به بهانه ۱۴ آبان ماه روز فرهنگ عمومی

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
جمعه - 14 آبان 1400

چهاردم آبان ماه روز فرهنگ عمومی، مقوله و عنوانی که کمتر دیده شده است و جامعه کمترین توجهی به آن معطوف نداشته و نمی دارد. نه ارگانی داد از فرهنگ عمومی می زند و نه اداره ای حتی پارچه نوشته ای ناقابل برای این روز مهم تدارک می بیند در حالیکه اگر به اصل فکر کنیم یکی ازمهم ترین و اساسی ترین نیازهای روز جوامع توجه به فرهنگ عمومی می باشد.
فرهنگ غالبی که در بین عموم مردم یک جامعه جریان دارد و مجموعه ای از عقاید و ارزش ها، احساسات و هنجارهای مختلف را تشکیل می دهد.
در جوامعی که فرهنگ عمومی مورد بی مهری قرار گیرد به مرور زمان آداب و رسوم پیشینیان نابود خواهد شد و به دست فراموشی سپرده می شود.
هر چند من معتقدم با توجه به پویایی و رشد جوامع و تغییر نگرش ها و افکار و سطح زندگی باید فرهنگ عمومی نیز در بعضی موارد شکل و سویی نو به خود گیرد و اصلاح پاره ای از انحرافات یا اشتباهات آن ضروری می باشد؛ اما نباید منکر این شد که آشنایی نسل ها با راه و رسم زندگی گذشتگان و احیای رسوم صحیح در زندگی امروزی یک نیاز محسوب می شود؛ و اینجاست که نقش بعضی ارگان ها از جمله مدارس و اداره ارشاد پررنگ تر جلوه می نماید؛ چرا که در فرهنگ عمومی حکومت ها و دولت ها نقش چندانی ندارند و قانون مشخصی وضع نکرده اند و برای عمل کردن یا نکردن هیچ مجازات و تشویقی تعیین نشده است ولی اصلی ترین بخش های زندگی افراد از این فرهنگ متاثر است و اکثریت مردم نسبت به آن حساسیت به خرج می دهند.
مثلا در فرهنگ ایرانی اسلامی ما احترام به والدین واجب است حال وقتی مقوله ی والدآزاری مطرح می کردد آحاد جامعه با دیده ی نفرت به آن می نگرند و فرد والد آزار را مطرود می دانند؛ اینجاست که اهمیت فرهنگ عمومی در زندگی ما کاملا مشهود و واضح به چشم می آید.
باید ارگان ها بدون آن که توقع داشته باشند نسل جدید فرهنگ گذشتگان را بپذیرند دست به کار شوند و با نقد و بررسی و سپس ارزیابی با توجه به نیازهای روزمره بقایای فرهنگی که به دست ما رسیده است را اصلاح کرده و در اختیار فرزندانمان بگذارند تا خانواده ها به تنهایی مسئول انتقال فرهنگ نباشند
یکی از عزیزانی که سالهاست در راستای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه تلاش کرده است چه با قلم و چه با عمل و چه با بیان برادر بزرگوارمان جناب آقای دکتر ارجمند رییس فعلی اداره ارشاد می باشند که جا دارد به عنوان یک فرهنگی و دبیر انجمن ادبی پروین مراتب تقدیر و تشکر خویش را به عمل آورم.
امیدوام سایر ارگان ها نیز با همکاری و همراهی اداره ارشاد را تنها نگذارند تا شاهد جامعه ای با فرهنگی غنی و پویا و نسلی آداب دان و ادب پذیر باشیم.

اخترعبداللهی
دبیرانجمن ادبی پروین


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page