لطفا تغییر نکنید

دسته: مقالات
۱۲ دیدگاه
پنج‌شنبه - 9 دی 1400

همچنان که انتظار می رفت؛ بالاخره مدیران اصلی شهر، جای خود را به طرفداران رئیس جمهور جدید دادند و دامنه تغییرات تا ماههای آینده و تا رده های پایین تر مدیریتی نیز ادامه خواهد یافت آنگونه که همه مظاهر دولت قبل زدوده و بنا و بنیان تازه ای، نهاده شود و کی و کجا؛ دوباره این بنا، ویران شود، خدا می داند.

من هر وقت دولتمردان سخن از تغییر می دهند؛ دچار وحشت می شوم. آنها سخنان زیبا می گویند اما من چون خود یک ایرانیم، می دانم که امکان تغییر به صورتی که حاکمان قصد می کنند، هرگز از طرف جماعت اهل ایران؛ پذیرفته نمی شود و آن دولتمردان می روند و آثار کار و کردارشان، وبال ما مردم فرودست می شود.

نمونه عرض می کنم.

سی سال پیش در دولت فن سالار هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفتند با سدسازی، در زندگی و معیشت سخت ما مردم که تازه از فشار جنگ رها شده بودیم، تغییری ایجاد کنند. الان مشخص شده؛ یکی از عمده دلایل بحران فعلی آبی ایران؛ همان سدسازی های سی سال پیش است.

زمانی در دولت محمود احمدی نژاد تصمیم گرفتند سازمان برنامه و بودجه را بدلیل دست و پاگیری؛ حذف کنند. هنوز نتیجه آن تغییر را ما مردم با صندوق های ورشکسته قرض الحسنه بی ضابطه، با گوشت و پوستمان احساس می کنیم.

روزی در دولت حسن روحانی تصمیم گرفتند نرخ برابری دلار را از ۳۰۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان برسانند. الان می گویند آن تغییر، مبنای همه بدبختی های امروز ما بوده است و باید آن نرخ منحوس، از بین برود.

در خبرهای ۲۰ شبکه تابان چند ماه پیش نشان داده شد که استاندار تازه؛ ساعت ۲ بامداد با تعدادی از مدیران ارشد استان بصورت سرزده به کشتارگاههای مرغ رفته اند و دستوراتی برای تغییر روند ها، داده اند. دیروز وقتی یک مرغ متوسط الجثه را به قیمت ۵۸۰۰۰ تومان بدستم دادند، فهمیدم آن دستورات شبانه، هیچ تغییری در زندگی من نداده است.

همین چند روز پیش، برای مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت سنگ آهن بافق به سالن همایش های شرکت در شهرک آهنشهر رفته بودم. وقتی رئیس صندوق بازنشستگی فولاد کشور که اتفاقا بسیار جوان بود؛ گفت که برای تغییرات آمده است، باز من با خودم گفتم؛ خدا به حال ما مردم، رحم آورد.

آنطور که من در آن مجلس از سخنان بریده بریده آن جوان عزیز که به وضوح از اعتصاب موقتی کارکنان سنگ آهن ناراحت و حتی عصبانی بود؛ متوجه شدم، منظور ایشان و ما بافقی ها از تغییر، کیلومترها از هم فاصله داشت.

ایشان وقتی می گفت تغییر یعنی ایجاد پول بیشتر برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد که بیشترشان در اصفهان و خوزستانند. و برای ما، تغییر یعنی حفظ همین اندک سرمایه باقی مانده از نعمت خداداد سنگ آهن؛ تا مگر به این سلاح کندشده بتوانیم شاید بعد از پنجاه سال، بیمارستانکی در بافق علم کنیم یا مدرسه ای بسازیم و کشان کشان خودمان را از نردبان نابرابر توسعه یافتگی ناموزن در ایران؛ بالا بکشیم و وقتی کاری دیگر از دستمان برنمی آید، حداقل سرمان را آنقدر بالا بیاوریم که در زیر فشار رشد یافتگی شهرهای عزیزدردانه کشور، خفه نشویم.

