سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافق :آغاز فاز دوم طرح واکسیناسیون دام سبک ( گوسفند و بز ) علیه PPR در شهرستان بافق و روستاهای بخش مرکزی

دسته: کشاورزی،دامداری و شیلات
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 4 مهر 1396
آغاز فاز دوم طرح واکسیناسیون دام سبک ( گوسفند و بز ) علیه PPR در شهرستان بافق و روستاهای بخش مرکزی

دکتر زارع، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافق از آغاز فاز دوم طرح واکسیناسیون بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( (PPRاز 5 مهر ماه خبر داد.

دکتر زارع، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافق از آغاز فاز دوم طرح واکسیناسیون بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( (PPRاز ۵ مهر ماه خبر داد.

دکتر زارع با بیان مطلب فوق عنوان داشت دامپزشکی در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری‌های حیات وحش اقدامات پیشگیرانه مطلوبی انجام داده‌ که آغاز طرح واکسیناسیون PPR در شهرستان یکی از آن ها است. اجرای فاز اول این طرح از ۱۱ شهریور ماه لغایت ۳۱ شهریور سال جاری بطول انجامید که در این طرح تعداد۴۵۰۰ راس دام واکسینه شدند.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم این طرح عملیاتی از اوایل مهر ماه توسط اکیپ‌های دامپزشکی بصورت رایگان در جمعیت دام سبک شهرستان انجام می‌شود، گفت: اولویت واکسیناسیون درکانون‌های سال‌های گذشته، دام‌های واقع در حاشیه مناطق حفاظت شده حیات‌وحش و جمعیت‌های پرتراکم است.

در این طرح که به منظور پیشگیری از گسترش بیماری در دام های بومی شهرستان و همچنین پیشگیری از سرایت بیماری به حیات وحش منطقه انجام می گردد، شبکه دامپزشکی بافق فاز دوم واکسیناسیون دام های سبک (گوسفند و بز) در شهرستان بافق و روستاهای بخش مرکزی و مناطق دارای حیات وحش را از فردا آغاز خواهد کرد که انتظار می رود طی چند هفته آتی خاتمه یابد.

وی افزود: برای انجام این تعداد واکسیناسیون، واکسن بصورت رایگان توسط اداره کل دامپزشکی استان در اختیار شبکه دامپزشکی بافق قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۱۵۰۰۰ رأس دام سبک علیه بیماری PPR در این طرح زیر پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

دکتر سالاری در ادامه گفت: از آنجا که همکاری تنگاتنگ با محیط زیست شهرستان جهت پیشگیری از سرایت بیماری به حیات وحش، ضروری می باشد، طی هماهنگی های بعمل آمده با اداره محیط زیست شهرستان، روند اجرای واکسیناسیون تسریع خواهد یافت.

این مقام مسئول تصریح کرد: بیماری PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی با واگیری بالا است که عمدتاً در دام های سبک بویژه بره و بزغاله مشاهده می گردد. اگرچه PPR از بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی شود ولی در صورت شیوع آن خسارات فراوانی به جمعیت دامی و حیات وحش وارد خواهد شد.

این بیماری که با علائمی چون تب، سختی تنفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم در دهان، اسهال و سرفه در دام بروز میکند و به دنبال آن دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود. در این ارتباط دام های جوان حساسیت بیشتری نسبت به ابتلا به این بیماری دارند.
وی در ادامه گفت: میزان واگیری این بیماری ۹۰-۸۰ درصد و میزان مرگ و میر در حدود ۸۰-۵۰ درصد است که در صورت عدم واکسیناسیون سبب خسارت‌های اقتصادی سنگین به دامداران می‌شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page