مرگ آخرین بازمانده

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری , مقالات
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 7 تیر 1402

استان یزد تا این لحظه دیگر یوز پلنگ ندارد و کلید انقراض این تیزپا زده شد.
هومینو نام نهاده شد چون اولین بار در رودخانه ایی در دره انجیر اردکان به همین نام دیده شده بود .
هومینو پس از ۱۲ سال دوندگی برای یافتن جفت در فواصل استانهای یزد،سمنان و اصفهان در تردد بود و خدا میداند چقدر سگ های گله دنبالش کردن موتورسواران تهدیدش کردن،طعمه اش توسط شکارچیان ربوده شد و در نهایت با تنی خسته و رنجوربه زادگاهش امد تا در مقابل چشمان مرطوب دوستدارن و محیط بانان به مرگ طبیعی و در کمال ناباوری جان دهد.
کویر مرکزی ایران یکی از شش منطقه ثبت شده حضور یوز پلنگ آسیایی بوده که بطور ناگهانی از سال ۹۹ جمعیت این گربه سان روبه کاهش گذاشته شد .
یوزپلنگ‌ها در ایران در مناطق کویری استان‌های سمنان، یزد، خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، کرمان زندگی می‌کنند. بیشتر آن‌ها در ۶ منطقه حفاظت‌شده شامل پارک ملی کویر، ذخیره‌گاه زیست‌کره توران، منطقه حفاظت‌شده کوه بافق، پناهگاه حیات وحش دره انجیر، پناهگاه حیات وحش میاندشت و ذخیره گاه حیات وحش نایبندان زندگی می‌کنند.زیستگاه‌های یوز در ایران به‌علت پیشروی بیابان‌ها و تبدیل شدن بخشی از زمین‌های زیستگاه به زمین‌های کشاورزی و مسکونی شدن بخشی دیگر و همچنین از بین رفتن مراتع توسط دام‌های اهلی و در نتیجه کاهش تعداد علفخوارانی که از منابع غذایی یوزها هستند کاهش یافته‌است.
وجود معادن بیشمار همچنین احداث جاده در حاشیه و در میان زیستگاه،وجود اتومبیل ها و موتورسیکلت هایی با توان بالا و تردد در زیستگاها،شکار جیره غذایی یوز توسط انسان از جمله عوامل تهدید کننده جان یوز پلنگ میباشند .
امید است هم مردم و هم مسئولین دلسوز برای حفظ باقی مانده یوز پلنگ آسیایی برنامه ایی و طرحی داشته باشند تا مجبور نشویم برای دیدن یوز پلنگ به بدن مومیایی شده نظر کنیم
در پایان از هموطنان عزیز در خواست دارم هنگام رانندگی خصوصا درشب احتیاط کامل را رعایت کنند تا با حیوانات برخورد ننمایند.

ماشاالله شمس الدینی

همیار محیط،زیست شهرستان بافق

 

 

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page