پازل سه قطعه ای وحشی بافقی

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
یکشنبه - 4 دی 1401
پازل سه قطعه ای وحشی بافقی


وحشی بافقی شاعر وارسته و نامدار ادبیات ایران زمین است که در بافق متولد شده است و علاوه بر این که تاثیر بسار زیادی بر زبان و ادبیات ایران گذاشته است مایه فخر ومباهات شهرستان بافق است که این گنجینه ارزشمند وگوهر گرانقدر در خاک ادب پرورش رشد و نما کرده است.
در چند سال گذشته برای شناساندن بیشتر افکار و اندیشه های این شاعر شهیر اقدامات ارزنده ای توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرفته است که قابل تقدیر است .
سه اقدام مهم که به نوعی قطعات اصلی برای تکمیل پازل وحشی بافقی محسوب می گردد; شامل موارد ذیل می شود.
۱_تصویب ۱۸ مهرماه به عنوان روز وحشی بافقی در تقویم رسمی کشور
۲_تاسیس بنیاد وحشی بافقی در راستای شناساندن وحشی بافقی
۳_انتقال مقبره وحشی بافقی به زادگاهش بافق
خوشبختانه در کمیته نامگذاری مناسبت ها و روزهای خاص شورای فرهنگ عمومی کشور ۱۸ مهر ماه به عنوان روز وحشی بافقی در تقویم رسمی کشور مصوب گردید و بعد از استخراج و استعلام این مناسبت توسط موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تقویم شمسی ازسال آینده در تقویم رسمی کشور ۱۸ مهرماه به نام وحشی بافقی ثبت خواهد شدکه تلاش ها و پیگیری های نماینده شهر در این زمینه قابل تقدیر است.
در مورد بنیاد وحشی بافقی که اساسنامه آن تدوین گردیده است و دبیرخانه آن در اداره ارشاد راه اندازی شده است اما باید این بنیاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب گردد و برای اختصاص ردیف بودجه نیاز به موافقت مجلس شورای اسلامی دارد چون بنیادهای فرهنگی مؤسسات غیرمردمی هستند که در راستای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی تاسیس می شوند وشاخص ترین نمونه آن بنیادبین المللی سعدی به مدیریت حدادعادل است که هدفش ترویج و اشاعه زبان و ادبیات فارسی در سطح دنیاست و بنیادهای فرهنگی دیگری هم برای توجه و اهتمام بیشتر به مفاخر و مشاهیر ایران تاسیس شده اند که می توان به بنیاد شهریار, بنیاد ابن سینا, بنیاد عطار,بنیاد سیدجمال الدین اسد آبادی وغیره اشاره کرد.
با توجه به این که در اساسنامه بنیاد وحشی بافقی, شرکت سنگ آهن بافق متعهد به حمایت از بنیاد گردیده است می توان امیدوار بود با برقراری مناسبات در سطوح بالا بتوان این بنیاد را به ثبت نهایی رساند.
آخرین قطعه پازل انتقال مقبره وحشی بافقی به زادگاهش بافق می باشد که این مساله یک دهه مطرح شده است ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است .درآخرین نامه ای که از طرف وزارت میراث فرهنگی به اداره کل میراث استان یزد در سال ۹۹ ارسال شده است این وزارت خانه انتقال مقبره را منتفی دانسته است و آن را نپذیرفته است.وزارت میراث وجود مانع فقهی و مسائل امنیتی و مسبوق به سابقه نبودن را مهم ترین دلیل رد این درخواست اعلام نموده است که در صورت رایزنی می توان این موانع را برطرف نمود.
با توجه به این که نبش قبری صورت نمی پذیرد نیاز به حکم فقهی منتفی می گردد چون انتقال به صورت حجمی صورت می گیرد .
از لحاظ امنیتی هم بعید به نظر می رسد این امر موجب اختلاف بین بافق و یزد گردد و یا ممانعتی صورت پذیرد علی ای حال می توان با یک مصوبه شورای تامین استان یا با دستور مستقیم استاندار این مساله حل و فصل شود و به صورت درون استانی فیصله یابد .
درمورد مسبوق به سابقه نبودن که بیشتر مساله ای نظری وتئوریک است می توان با تشکیل جلساتی این اقناع سازی صورت پذیردچون وزارت میراث این گونه استدلال کرده به دلیل این که مقبره خواجوی کرمانی از شیراز به کرمان منتقل نشده است و هم چنین مقبره مولوی از قونیه به ایران انتقال نیافته پس انتقال مقبره وحشی بافقی از یزد به بافق بدعت محسوب می شود .
با تمام این تفاصیل با ثبت ۱۸مهر ماه در تقویم رسمی کشور یک قطعه از پازل وحشی بافقی تکمیل گردیده است و با تکمیل دوقطعه دیگر بافق, دین خود را به همشهری فرهیخته خود ادا خواهد کرد و این افتخار را دراین برهه به نام خود رقم خواهد زد هرچند که رسیدن به این مهم نیازمند همت و تلاش زائدالوصفی خواهد بود که باید تمام شهرستان یکصدا و یکدل آن را مطالبه کند.
ما بدان منزل عالی نتوانیم رسید
تا مگر پیش نهد لطف شما گامی چند.

دکتر حسین ارجمند


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page