نبايد يك ميليون جمعيت، قرباني 70 هزار نفر شود/ديگر وقت آن رسيده كه مزه عدالت به همه مردم استان يزد چشانده شود

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 6 مهر 1393

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌ الاسلام دخيل عباس زارع‌زاده در نشستي خبري با برشمردن مواردي كه در استان يزد به ويژه حوزه انتخابيه ابركوه، بافق، بهاباد،‌ مهريز و خاتم به مشكل تبديل شده يا دير يا زود اين اتفاق براي آن رخ مي دهد، اظهار داشت: تقسيم حوزه هاي انتخابيه و بي عدالتي فاحش در آن، تقسيم زيرساختهاي استان، بحران شديد آب و آينده بسيار نگران كننده يزد، حضور اتباع بيگانه و تلفيق نژادي كه متاسفانه در حال وقوع است و … از معضلات استان يزد است.

وي با بيان اينكه مهاجرت يكي از مشكلات عديده استان يزد به شمار مي رود، عنوان كرد: سرمايه گذاران، نخبگان و افراد فرهيخته از يزد به ساير استانها مهاجرت مي كنند و در عوض جامعه كارگري استانهاي سيستان و بلوچستان، لرستان، آذربايجان و … به استان يزد سفر مي كنند.

تلفيق نژادي در يزد پررنگ شده است

زارع زاده با اشاره به اينكه اين مهاجرت ها براي استان يزد تبعات بسيار سنگيني به دنبال دارد، عنوان كرد: تلفيق نژادهاي ديگر با يزدي ها سبب تغيير فرهنگ ها، افزايش آمار طلاق، از بين رفتن قبح طلاق و … شده ضمن اينكه شاهد خالي شدن جمعيت از روستاها و مهاجرت روستاييان به شهرها هستيم.

نماينده گسترده ترين حوزه انتخابيه كشور با بيان اينكه دستگاه هاي مختلفي در اين مهاجرت ها تاثيرگذار هستند، عنوان كرد: وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بيشتر از ساير دستگاه ها در اين زمينه نقش دارند و اين دو وزارتخانه به جاي توسعه امكانات در همه مناطق، همه چيز را در مراكز استانها و برخي شهرستانهاي مهم متمركز كرده اند كه اگر اين روند ادامه پيدا كند، همه روستا را در آينده اي نه چندان دور، خالي از سكنه خواهيم ديد.

وي با اشاره به تقسيم ناعادلانه زيرساخت در استان يزد يادآور شد: در حال حاضر تقسيم ناعادلانه امكانات از جمله تخصيص آب، صدور مجوزهاي صنعتي و … سبب شده شهرستانهايي فضايي كاملا كارگري داشته باشند و نرخ كار در آنها بسيار بالاست در حالي كه در برخي مناطق ديگر، نرخ بيكاري به شدت در حال افزايش است و زيرساختهاي توسعه و اشتغال وجود ندارد ضمن اينكه نرخ رشد جمعيت منفي شده و اين براي اين مناطق خطرناك است.

به دنبال رشد استان هستيم اما رشد نامتوازن را قبول نداريم

زارع زاده با بيان اينكه ما به دنبال رشد استان هستيم اما رشد نامتوازن را قبول نداريم، تاكيد كرد: برخي مناطق استان از محروميت هاي شديد رنج مي برند كه بايد در آنها فضا و زيرساخت براي توسعه مشاغل ايجاد شود تا مردم بتوانند در اين فضاها كار كنند به عنوان نمونه شهرستان خاتم هيچ شغلي براي تحصيلكرده ها ندارد يا در شهرستاني نظير بهاباد شغل 100 درصد مردم كشاورزي و سنتي است.

وي عنوان كرد: در شهرستان بافق نيز به رغم بهره مندي از درآمدهاي بسيار بالاي معدني، متاسفانه هيچ گونه توسعه فولادي در جوار آن اتفاق نيفتاده يا اگر افتاده، ناقص است و فضاي تزريق خوراك به كارخانه هاي جديد التاسيس جوار معدني وجود ندارد زيرا انگيزه براي خام فروشي بالاتر است.

زارع زاده با بيان اينكه در برخي مناطق استان، مجوز استفاده از آب براي صنعت به راحتي صادر مي شود اما در برخي مناطق كه مي توان با صدور يك مجوز يك كارخانه ايجاد كرد و حداقل 400 جوان روستايي را به كار گمارد تا روستاها خالي از سكنه نشود، گاهي به خاطر يك ليتر آب مجوز صادر نمي شود و اكنون در يكي از مناطق استان، چهار كارخانه كاشي در چنين شرايطي معطل نگاه داشته شده اند و براي آنها مجوز صادر نمي شود.

