عملیات بیولوژیک آبخیزداری در ۲۶ میلیون هکتار از مراتع کشور اجرا شد / لزوم برنامه ریزی برای توسعه کاشت گیاهان دارویی در بافق

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 19 آبان 1395

img_20161109_074332

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری از اجرایی شدن عملیات بیولوژیک آبخیزداری در ۲۶ میلیون هکتار از مراتع کشور خبر داد.

خدا کرم جلالی اظهار کرد: کشور با توجه به شرایط اقلیمی و تهدیدهای مانند گرمایشی ،کمبود آب و بیابان زایی نیازمند اقدامات گسترده و وسیعی در زمینه آبخیزداری و بیابان زدایی است.
وی با بیان اینکه تاکنون در کشور ۲۶ میلیون هکتار از مراتع عملیات آبخیزداری در آن اجرا شده است عنوان کرد: نزدیک به ۱۰۰ میلیون هکتار دیگر نیازمند اجرای این طرح است.

خداکرم با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از نزولات خدادادی تبخیر می شود تصریح کرد: ۱۴ درصد باقی مانده را می توان به سفره های زیرزمینی تزریق کرد.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: براساس عملیات آبخیزداری در هر هکتار به طور متوسط ۵۲۰ متر مکعب آب ذخیره می شود.
وی یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در کشور را اجرای عملیات آبخیزداری عنوان کرد و یادآور شد: مقام معظم رهبری در سیاست های کلی نظام در رابطه با بحث بیابان زدایی تاکید موکد نموده اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قسمت اعظم و بالای ۹۰ درصد از کشور روی کمربند خشکی قرار گرفته است عنوان کرد: براساس بررسی های انجام گرفته حدود ۷ میلیون هکتار کانون بحرانی وجود دارد که از این میزان ۳ میلیون هکتار جز کانون درجه یک است.

وی با اشاره به برنامه ششم دولت در زمینه بیابان زدایی گفت: برای مهار عوامل بیابان زا اعلام آمادگی می کنیم و هر اقدامی را که لازم باشد انجام خواهیم داد.

خداکرم همچنین از عملیات بیابان زدایی در ۸ میلیون هکتار از مراتع کشور خبر داد و افزود: دو و سه دهم میلیون هکتار آن ایجاد جنگل های در بخش مرکزی و شرقی کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که بافق جزء منطقه ویژه کشور است متذکر شد: باید در خصوص بیابان زدایی، پخش سیلاب و کنترل شن های روان این شهرستان از محل اعتبارات استانی و ملی در سالجاری تصمیمات جدی گرفته شود.

وی همچنین به تفاهمنامه بین این سازمان با بسیج سازندگی اشاره کرد و یادآور شد:انشاءالله براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیرامون دو پژوره مهم آبخیزداری و بیابان زدایی کارهای موثری صورت گیرد.

خداکرم در بخشی دیگر ازسخنان خود اشاره ای به اهمیت کاشت گیاهان دارویی داشت و افزود:با توجه به زمینه مساعد بافق برای توسعه کاشت گیاهان دارویی باید برای این مهم برنامه ریزی بیشتری در بافق انجام شود.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای توسعه کاشت گیاهان دارویی در این شهرستان قول مساعد داد و گفت: ضروری است هر ساله حدود ۱۰۰ هکتار به زمین های کشت این گیاهان که منشا درآمد و اشتغال برای خانواده ها هستند اضافه شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page