سلام بر رمضان ، ماه عزیز خدا (6)

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
شنبه - 7 مرداد 1391


« قیمت ماه مبارک رمضان »

                  ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است .ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید

در شماره های قبل 7 مورد از  مقولاتی که می تواند باعث قیمت ماه مبارک رمضان باشد را مطرح کردیم . در این شماره علاوه بر یادآوری موارد ذکر شده قبل به توضیح مورد هشتم  می پردازیم .

1- قيمت ماه رمضان به واسطه ي ميزباني خدا از انسان ها       

2-قيمت ماه رمضان به واسطه ي نزول قرآن در آن

3-قيمت ماه رمضان به واسطه ي نزول كتب آسماني در آن

 4-قيمت ماه رمضان به واسطه ي احكام الهي جاري  در آن

5- قيمت ماه رمضان به واسطه ي  قيام جمعي وعملی انسانها براي  اوج گرفتن و رشدكردن 

6- قیمت ماه رمضان به واسطه ی تحقق دو مقوله تزکیه و ارتقاء در جبهه ی حق

7- قیمت ماه رمضان به واسطه ی غل و زنجیر شدن عوامل اصلی فساد در بین انسانها ،( خداوند متعال براي ميهمانانش ايجاد امنيت كرده است)

*********************************************************

8- قيمت ماه رمضان به  واسطه ي وقوع ليله ي قدر در آن

شاید مهمترین وجه قیمتی شدن ماه مبارک رمضان به لحاظ واقع شدن شب قدر در آن باشد . شبی که از خیر من الف شهر

در سبب وقوع شب قدر به این روایت توجه کنیم :

در كافى به سند خود از على بن عيسى بن قماط از عمويش از امام صادق (عليه السّلام ) روايت كرده كه فرموده : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) در خواب بنى اميه را ديد، كه بعد از رحلت آن جناب بر فراز منبرش بالا رفته ، مردم را از راه راست به سوى عقب بر مى گردانند و چون از خواب برخاست اندوهناك و محزون شد.

پس جبرئيل بر او نازل شد و عرضه داشت : يا رسول اللّه چرا اندوهناكت مى بينم ؟

فرمود: اى جبرئيل سبب اين است كه من ديشب بنى اميه را در خواب ديدم كه بر منبرم بالا رفته اند، و بعد از من مردم را گمراه نموده به قهقرا برمى گردانند، جبرئيل گفت : به آن خدايى سوگند كه تو را به حق به نبوت مبعوث فرموده ، هيچگونه اطلاعى از اين جريان ندارم ، پس به سوى آسمان صعود نموده ، چيزى نگذشت كه دوباره بر آن جناب نازل شد و آياتى از قرآن آورد كه مايه تسليت خاطر آن حضرت بود و آن آيه (اءفرايت ان متعناهم سنين ثم جاءهم ما كانوا يوعدون ما اغنى عنهم ما كانوا يمتعون ) و نيز اين آيات را آورد: (انا انزلناه فى ليلة القدر و ما ادريك ما ليلة القدر ليلة القدر خير من الف شهر) كه در آن خداى تعالى شب قدر را براى رسولش بهتر از هزار ماه سلطنت بنى اميه قرار داد.

در مورد شب قدر و اهمیت آن در جای خود به توضیح و تبیین موضوعات مرتبط خواهیم پرداخت .  در اینجا به لحاظ اهمیت فوق العاده این نوع قیمت گذاری ؛ ذیل عنوان هشتم به ذکر چهار مورد که تبیین کننده موضع شب قدر هستند می پردازیم :

الف- قیمت ماه رمضان به لحاظ لیله ی قدر  که  حضرت زهرا(س) هستند

در کتاب تأويل الايات، شرف الدين نجفي روايت ديگري از امام صادق (عليه السلام) نقل مي کند که فرمودند:

«ليله القدر خير من الف شهر» يعني فاطمه، في قوله تعالي «تنزل الملائکه و الروح فيها»، و الملائکه في هذا الموضع، المؤمنون الذين يملکون علم آل محمد (عليهم السلام) و «الروح»، روح القدس و هي فاطمه (عليهاالسّلام) «من کل امر سلام» ، يقول کل امر سلّمه «حتي يطلع الفجر» يعني حتي يقوم القائم (عليه السّلام). [3] .

«ليله » فاطمه است و «ملائکه» مؤمنين هستند، که علم آل محمد (صلّي اللّهُ عليه وآله وسلّم) را فرا مي گيرند و «روح»، روح قدس است، که فاطمه مي باشد «من کل امر سلام» مي گويد: هر امري که سالم قرار داده او را «حتي يطلع الفجر» يعني تا قيام قائم (عليه السّلام).

در این مورد در جای خود به تبیین موضوع خواهیم پرداخت .

ب- قیمت ماه رمضان به لحاظ نقش موثرحضور امام زمان (عج) در شب قدر و امضاء امور

ما در زمان امامت امام زمان (عج) زندگی می کنیم . امام و حجت زمان ؛ اما م زمان (عج) هستند . مگر می شود در شبی به این ذی قیمتی پادشاه عالم نقشی در ماجرای شب قدر نداشته باشند . اگر شب های جمعه اعمال بندگان به آن جناب عرضه می گردد در شب قدر که شب تقدیر امور است امام (ع) نقشی ایفا نخواهند کرد ؟!. مسلما امام به لحاظ امامت و به لحاظ مفاهیمی که در قرآن برای امامت، متصور هستیم نقشی بی بدیل در تقدیر امور خواهند داشت .  پس التجا و مناجات مومنین خدمت آن جناب در تقدیر امور ی در کمال حسن ، جای تامل و توجه بسیار دارد.

