سلام بر رمضان ، ماه عزیز خدا (2)

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
شنبه - 31 تیر 1391

             

                  (ماه برکت ، رحمت و آمرزش)

قد أقبل إلیكم شهر اللَّه بالبركة و الرَّحمة و المغفرة

اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است

این جمله ابتدایی خطبه ی رسول اکرم (ص) است پس با تمام وجود دقت کنیم .در این شماره و شماره های بعدی سعی بر این است که خطبه ی رسول خدا را  با دقت مورد کنکاش قرار دهیم . در هر شماره سعی می کنیم به جمله و جملاتی از این خطبه بپردازیم. قبل از توجه به این جمله چند عنوان به صورت مقدمه ذکر می کنیم.  

شهر رجب و شهر شعبان مقدمه ورود به شهر رمضان

ماه مبارک رجب وشعبان سپری شد .و اینک پا در آستانه شهر رمضان گذاشته ایم .اگر اهل دقت باشیم ماه رجب و شعبان یک نوع زمینه سازی جهت ورود به ماه مبارک رمضان است . گویا خداوند متعال قصدش این است این جواهر قیمتش مشخص تر شود لذا دو ماه را جهت آمادگی و مقدمه ورود قرار داده است . بی مقدمه انسان به ضیافت الله وارد نمی شود . صحبت از ضیافت الله است لذا باید در اوج آمادگی وارد فضای رمضان شویم. انسان می خواهد در یک ضیافتی وارد شود که همه بندگان وارد آن می شوند . پس قدر اوقات ضیافت الله را بیشتر بدانیم . ان شاالله جزء آن دسته از افرادی باشیم که با آمادگی وارد ضیافت الله شده اند .

ماه رمضان قله ی ماههای سال محسوب می شود

خداوند وقتی می خواهد قیمت این ماه را تعیین کند فضیلت این ماه را از ماه های دیگر برتر می داند لذا ما وقتی می خواهیم به ماه مبارک نگاه کنیم نگاه عمقی نداشته باشیم . نگاهمان اوج داشته باشد.رمضان را در قله ببینیم . ماه رجب و شعبان همچون دامنه محسوب می شوند . نگاهمان را اینگونه اصلاح کنیم . در این قله ی عظیم رمضان قله ی شب قدر جلوه گری می کند  لیلة القدر خیر من الف شهر . در این ماه عظیم شبی واقع است که از هزار ماه با فضیلت تر است . خداوند اینگونه جواهری چون ماه مبارک رمضان را معرفی می کند . در قدم اول نگاه ما نگاه سطحی به این ماه نباشد .

اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است

 این جمله ابتدایی خطبه است . رسول اکرم (ص) نوید ماهی را می دهند که همراه با برکت ، رحمت، و آمرزش است و به سوی مردم روی آورده است . چند نکته اساسی در این جمله بسیار حائز اهمیت است :

–  ماه رمضان به سوی مردم روی آورده است با آن توصیفاتی که مطرح شد . پس ماه مبارک اتای الهی است .

–  در این ماه سه مقوله بسیار جلب توجه می کند برکت، رحمت ، آمرزش

در مقوله اول اینکه :  خداوند متعال به لحاظ صفات عظیمش ماهی چون رمضان را برای مردم تدارک دیده است  . شاد بودن از این موضوع که خداوند به مردم توجه کرده است بسیار حائز اهمیت است همچنان که حضرت زین العابدین (ع)در وداع این ماه اشک می ریزند و با خداوند متعال مناجات می کنند .ابراز شادی از اقبال این ماه حکم سپاس از صاحب نعمت است .

در مقوله دوم اینکه : آنچه در این ضیافت بیش از همه جلب توجه می کند سه مقوله اساسی است که موضوعات بسیاری را ذیل خود دارد .  سفره ی خدا وند متعال سه ارمغان عمده دارد . برکت ، رحمت ، مغفرت

انسان ها بر سر سفره ی ماه مبارک رشد می کنند

وقتی آدم آفریده شد هدف خلفة الله شدن آدم بود . حرکت به سمت کمال . به سمت ساختن بهشتی که زوال ناپذیر است . لذا این انسان برای رسیدن به این هدف مهم نیاز به غذا دارد نیاز به  توشه دارد ونیاز به ابزار دارد. خداوند در این ماه انسان ها را برسر سفره ای می نشاند که محتوای آن به درد این هدف بخورد . انسان را بسازد . رشد دهد . نواقصش را بر طرف کند . من و شما می خواهیم خانه ای بسازیم . چند نفر را اجیر می کنیم که این ساخت و ساز را انجام دهند . این معمار و استاد و کارگر غذا می خواهند، ابزار می خواهند . دستمزد می خواهند تا این کار  را در کمال حسن انجام دهند . واضح است که آدمی نیز بعد از یک سال که انواع آلودگی ها به سراغش آمده انواع شیطنت ها به سمتش آمده ، نیازبه تجدید قوا  دارد. نیاز به امکانات دارد. نیاز دارد اموری برایش رقم بخورد که او را به سر منزل مقصود برساند.

وبژگی های ماه مبارک رمضان ، ویژگی هایی بهشتی هستند

 این ویژگی ها یی که ذکر می شود نوید این را دارد که ماه مبارک رمضان ماهی بهشت گونه است . چرا ؟

آیا غیر این است که بهشت بهترین موقعیت بر ای رشد کردن است. وبهتر از ماه رمضان ماهی بهتر برای رشد کردن نداریم؟

آیا غیر از این است که در بهشت شیطان راه ندارد و در ماه مبارک خداوند شیاطین را به بند کشیده است؟

آیا غیر این است که در بهشت قرب به خدا بسیار است ؟

آیا غیر از این است که بهشت آکنده از رحمت و برکت و مغفرت است و ماه رمضان این ویژگی ها را دارد؟

پس با این توصیفات ماه مبارک رمضان فضایی مهیا برای رشد کردن و ارتقاء پیدا کردن است . فضایی بهشت گونه که سفره ی الهی برای اهل آن مهیا و فراهم است

محمد جواد عسکری.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page