تاکید نمایندگان یزد بر استفاده استان از درآمدهای معدنی

دسته: اخبار ویژه
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 6 آذر 1393

دخیل عباس زارع زاده عصر امروز در شورای اداری استان یزد که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: بحث آب در استان یزد جدی است، در حوزه انتخابیه ما 5 شهرستان است که متاسفانه این یکی دو مورد آن از نعمت صنعت کاملا محروم هستند.
نماینده مردم باق، بهاباد، خاتم، مهریز و ابرکوه در مجلس افزود: بهاباد و خاتم این دو شهرستان هستند که منجر به تخلیه شدن روستاها و مناطق مختلف آن به دلیل همین محرومیت در زمینه صنعت است.
نماینده وسیعترین حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی گفت: به ویژه نسل تحصیل کرده آنها هیچ بهانه‌ای برای ماندن در شهر خود ندارند.
نماینده مردم ابرکوه، خاتم، بهاباد، بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال شهرستان بهاباد گاز و آب انتقالی ندارد.
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: در بافق بخش سبزدشت در آینده نزدیک فاجعه بار می‌شود و خود بافق هم علی رغم اینکه دومین شهر معدن خیز کشور است، به هیچ عنوان در اطراف معادن، کارخانه‌هایی که باید باشد را ندارد.
زارع زاده اضافه کرد: کارخانه‌هایی هم که تاسیس شده، خوراکش را تامین نکرده‌اند و می‌گویند از جاهای دیگر تامین کنید.
وی بیان کرد: ذوب روی بافق از خارج کشور روی وارد می‌کند ولی معدن کوشک بافق که سرب و روی دارد به صورت خام این سرمایه را صادر می‌کند.
نماینده وسیعترین حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما توان بهره‌برداری از همه این موارد را داریم ولی یک سری شرکت‌های سودجو اجازه آن را نمی‌دهند.
نماینده مردم ابرکوه، خاتم، بهاباد، بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک شرکت در طول چند سال، بیش از 700 میلیارد تومان از این طریق به جیب زده است.
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: تمام آن چیزی که به عنوان نفت خام از کشور خارج می‌شود را می‌توانیم فرآوری کنیم ولی امکان آن فراهم نمی‌شود.

وی این موضوع را بزرگترین حرمت شکنی در حق مردم استان خواند و افزود: ما تکنولوژی و توان فرآوری تمام مواد خام معدنی را داریم ولی مشخص نیست چه قدرتی مانع از این کار شده است.
زارع زاده افزود: در استان یزد علی رغم اینکه آب ندارد ولی مقام‌های برتر کشاورزی را به خود اختصاص داده و اگر یک رودخانه را به استان تحویل دهند، بسیار خوب عمل می‌کنند.
وی بیان کرد: با این وجود و با بهره گیری از معادن، سهم استان پرداخت نمی‌شود و هیچ کسی جلوی این اقدامات را نمی‌گیرد، باید بحث اصلاح قوانین معدن در مجلس در دستور کار قرار گیرد.
نماینده وسیعترین حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بحث دیگری که الان در استان یزد وجود دارد، بحث آب شور در این استان است.
نماینده مردم ابرکوه، خاتم، بهاباد، بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما الان در بافق، امکان پرورش ماهی تیلاپیلا را داریم، اما اجازه و مجوز آن را نمی‌دهند.
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان فارس در بحث آب به هیچ عنوان مقررات سخت را رعایت نمی‌کند، در کرمان هم اینگونه نیست ولی در استان یزد سخت‌گیری بسیار زیادی اعمال می‌شود که گاهی منجر به نابودی زندگی یک عده و یک شهرستان می‌شود.
زارع زاده بیان کرد: الان شهرستان خاتم تنها مانع توسعه صنعتش، بحث آب است، به بهاباد اصلا سهمیه آب اختصاص پیدا نکرده است.

………………………………….

محمدرضا تابش عصر امروز در شورای اداری استان که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به هفته بسیج اظهار کرد: ما در هر صورت، باید دید و نگرش مسئولان عالی کشور را نسبت به استان یزد مثبت‌تر کنیم.

وی در این زمینه خواستار مثبت‏‏تر شدن دیدگاه و نگرش مسئولان عالی کشور نسبت به یزد مثبت تر شود.

وی بیان کرد: استان یزد استانی است که در بسط و گسترش تمدن و فاخر ایرانی اسلامی، نقش بسیار ارزنده‌ای داشته و یک کانون ثبات و پایداری در دل کویر است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: انشالله این نقش تاثیرگذار یزد در تمدن اسلامی و ایرانی و اینکه یک کانون ثبات و پایداری در قلب کویر مرکزی هست به مسئولان کشوری منتقل شود.
تابش با بیان اینکه استان یزد در خیلی از موارد می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند، گفت: یزد می‌تواند قطب گردشگری، علمی، پزشکی صنعتی کشور باشد.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: استان یزد همچنین می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله بهره‌وری و آیتی الگو باشد.
تابش خاطرنشان کرد: هر مسئولی که سفر می‌آید، حرف‌های زیادی زده و درد دل‌های زیادی بیان می‌شود که برای آن مسئول کسل کننده است.
وی تاکید کرد: ما دو مورد را از ایشان می‌خواهیم، اول این که یک نیروگاهی از یزد را فروخته‌اند که قرار بود صرف انتقال آب به استان یزد شود.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: این را دستور دهید که با تعامل دولت، دو هزار میلیارد تومان پول این نیروگاه که به سهام عدالت اختصاص یافته، برای این منظور هزینه شود.
تابش گفت: خسارت و دود و آلودگی این معادنی که در استان فعال هستند برای مردم وجود دارد.
وی بیان کرد: استانی که معدن دارد، جاده‌اش خراب، هوایش آلوده، محیط زیستش تخریب و بسیاری مشکلات دیگر پیدا دارد و باید پول این معادن صرف همین استان شود.

