حظی از گلاب

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی , مقالات
بدون دیدگاه
دوشنبه - 16 مهر 1397

از سرزنش جهال نهراسید و بازوی مجموعه های فرهنگی شهرتان باشید.
اینها دو توصیه ای بود که مسؤل مرکز کرمان شناسی در اولین دیدار فعالین کانون بافق شناسی با وی در کرمان هدیه داد و چراغ راهی را برای حرکتی قوی تر در شهر برافروخت.
بی شک نشست و برخاست با فرهیختگان و بزرگان علم و ادب و آگاهی از بهترین لحظات عمر هر انسان است حتی اگر ساعتی بیشتر به طول نیانجامد.
و شاید این دیدارها همان دمی است که لحظه لحظه اش را باید قدر دانست و توشه ای برای حرکت در مسیر خوشنام کار فرهنگی برداشت.
هفته گذشته فرصتی شد به دعوت و پیشنهاد فرماندار و با همراهی معاون فرماندار و رئیس اداره ارشاد شهرمان و فعالین کانون بافق شناسی- که همگی دستی از نزدیک بر آتش فرهنگ و ادب دارند- در سفری به کرمان ساعتی در کنار سید محمد علی گلاب زاده مسؤل مرکز کرمان شناسی به دور از همه دغدغه های روزمره، از خرمن تجربیات یک کرمان شناس و عاشق فرهنگ کرمان خوشه چینی کنیم که شاید تنها همان برخورد مؤدبانه و عالمانه و افتادگی و فروتنی مثال زدنی اش برای تمرین یک عمرمان کافی باشد.
در این دیدار از فراز و نشیب راه چهل ساله موسسه ای فرهنگی در ایران شنیدیم که الگوی ایجاد مرکز ایران شناسی شده و در عرصه نشر آنچه به زینت طبع آراسته از ۳۰۰ مجلد فراتر رفته که ۳۰ جلد آن حاصل اندیشه و تلاش مسؤل این مرکز بوده و هست.
در لحظات هم نشینی از قرابت فرهنگی خاص بین بافق و کرمان هم سخن به میان آمد و چقدر پر پیمانه بود این قرابتی که شبیه خواهر خواندگی دو شهر یا استان است.
از زبان گلاب زاده شنیدن دلاورمردی های خان بافقی که در زمان حمله محمود افغان به کمک کرمان شتافه بود بسیار شنیدنی بود و پرافتخار و داستان قاصد کرمانی که یزدی ها را از هجوم افغانها مطلع ساخته و زمینه نجات یزد را فراهم نموده بود هم دانستنی.
گلاب زاده از دست اندازیهای سیاسیون بر سر راه مرکز مطبوعش نیز سخن گفت و از دولتی که در زمانش کمر به تعطیلی این مرکز بسته و تا حدی خلل هم وارد ساخته بود غافل از اینکه درختی که ریشه در فرهنگ و دل مردم دارد خشک ناشدنی است هر چند شاخه ای از آن به دست نااهلی شکسته شود.
در چرایی موفقیت مرکز کرمان شناسی آنچه در این دیدار یک ساعته بیش از همه برایم جلب توجه کرد چیزی نبود جز کرمانی که مردان و زنان بزرگ داشته و دارد و مهمتر از آن همت و همت و همت.
ارائه اطلاعات مفید توسط زاده رحمانی به گلاب زاده آن هم بلافاصله بعد از طرح سؤالی که در پژوهش اخیر درباره بافق و کرمان برایش ایجاد شده بود، دست پر معاون فرماندار در معرفی مشاهیر بافق و شاه بیت های بجای دکتر ارجمند نیز از لحظات خوب این دیدار در کرمان بود.

محمد علی قاسم زاده بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page