آن جوان محترم که دست بر قضا رئیس صندوق بازنشستگان بود؛ وقتی گفت ما باید در دیالوگ و گفتگومان تغییر ایجاد کنیم منظورش؛ گفتن او و سکوت ما بود. چون اعتقاد داشت ما حق نداشتیم در برابر تصمیم او برای عزل و نصب مدیرانش، اعتراضی و اعتصابی بکنیم. درحالیکه برای ما فرودستان، هر جا سخن از گفتگو با فرادستان است؛ برای شنیده شدنمان؛ حتما باید فریاد بکشیم. دولتها در این چهل سالی که من به یاد دارم؛ علاقه ای به دیدن مردمی که ساکن مناطق محروم و بی ثروت هستند؛ ندارند. مثالی می زنم.

بافق با وجود آنکه از ۱۳۵۰؛ هر سال میلیونها و میلیاردها تومان به ثروت مملکت افزود و بنوعی برای دولتمردان اهمیتی داشت؛ اما متاسفانه چهل سال پس از تهران و سالها پس از ساکنین یزد، از نعمت گاز شهری برخوردار شد.

هنوز یاد عزیزان و همشهریانمان که در جاده ثروت ساز اما تنگ و باریک بافق به یزد، در سالهای گذشته، قربانی و پرپر شدند؛ از خاطرمان نرفته است. جاده ای که بیست سال، در ساختش اهمال کردند.

حالا می دانیم که همه ایران؛ برابر نیستند. آنان که دستی به دم یا شاخ گاو قدرت دارند؛ بیش از سایرین در چشم می آیند و در صدر می نشینند و قدر می بینند.

وقتی آنها حرف از تغییر می زنند، به سختی می توان باور کرد که هدفشان بهبود و اصلاح بنفع طبقات پایین است. ما آنچنان از خواست تغییر دولتمردان گزیده شده ایم که دعا می کنیم کاش نخواهند تغییری در زندگی مان بدهند.

محمدعلی پورفلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۶۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
مهدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 11:54 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

دقیق و سنجیده
لازم است این تعییرات را با ولی‌نعمتانشان هماهنگ کنند نه ولی‌نعمتان در راستای تغییرات انها حتی اگر تشویق تکردند بشوند مرتد و متهم به طلم و فساد

بافق این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 12:18 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

نکنه آقای پور فلاح شما هم جزء ….
از شما بعیده

حسن غصه خور این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 12:27 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

چه خوب و کامل حرف دل ما را زدید

امیر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 1:28 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

عالی و دردناک

معلم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 3:24 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

واینک داوران اصلی از راه می رسند .شما را که درفش سفید بود این بود داوری ؛ تا آنان را که درفش سیاه است رای چون باشد

اصغر ۵۹۳۹ این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 3:58 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

بسیار عالی ، تا زمانی که مردم بافق در حد خط و‌ جناح سیاسی به همبستگی نرسند و هر سر صدایی داشته باشد شهر هیچ زمان پیشرفت نخواهد کرد
اگر در این چند سال هم وفاق و همدلی دیده شد به خاطر داشتن نماینده ای بومی اط طبن همین مردم بود
متاسفانه از زمانی که بافق روی غلطک پیشرفت افتاده عده ای در داخل و عده ای از خارج شهر سعی در به هم زدن همبستگی شده اند و‌اتفاقا دارن موفق میشن
کنار زدن امام جمعه بافقی بعد از ۲۷سال ، تخریب نماینده مجلس و مدیران بومی ، عدم حمایت از مدیرعامل سنگ آهن ، سکوت شورای شهر و مطلعین در بحث خطوط مرزی و چاه گز
همه و همه نشان از افول بافق و بافقی دارد در آینده

شهروند این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 4:08 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

شاعر میگه
جانا سخن از زبان که میگویی

معلم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 10:21 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

خدا رحمت کند پدر بزرگوارتان را .نانش حلالتان.حق گفتید

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 10 دی 1400 - 3:38 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

نکته بسیاردقیقی است

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 10 دی 1400 - 11:02 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

نان پدر و شیر مادر حلالت

علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 11 دی 1400 - 11:55 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

آفرین . جانا سخن از زبان ما گفتی

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 14 دی 1400 - 10:21 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

متاسفانه هیچکداممان راه رضای خدا حرف نمی زنیم دورن خاتمی را فراموش کردید

You cannot copy content of this page