 

……………………………………

محمدصالح جوکار عصر امروز در شورای اداری استان یزد که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: استان یزد استان دارالعلم و دارالعباده است و مردمانی سخت کوش و پر تلاش این تمدن را بنا نهادند.
وی افزود: استان یزد متعلق به علما و اندشمندان و صاحب عروه و موسس حوزه علمیه قم، مرحوم خاتمی‌ها و مدرسی‌ها است.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در چنین استانی هستیم که دهم فروردین سال 57 با آن حرکتی که این ملت شروع کردند، به یاری امام زمانشان شتافتند و در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم 4 هزار شهید، گام‌های اساسی برداشتند.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد خاطرنشان کرد: امروز هم خدا را شاکریم که بیست و یکمین سال رتبه اولی کنکور سراسری را جشن می‌گیریم.
جوکار بیان کرد: استان یزد می تواند مزیت‌های زیادی برای اقتصاد ملی کشور ایجاد کند ولی مشکلاتی هم دارد که واقعا باید به آنها رسیدگی شود.
وی گفت: یزد ما از لحاظ توسعه واقعا به بن بست رسیده است، ما خیلی می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم اما سرمایه‌گذار ما واقعا مشکل دارد.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آب مسئله مهم استان است و مقام معظم رهبری در سفر به استان یزد مسئله اصلی استان یزد را مسئله آب دانستند.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: آب برای استمرار حیات استان نیاز است، حیات ما امروز وابسته به این آب است.
جوکار اضافه کرد: ما آب را از 200 متری با ای سی بالا استخراج می‌کنیم و پس از مخلوط کردن با آب‌های انتقالی به مردم تحویل می‌دهیم.
وی بیان کرد: در این بخش ما سالانه متوسط 100 میلی متر باران داریم که در استان می‌ریزد اما 3 هزار میلی متر تبخیر آب داریم و برای ما مشکل ایجاد می‌شود.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سالانه یک متر و 10 سانتی متر از سطح آب‌های استان یزد کم می‌شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد خاطرنشان کرد: الان مجوز خط انتقال دوم را گرفتیم ولی چقدر پیشرفت داشتیم، انتقال آب 2 هزار و 300 میلیارد هزینه نیاز دارد اما امسال 50 میلیادر برای آن در نظر گرفته شده است.
جوکار اضافه کرد: با این وصف 40 سال طول می‌کشد آب به استان انتقال پیدا کند، 40 سال آینده در استان یزد بدون آب حیاتی نیست که بخواهیم آب برای آن انتقال دهیم.
وی اضافه کرد: فشاری که شرکت‌های نیمه دولتی به استان وارد می‌کنند بیداد می‌کند، نمی‌دانم اینها با پشتوانه چه کسی حاضر می‌شوند حقوق این استان‌ها را ندهند.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی افزود: از معادن ما هیچ چیزی نمانده و آنها دارند می‌برند، اما حقوق استان را نمی‌دهند، ما اضافه نمی‌خواهیم، همان حقوقی که قانون مطرح کرده را هم پرداخت نمی‌کنند.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گتف: دستگاه‌های نظراتی هم در این زمینه شل شده‌اند، ما در یک مورد بیش از 250 مورد مکاتبه از دستگاه‌های نظارتی داشتیم اما مشکل حل نشد.
جوکار افزود: اگر فقط یک معدن را به استان یزد بدهند، ما می‌توانیم مشکل آب را حل کنیم.
وی اضافه کرد: الان 150 میلیون متر مکعب مجوز برداشت از بهشت آباد و 500 میلیون از خلیج فارس داریم اما پول انتقال آن وجود ندارد.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم پول در قانون بودجه برای ما دیده شود ولی اگر مزیت‌های داخل استان در نظر گرفته شود، فشاری روی استان نیست.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد افزود: ما رشد متوازن توسعه در استان یزد نداریم، بعضی جاها رشد می‌کنند و بالا می‌روند اما بعضی جاها در حسرت هستند و پایین مانده و تنها نام شهر را به خود گرفته‌اند.
جوکار تصریح کرد: یک بخش اینها در خود مواد قانونی است، ماده 123 برنامه پنجم بی‌عدالتی را توسعه می‌دهد، چه اشکالی دارد این مواد را در قانون ششم بازنگری کنیم؟
وی گفت: بحث بعدی، بحث اتباع خارجی است، 100 هزار نفر اتباع خارجی در استان هستند که 70 هزار نفر آنها غیر قانونی هستند و مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی ایجاد می‌کنند.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک قانونی در ارتباط با ورود و اقامت اتباع خارجی در کشور داریم که مصوبه سال 1310 است و جریمه‌ای که برای یک فرد خارجی دارد این است که 210 تا 10 هزار ریال جریمه داشته باشد.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد بیان کرد: این میزان جریمه ترسی در دل آنها ایجاد نمی‌کند، به گونه‌ای که الان بیش از 79 شغل در استان یزد توسط اتباع بیگانه اشغال شده است.
جوکار اضافه کرد: ما 1200 واحد صنعتی در استان داریم که 20 تا 80 درصد پیشرفت کار دارد، واحدهایی که 50 درصد پیشرفت کار دارند را اگر سرمایه و تسهیلات بدهیم، 41 هزار و 137 نفر می‌تواند شغل ایجاد کند.

 

……………………………………………….

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page