندگی همراه با فعالیت بدنی بیشتر و تشویق و ترویج آن در جامعه، نکات زیر قابل طرح است:

  • پیاده روی در سطح صاف راحتترین، در دسترسترین و کم هزینه ترین فعالیت فیزیکی برای جلب سلامتی میباشد. به هر بهانه ای زمینه را برای پرداختن به این کارمانند رفتن به خرید، رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی ، پیاده شدن یکی دو ایستگاه قبل از رسیدن به مقصد و غیره را برای خود فراهم آورید.
  • لباس نخی و کفش مناسب از جمله لوازمی است که پیاده روی و ورزش را نشاط بخش میسازد.کفش بهتر است حداقل ۳ سانتیمتر پاشنه و ترجیحاً کفشهای ورزشی که دارای پاشنه نسبتاً نرم در داخل و پاشنه یکپارچه و محکم در خارج میباشد، بهترین گزینه میباشند.
  • طبق توصیه کارشناسان روزانه ۳۰ دقیقه ورزش در ۵ تا ۷ روز هفته با شدت متوسط جهت حفظ سلامتی و پیشگیری ازبیماریها لازم است انجام شود. ورزش با شدت متوسط “فعالیتی است که درطول آن ضربان قلب و تنفس افزایش مییابد ولی نفسها به شماره نیفتاده، بعبارتی شخصمیتواند در طول ورزش بدون کم آوردن نفس صحبت کند” تعریف میشود.
  • همیشه در ابتدای پیاده روی یا ورزش۵ دقیقه اول اصطلاحاً بدن را گرم کنید. یعنی حرکات ورزشی و سرعت قدم بر داشتن باید به تدریج افزایش یابد تا قلب، ریه ها و عضلات به تدریج هماهنگی لازم را برای مصرف انرژی و اکسیژن بدست آورند. همچنین ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از اتمام ورزش نیز باید از شدت و سرعت ورزش کاست تا دستگاههای بدن برای دفع موادزاید تولید شده در عضلات فرصت کافی داشته باشند بدین طریق ورزش باعث شادابی، و از دردهای عضلانی پس از ورزش پیشگیری میکند
  • مطالعات نشان داده اند که ورزشهای مقاومتی و استقامتی برای حفظ قدرت عضله و عدم خستگی پذیری در فعالیتهای تکراری ضروری است. دو بار در هفته حدأقل با فاصله ۴۸ ساعت بهتر است انجام گردد. برای حفظ تندرستی و کسب سلامتی حداقل ۱۰ حرکت برای ماهیچه های بزرگ بدن مانند انقباض عضلات سینه، شانه و بازو،ساعد،پشت و جلوی ران و ساق پا حدآقل دو بار در هفته کافی است
  • طبق هرم فعالیت بدنی. میزان مطلوب بار یا فشاری که برای یک عضله در نظر گرفته می شود عبارت ازمقاومتی است که عضله بتواند بصورت پشت سر هم ۸ تا ۱۲ مرتبه، مفصل مرتبط به آن عضله را در حد کامل دامنه حرکتی جابجا کند تا به مرحله خستگی برسد.

اگر برای ورزش کردن وقت نگذارید باید برای بیماری وقت بگذارید.

منبع: مجموعه مداخلات اساسی بیماریهای غیرواگیر در نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه ایران  منتشره : وزارت بهداشت و درمان

طیبه عسکری

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page