فراخوان ملی طراحی بنای یادمان وحشی بافقی

دسته: اخبار ویژه
بدون دیدگاه
یکشنبه - 20 آبان 1397

کانون بافق شناسی، با همکاری فرمانداری بافق شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان، در نظر دارد تا طی فراخوان ملی، ایده ها و نظرات هنرمندان و صاحب نظران را برای برپاساختن بنایی درخور که بتواند نشان دهنده ویژگی های اجتماعی، فرهنگی و تاریخی این شهر باشد، گردهم آورده با انتخاب طرح های برتر و یک طرح برگزیده که جامعیت و صلاحیت اجرایی بیشتری داشته باشد، بنای یادمان وحشی بافقی را در این شهرستان بنا کند.
شرکت کنندگان در این فراخوان می توانند محورهای ۲۰ گانه ی مندرج در متن فراخوان را در هنگام طراحی و ارائه ایده و اندیشه ی پویا و هنرمندانه خود در نظر داشته باشند :
الف/ محورهای عمومی:
الف ۱ـ استان یزد، استانی است کویری، گرم و خشک و قرار گرفته در یکی از خشک ترین و کم آب و کم باران ترین مناطق ایران. نکته مهم ثبت شهر یزد در میراث جهانی یونسکو در تیرماه ۱۳۹۶ است که اگرچه بافت تاریخی شهر یزد موفق به ثبت در میراث جهانی یونسکو شده است اما برخی از ویژگی های مورد توجه قرار گرفته در پرونده ی ثبت، دقیقاً همان ویژگی هایی است که در بسیاری از شهرستان های استان یزد به وضوح قابل مشاهده است.
الف ۲ ـ حفظ ارزش های گرانسنگ فرهنگی، مذهبی اجتماعی که یادگاری است از پیشینیان، نکته ای است که نباید از نظر دور داشت. بافق از جمله شهرستان هایی است این ارزش ها به صورت پررنگ تری حفظ و صیانت شده است.
الف ۳ ـ همزیستی با طبیعت گرم و خشک و خشن، پشتکار، ساده زیستی، اندیشه محوری، دین باوری، اخلاق و باورهای ستودنی و نیز آداب برجای مانده از گذشته که نشان دهنده ی جامعه ای آرام و منسجم دارد.
ب/ محورهای خاص:
ب ۱ ـ بافق مدفن امام زاده عبد الله بن موسی بن جعفر علیه السلام (قرن چهارم هجری) است این محور دارای ارزشی ویژه است که می تواند قداست و مبارکی این سرزمین را بیشتر نشان دهد.
ب ۲ ـ بافق شهری است مذهبی با بافت انسانی یک پارچه و منجسم که نشان از وفاداری مردمان این دیار به سرزمین آباء و اجدادی آن ها دارد
ج/ محورهای ویژه:
ج ۱ ـ بافق شهری است پر از باورهای ارزشمند و قابل اعتنا و ستایش که ریشه در خدا محوری و دین باوری دارد.
ج ۲ ـ بافق شهری است با تاریخی کهن، ارزشمند و تأثیرگذار در جریانات مهم تاریخی از گذشته تا زمان معاصر.
ج ۳ ـ بافق شهری است سرشار از استعدادهای ناب خداوندی و شخصیت هایی که در عرصه هایی چون فرهنگ، علم، دین، پژوهش، صنعت، سرمایه گذاری، ادب و بسیاری دیگر از موضوعات که قطعاً بزرگانی با شهرت ملی و بین المللی در این حوزه قرار می گیرند.
مطالعه احوال برخی شخصیت ها از جمله حاج شیخ محمد تقی بافقی، علی بن شاه محمود بافقی، مولف کتاب منهاج الفلاح (۷۴۰ ه ق) مفیدی بافقی صاحب کتاب جامع مفیدی، محمد تقی خان بافقی و عبد الرضا خان بافقی که در اواخر عهد افشاریه و دوران زندیه در یزد به حکومت رسیدند و باغ خان، بازارخان، مسجد و مدرسه خان در یزد از یادگارهای زمان آن ها است.
ج ۴ ـ محوری ترین شخصیت فرهنگی ـ ادبی که در این فراخوان مدنظر خواهد بود کمال الدین محمد وحشی بافقی سراینده ۵ منظومه (خلدبرین، فرهاد و شیرین، ناظر و منظور، قسمت نامه و دیوان اشعار(۹۹۱ ه.ق) است که باید شناخت روی این شخصیت جامع و کامل باشد. توجه به نوآوری، تبحر در ترجیع و ترکیب بندسرایی، بنیانگذار مکتب واسوخت بودن و برخی از مشهورترین اشعار وی.
ج ۵ ـ آثار و ابنیه ی تاریخی یکی از مزیت هایی است که در طراحی ها از درجه ی اهمیت بالایی برخوردار است. مسجد جامع (۵۳۷هجری)، مدرسه علمیه، تپه های کهن قاضی میر جعفر، قلعه باقر آباد و ارگ عبدالرضا خان سخت مورد توجه اندیشمندان و جهانگردان است.
ج ۶ ـ کویر با تمامی بی رحمی هایی که گاه لرزه بر اندام هر ره گم کرده ای می اندازد اما سرشار است از زیبایی هایی که گاه میهمانانی از گوشه گوشه ی جهان را راهی بافق می کند. کویرهایی نظیر«ریگ صادق آباد»، «کویر درانجیر»، «براریگ»، «کویر مغستان (ریگ زرین)» و«کویر پتکستان».
ج ۷ ـ اگرچه بافق را به خرما می شناسند اما محصولات کشاورزی این شهر عبارت است از خرما، پسته، روناس، گندم، انار.
ج ۸ ـ معدنی بودن بافق از جمله ی شهرت هایی است که می تواند مورد نظر باشد.
ج ۹ ـ بافق مشهور و معروف است به «دیار نخل و آفتاب»، عبارتی هنرمندانه و ترکیبی دلنشین.
ج ۱۰ ـ مردمان بافق، مردمانی هستند زحمت کش، میهمان نواز، آرام، مذهبی، دوست دار فرهنگ و هنر و ادب و اندیشه و مشهور به هوشمندی و منطقی بودن.
ج ۱۱ ـ شغل غالب مردمان این شهر معدنکاری است اما کشاورزی، دامداری، صنایع دستی نیز رواج دارد.
ج ۱۲ ـ در بین صنایع دستی شهر بافق آن که بسیار شهرت دارد؛ حصیربافی است و اما قالیبافان این شهر نیز کم نیستند.
ج ۱۳ ـ مواد معدنی معروف بافق عبارت است از آهن، سرب و روی، فسفات و غیره و نیز سنگهای معدنی ارزشمند.
ج ۱۴ ـ بافق طی ۸ سال دفاع مقدس در کنار خیل عظیمی از آزادگان، جانبازان و مجروحان، ۳۱۴ شهید به نظام مقدس اسلامی تقدیم کرده که از این منظر یکی از شهرستان های شهیدپرور محسوب می شود.
ج ۱۵ ـ بافق هم مرز با استان های کرمان و خراسان جنوبی است در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از مرکز استان.