وي افزود: اين در حالي اتفاق مي افتد كه برخي كارخانه هايي كه بالاي 140 ليتر آب در ثانيه نياز دارند، به راحتي مجوز مي گيرند و اينها اشتباهاتي است كه از گذشته وجود داشته و اكنون نيز وجود دارد و بايد از دو دهه پيش بررسي شود و مشكلات رفع شده و در برنامه هاي جديد دوباره همان روشهاي اشتباه كه همه به آن انتقاد كرده اند، تكرار نشود.

قطعيت برگزاري انتخابات ميان دوره اي مجلس در ميبد و تفت

نماينده مردم ابركوه در مجلس در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انتخابات ميان دوره اي مجلس در تفت و ميبد اظهار داشت: اين انتخابات قرار بود به طور قطعي برگزار شود اما به رغم مصاحبه و اعلام مسئولان استان در مورد قطعيت برگزاري اين انتخابات، در روز ثبت نام اعلام شد انتخابات برگزار نمي شود.

وي عنوان كرد: سپس جلساتي برگزار شده و قرار شد تا انتخابات به طور قطعي برگزار و ثبت نام از كانديداها نيز در تفت و ميبد در هفته آينده انجام مي گيرد اما انتخابات خبرگان به طور قطع انجام نمي شود.

زارع زاده در مورد حوزه انتخابيه استان يزد و تقسيمات جديد آن نيز اظهار داشت: بحث تقسيمات حوزه انتخابيه در استانهاي فارس و آذربايجان شرقي بحث برانگيز بود اما در استان يزد هم بحث برانگيز بود و هم به بن بست رسيد زيرا اراده اي پشت اين كار است كه اجازه نمي دهد مردم اين استان، طعم عدالت را بچشند.

وي افزود: از اول بر اساس پيشنهادات و كارهاي كارشناسي انجام شده، معقول ترين تقسيم حوزه هاي انتخابيه اين بود كه بافق، مهريز و بهاباد يك نماينده، ابركوه، خاتم و تفت يك نماينده، اردكان و ميبد يك نماينده و يزد و اشكذر دو نماينده داشته باشند اما مخالفت هايي صورت گرفت و استدلالهاي غلط و پيشنهادهايي داده شد كه به هيچ وجه قابل قبول نيست.

بيان برخي استدلالها براي يكي نشدن حوزه هاي انتخابيه توهين به مردم است

زارع زاده با بيان اينكه عده اي درگيري مردم برخي مناطق به دنبال يكي شدن حوزه هاي انتخابيه آنها يا جدا شدن از يزد را مطرح كرده اند، اظهار داشت: اگر قرار است موضوع درگيري مردم مطرح باشد، پس مردم حوزه انتخابيه ابركوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهريز نيز مي توانند به دنبال استمرار بي عدالتي در حوزه انتخابيه خودشان، اعتراض كنند ضمن اينكه اگر چنين استدلالي وجود دارد، “مرگ يكبار و شيون هم يكبار”.

وي افزود: قرار نيست به خاطر برخي نگاه هاي محلي و كوچه به كوچه، بي عدالتي سالها و سالها در مناطقي از استان يزد استمرار پيدا كند ضمن اينكه اصلا چنين تفكري، توهين به مردم برخي مناطق استان يزد است زيرا مردم مناطقي كه ظن درگيري آنها وجود دارد، مردمي بسيار فهيم، با خدا و باشعور هستند.

وي تصريح كرد: ديگر وقت آن رسيده كه مزه عدالت به همه مردم استان يزد چشيده شود، چطور مي شود يك شهرستان با 60 تا 70 هزار نفر جمعيت با تعداد روستاهاي محدود، يك نماينده داشته باشد اما پنج شهرستان ديگر با فاصله 650 كيلومتر از يكديگر، با تعداد روستاهاي پراكنده به علاوه محروميت و مظلوميت، يك نماينده داشته باشد.

برخي تهديدها در شان يك نماينده مجلس نيست

زارع زاده تصريح كرد: جدا كردن يك شهرستان از استان، تهديدي بيش نيست و اين تهديد براي مردم يزد، در شان يك نماينده نيست، مگر نماينده، شهرستاني را به استان يزد متصل كرده كه اكنون بخواهد جدا كند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page