مطلب حقوقی هفته

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 24 دی 1398

‍ سازمان بازرسی کشور
ریس سازمان بازرسی با انتخاب ریس قوه قضاییه انتخاب می شود
اختیارات و وظایف سازمان بازرسی کل کشور  که در ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور آمده اعم است از:
نظارت و بازرسی مستمر بر وزارت خانه‌ها، ادارات دادگستری و امور مالی و اداری وابسته به آن، سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه، نیروی نظامی، نیروی انتظامی، شرکت‌های دولتی، شهرداری، موسسات وابسته به شهرداری، دفاتر اسناد رسمی‌و موسسات عام المنفعه و نهاد‌های انقلابی بر عهده این سازمان می‌باشد. همچنین نظارت بر عملکرد سازمان‌هایی که کل و یا بخشی از سهام و سرمایه آنها به دولت تعلق دارد، بر عهده این سازمان است.
پس از بازرسی و انجام وظایف این سازمان،  نتایج به بخش‌های مرتبط اعلام خواهد شد. تمامی‌تخلفات، سوء جریانات اداری و مالی و تمامی‌نارسایی‌های مربوط به وزارت خانه‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی‌و بنیاد‌ها به رئیس جمهور اعلام خواهد شد. چنانچه تخلفی در موسسات و شرکت‌های دولتی و یا وابسته به دولت دیده شود، نتیجه آن به وزیر مرتبط و ذی ربط گزارش خواهد شد. نارسایی‌های شهرداری، موسسات وابسته به آن و همچنین شرکت‌های کمک بگیر از دولت نیز به اطلاع وزیر کشور خواهد رسید. کلیه تخلفات مالی و اداری مراجع قضایی و واحدهای وابسته به آن به اطلاع رئیس قوه قضائیه میرسد. حاصل بازرسی در موارد ارجاعی کمیسیون اصل نود نیز به اطلاع همان کمیسیون خواهد رسید.

چنانچه گزارش بازرسی متضمن اعلام وقوع جرمی‌باشد که آن جرم حیثیت عمومی‌را در برگیرد، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و یا مقامات مورد تائید وی به منظور تعقیب و مجازات مرتکب جرم، موضوع را در مراجع قضایی پیگیری خواهند کرد که این پیگیری باید تا حصول نتیجه نهایی ادامه داشته باشد. بدین‌ترتیب تخلفات اداری، تخلفات انضباطی و تخلفات انتظامی‌ به مراجع ذی ربط اطلاع داده می‌شود تا پیگیری‌های نهایی صورت پذیرد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page