توضیح ضروری:
از میان محورهای ۲۰ گانه قطع به یقین شخصیت، جایگاه، ویژگی ها و ارزشمندی های کمال الیدن وحشی بافقی از درجه اهمیت و اعتبار بیشتری برخوردار است اما تأمل در محورهای ۲۰ گانه و مداقه در چرایی این محورهای ۲۰ گانه می تواند بهترین راهنما در این مسیر باشد.
ذکر این نکته ضروری است که در داوری نهایی آن طرح و یا طرح هایی می تواند برگزیده باشد که محورهای بیشتری را مدنظر قرار داده باشد یا به طرز گویاتری از شاخصه های مورد نظر بهرمند شده باشند.
مهم ترین خصیصه ای که می تواند در انتخاب طرح نهایی یاری رسان باشد نزدیکی و باورپذیری طرح است که در مرحله ی اجرا در عین رعایت سادگی به خودی خود بتواند تبدیل به یکی از با ارزش ترین و ماندگار ترین اِلِمان هایی شود که معرفی کننده این شهرستان در تمام جهان باشد.

جوایز:
نفر اول ۸ سکه بهار آزادی
نفر دوم ۵ سکه بهار آزادی
نفر سوم ۳ سکه بهار آزادی
دو طرح شایسته تقدیر هر کدام ۱ سکه بهار آزادی

اطلاعات تکمیلی شامل موارد زیر در اطلاعیه شماره ۲ خواهد شد.
اسامی داوران :
اسناد و مدراک :
برنامه زمانبندی :
• مهلت ارسال آثار
• تاریخ داوری
• برگزاری مراسم و اهدا جوایز
روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page