رئیس شبکه بهداشت بافق خبرداد:دیابت 4 درصدی در روستاهای بافق

دسته: علمی - پزشکی , عمومی
یک دیدگاه
دوشنبه - 8 اردیبهشت 1393

رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق  با بیان این مطلب که آمار بیماران دیابتی و فشارخونی بیش از پرونده های تشکیل در مراکز بهداشتی است، خاطرنشان کرد: بر اساس این پرونده ها بیماران دیابتی در شهر بافق 2 و در روستاها 4 درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

IMG_10002032
مسعود دانشی با اشاره به شعار هفته سلامت امسال «یک عمرسلامت با خودمراقبتی»، اظهارکرد: محور برنامه های هفته سلامت امسال در خصوص مراقبت و پیشگیری از بیماری ها بویِزه انواع غیر واگیردار است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق با اشاره به افزایش بیماریهای غیرواگیر مانند فشارخونٰ، دیابت، سکته های مغزی و قلبی، و سرطان در سال های گذشتهٰ، افزود:  رعایت فاکتورهایی مانند عدم استفادهٰ از دخانیاتٰ، داشتن وزن مناسب، ورزش، تغذیه سالم و رعایت بهداشت فردی و محیطی باعث کاهش 80 درصدی دیابت، سکته های قلبی و مغزی و کاهش 40 درصدی سرطان ها می شود.
وی با بیان این مطلب که عمده این بیماری درمان کاملی نداشته و  همراه همیشگی فرد استٰ، خاطرنشان کرد: پیشگیری و رعایت شاخص های بهداشتی بهترین روش جلوگیری از بیماری های غیرواگیرداری مانند فشارخونٰ، دیابت، سکته و سرطان است.
رئیس شبکه بهداشت بافق گفت: برپایی کارگاه های آموزشی به مناسبت های مختلف توسط کارشناسان این مرکز در مکان های عمومی بویِزه مدارس از برنامه های سالیانه این شبکه است.
دانشی افزود: کارشناسان بهداشت مدارس در مقاطع اول ابتدایی و سال نخست متوسطه اول و دوم نسبت به معاینه و غربالگری دانش آموزان اقدام می کنند.
وی ادامه داد: توزیع رایگان قرص آهن و ویتامین دی و نیز بازدید و نظارت بر نحوه توزیع شیر و مسایل بهداشت محیط مدارس از دیگر برنامه های این شبکه در طول سال است.
این پزشک کاهش مصرف گوشت قرمز و جایگزینی گوشت سفید را توصیه کرد و افزود: مصرف انواع میوه و سبزی و هفته ای حداقل 2 بار گوشت ماهی از نکات با اهمیت برای سلامتی افراد است.
وی با اشاره به مشکلاتی چون سکته های مغزی و قلبی بر اثر چربی های کلسترول و تری گلیسرید برای اشخاصٰ، افزود: کاهش استفاده از روغن های حیوانی و نباتی و استفاده از روغن گنجد و زیتون باید مدنظر خانواده ها قرار گیرد.
رئیس شبکه بهداشت بافق دیابت و فشارخون را از بیماری های غیرواگیر خطرناک و عامل بسیاری از عارضه های جانبی دانست و تصریح کرد: تعداد پرونده های تشکیل شده برای فشارخون در شهربافق 2 درصد و در روستاها 9 درصد و دیابت نیز در شهر 2 و در روستاها 4 درصد است.
وی با بیان این مطلب که آمار واقعی این بیماری ها در شهرستان بیشتر از این مقدار استٰ، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد بدلیل عدم اطلاع از بیماریشان یا مراجعه مستقیم به پزشک معالج نسبت به تشکیل پرونده در مراکز بهداشتی اقدام نمی کنند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق همچنین به برخی برنامه های هفته سلامت از جمله دیدار با امام جمعه و ارایه گزارش عملکرد شبکه، برپایی ایستگاه سلامت در آستان امامزاده عبدالله(ع) و مسجدجامع بافق و کنترل فشار و قندخون، سفره سلامت، برپایی همایش های بهداشتی و برخی دیگر برنامه های اشاره داشت.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
ماشاالله حاجی شمس الدینی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 9 اردیبهشت 1393 - 2:42 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
این دقیقأ به خاطر باور غلط ما ایرانی هاست که باید در هر ساعت از شبانه روز بساط چای آماده باشه و باقند اونم با چند حبه قند نوش جون کنیم
جالبه تو مهمونی ها چایی حرف اولو میزنه تو مراسمات مذهبی هم همینطوره تو شادی ها هم هست و خلاصه گریبانگیر ما شده باید شما به عنوان متولی امر بهداشت از مردم بخواهید در مصرف قند وشکر دقت بیشتری بنمایند جالبه طرف مرض قند داره بیشتر قند میخوره میگه هرچی خدا بخاد همون میشه.

You cannot copy content of this page