معیارهای انتخاب همسر برای داشتن زندگی موفق کدامند؟

دسته: اجتماعی , مقالات
یک دیدگاه
یکشنبه - 13 مرداد 1398

photo_2019-08-04_08-32-31

ازدواج یک پدیده اجتماعی است.بدون شک انتخاب همسر یکی از مهم ترین تصمیماتی می باشد که  در طول زندگی هر شخص اتفاق می افتد .زن و مرد به عنوان مکمل یکدیگر بسیاری از نیازهای روانی-اجتماعی همدیگر را برآورده می کنند. لذا لازم است انتخاب همسر بر اساس معیار و ملاک هایی صحیح باشد. هدف هر دختر و پسری از، ازدواج تشکیل خانواده ای سالم و سعادتمند می باشد. از فاکتورهایی که به حفظ سلامت و دوام و تأمین سعادت زوجین کمک می کند کیفیت زندگی و رضایت زناشویی بالا و تعارض کم می باشد .حال برای داشتن زندگی با کیفیت بالا و راضی بودن زوجین از زندگی مشترک لازم است قبل از ازدواج به عواملی توجه نمایند که چندی از آن در ذیل عنوان می گردد:

– هوش : لازم است که زوجین از نظر بهره هوشی نزدیک به هم باشند.

– مسئولیت پذیری: هر از زوجین لازم است نسبت به نقش ها و مسئولیت های خود آگاه باشند و بتوانند آنها را به درستی ایفا نمایند.

– سن: یکی از عوامل مهمی که در رضایتمندی زوجین در ازدواج تأثیر گذار می باشد ، سن است .اختلاف سنی زیاد بین دختر و پسر و همچنین ازدواج هایی که قبل از سن ۱۸ سالگی اتفاق می افتد احتمال از هم گسیختگی خانواده نوپا را بیشتر می کند. در سنین پایین افراد قابلیت های لازم برای ایفای نقش همسری را ندارند.البته ازدواج در سنین بسیار بالا نیز خطر طلاق را افزایش می دهد .

– در آمد و شغل: درآمد کم آنچنان که نتوان زندگی در حد متوسط برای همسر تشکیل داد با رضایتمندی زناشویی پایین همراه است.هنگامی که زوجین دائم درباره پول نگرانی داشته باشند کیفیت و رضایت زوجین از زندگی کمتر می شود.

– فرهنگ: زوجینی که از نظر زمینه فرهنگی،قومی و نژادی با هم تفاوت دارند ،انتظارات و باورهایشان در مورد روابط  زناشویی متفاوت است و فقط در صورتی که زوجین بتوانند عاقلانه نقطه قوت و تفاوت فرهنگیشان را درنظر بگیرند مشکلی پیش نمی آید .اما زمانی که تفاوتهای محسوس در انتظارات زوجین وجود داشته باشد می تواند منبع مهم تعارض بین آنها گردد.

– مذهب: توافق در مسائل مذهبی عامل مهمی در پایداری روابط زناشویی می باشد.

– تحصیلات: تشابه تحصیلی در ایجاد تفاهم بین زوجین نقش مهمی دارد.

– ویژگیهای شخصیتی: هر چه زوجین ویژگی های شخصیتی مشابهی داشته باشند بیشتر جذب یکدیگر شده و ارتباط محکم تری را با یکدیگر تشکیل می دهند.

و سخن آخر اینکه درمورد ازدواج عاقلانه تصمیم بگیرید تا عاشقانه زندگی کنید.

معصومه عبداللهی
کارشناس ارشد روانشناسی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 13 مرداد 1398 - 7:08 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

بسیارزیبا و آموزنده

You cannot copy content of this page