ج- قيمت ماه رمضان به واسطه ي رقم خوردن كليه امور در شب قدر

این موضوع را با روایتی شروع می کنیم که توضیح دهنده ی مطلب است :

در کافی به سند خود از فضيل ، زراره و محمد بن مسلم از حمران روايت كرده كه از امام باقر (عليه السلام ) از معناى آيه (انا انزلناه فى ليله مباركه ) سؤ ال كرد، فرمود بله شب قدر كه همه ساله در ماه رمضان در دهه آخرش تجديد مى شود شبى است كه قرآن جز در آن شب نازل نشده ، و آن شبى است كه خداى تعالى در باره اش فرموده : (فيها يفرق كل امر حكيم ).

آنگاه فرمود: در آن شب هر حادثه اى كه بايد در طول آن سال واقع گردد تقدير مى شود، چه خير و چه شر، چه طاعت و چه معصيت ، و چه فرزندى كه قرار است متولد شود، و يا اجلى كه بنا است فرا رسد، و يا رزقى كه قرار است (تنگ و يا وسيع ) برسد، پس آنچه در اين شب مقدر شود، و قضايش رانده شود قضايى است حتمى ، ولى در عين حال مشيت خداى تعالى در آنها محفوظ است (و خدا با حتمى كردن مقدرات ، العياذ باللّه به دست خود دست بند نمى زند).

اگر من و شما بدانیم آنچه قرار است بشویم یا آنچه قرار است در مجموعه ی عالم هستی بشود در شب قدر تقدیر می شود نگرش متفاوت و ذی قیمتی به آن خواهیم داشت . مسلما حال انسان متفاوت خواهد بود و سعی بر این دارد تا به رقم زنندگان تقدیر در این شب نزدیک و نزدیک تر شود تا اموری برای او رقم بخورد که او را در رشد وتعالی وجودیش یاری کند . درباره این موضوع نیز در جای خود به بحث خواهیم پرداخت .

  د- قيمت ماه رمضان به واسطه ي جلو برده شدن امر ظهور امام زمان (عج) در شب قدر  

در عنوان گذشته به این موضوع پرداختیم که شب قدر شب تقدیر امور است . اموری که اگر بخواهیم به صورت شجره ای دسته بندی کنیم برخی اصلی و برخی جزیی محسوب می شوند . برخی امور بزرگ  و برخی امور کوچک هستند . برخی امور شاید در همان سال محقق شوند و برخی امور به لحاظ عظمت و به لحاظ نیاز به امورمقدماتی در آینده محقق گردند .

 یکی از اموری که در شب قدر تقدیر می گردد  و به جرات می توان گفت اصلی ترین امور است امر ظهور امام زمان (عج) است . که اگر این امر محقق گردد زمینه ی ظهور حکومت حقه اهلبیت (ع) فراهم گردیده است . امر ظهور امام زمان (عج) از ذی قیمت ترین امور است که نیاز به زمینه سازی جهت تحقق دارد .   شاید یکی از مهمترین اموری که امر بزرگ ظهور را به تحقق در دنیایی که ما زندگی می کنیم نزدیک تر می کند تربیت یاورانی است که ظهور امام (ع) وابسته به آن است . با توجه به این موضوع  می توان انتظار داشت که جامعه اسلامی باید در راستای تحقق این موضوع به بیداری برسد و به تزکیه و رشد صفات مورد نیاز این موضوع،  توجه ویژه ای داشته باشد ان شاء الله .

 

 

ه- قيمت ماه رمضان به واسطه ي تنزل ملائكه و روح  در شب قدر

در شب قدر همچنان که در سوره قدر داریم ملائکه و روح نازل می شوند تنزل الملائکة و الروح . چه ماجرای عظیمی در شرف تحقق است که ملائکه و روح نازل می شوند .

برای فهم بیشتر موضوع از زاویه ی به مطلب نگاه می کنیم  و با مثالی سعی می کنیم موضوع را تا حدی متوجه شویم .

من و شما در محیط کارمان هر روز مشغول به کار هستیم . محیط کار و زمان کار برای ما تفاوتی نمی کند هر روز مثل هم با ندک تفاوتی . در نظر بگیریم یک دفعه به شما خبر بدهند رهبر معظم انقلاب قرار است در مثلا روز شنبه در محیط کار شما وارد شوند و بازدیدی داشته باشند . موضوع با قبل بسیار تفاوت می کند . محیط کار شما و روز شنبه برای تمامی اهالی شهر خصوصا شما قیمت پیدا می کند. در نظر بگیریم مثلا قدمگاه هایی که در مسیر حرکت امام رضا (ع) ایجاد شده اند . پیش از این قیمتی نداشتند اما به لحاظ قدوم مبارک امام (ع) منزلت یافته اند قیمت پیدا کرده اند .

شب قدر از زاویه ای به لحاظ نزول ملائکه و روح قیمت پیدا می کند . امید است در این شب با عظمت از غافلان نباشیم .

محمد جواد عسکری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page