محبت هدیه الهی است، با عزیزانمان مهربان باشیم

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 17 شهریور 1398
محبت هدیه الهی است، با عزیزانمان مهربان باشیم

هفتمین جلسه از سلسله مباحث خانواده آسمانی با موضوع راهکارهای زندگی شاداب و حفظ سرمایه محبت در صحن مقدس امام زاده عبدالله (ع) بافق برگزار شد.

هفتمین جلسه از سلسله مباحث خانواده آسمانی با موضوع راهکارهای زندگی شاداب و حفظ سرمایه محبت در صحن مقدس امام زاده عبدالله (ع) بافق برگزار شد.
دکتر عبدالرضا حدادیان در شروع جلسه به بررسی یکی از مسائل و مشکلات در خانواده های امروزی پرداخت و گفت:عدم یادگیری مهارت های اولیه زندگی از جمله دلایل مهمی است که زندگی های امروزی را به سمت بی روح شدن کشانده است که علت ۸۰ درصد از طلاق های عاطفی و محضری همین موضوع می باشد.

وی اولین نکته در داشتن خانه ی آسمانی و زیبا را دانستن علت ازدواج دانست و به استناد به آیه ۲۱ سوره روم ” وَمِنْ آیَاتِهِ أَن خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ” گفت: خداوند فرموده است از نشانه های من خدا این است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید ؛ یعنی همسر باید عامل آرامش باشد نه مایه‏ اذیت کردن و اضطراب. «لتسکنوا الیها».

عضو شبکه تشکل های تربیت محور کشور در ادامه تفسیر این آیه تصریح کرد: مودت و محبت هدیه و سرمایه الهی است که بعد از محرم شدن زوجین از طرف خدا در دل زوجین قرار داده می شود پس باید مواظب و مراقب این سرمایه باشیم .

حدادیان اولین راهکار حفظ سرمایه محبت را آزار نرساندن به یکدیگر عنوان کرد و گفت: اذیت نکردن از محبت کردن مهم تر است . یکی از مسائل و معضلاتی که در کلاس های مشاوره وجود دارد این است که هر یک از زوجین برای اصلاح طرف مقابل حاضر می شود در صورتی که لازم است هر نفر برای شناخت و تغییر خود در این کلاس ها شرکت کند.
دبیرموسسه فرهنگی رسالت مشهد مزاح مرد در مورد ازدواج مجدد، ارتباط با خانم های دیگر(دقت در نوع و جنس ارتباط) ،محدود کردن زوج در مطلع شدن از احوال خانواده اش ، بخل و خساست را از مواردی که باعث رنجش زنان میشود نام برد.
همچنین از شوخی و ارتباط نامتعارف با نامحرم، تعریف از مردان دیگر ، ندادن فرصت تنهایی و استقلال به مرد ، پرتوقعی بویژه مالی و تجملاتی ، تجسس و سوالات زیاد را از مواردی عنوان کرد که باعث رنجش مردان و آزار آنان می شود.
این کارشناس مسائل خانواده دومین عامل گرمی خانواده را سلام کردن دانست و خاطر نشان کرد: بهترین الگو در این مورد برای ما پیامبر اکرم (ص)هستند ، روایات زیادی نشان دهنده این موضوع است که ایشان نه تنها سلام می کردند بلکه حتی در برخورد با کودکان نیز در سلام کردن سبقت می گرفتند و اینکه از سلام مهم تر،لحن و گرمی سلام کردن است که میتواند به زندگی شادی و گرمی ببخشد.
وی با اشاره به حدیث زیبای کسا آن را به عنوان بهترین نمونه تاریخی در ابراز محبت عنوان کرد و افزود: با دقت در کلمات حدیث کسا، نحوه و لحن صحبت کردن هرکدام از اهل بیت علیهما السلام با یکدیگر میتوانیم بهترین الگو و راهنما را داشته باشیم. بسیاری از شخصیت ها و بزرگان اسلام همسران خود را با محبت و القابی زیبا از جمله گُلَکَم ، عزیزم ، تصدقت شوم و … خطاب قرار می داده اند.
دکتر عبدالرضا حدادیان از استقبال و بدرقه نیز به عنوان یکی از موارد حفظ سرمایه محبت نام برد و یادآور شد: استقبال و بدرقه از همسر باید مانند یک مهمان با احترام و با آغوشی باز صورت بگیرد. فرزندان اگر احترام گذاشتن را ببینند آن را یاد میگیرند و یکی از فضاهایی که احترام و اهمیت را نشان می دهد ،همین مورد است.
حدادیان با اشاره به داستانی زیبا از حضرت محمد (ص) در این مورد افزود: زنی که به گرمی به استقبال همسر خود برود و غم را از چهره ی وی ببرد ، همانند فرشته ای است که بر روی زمین قرار دارد.
وی توجه به ظاهر، زحمات و نگرانی های همسر ، تماس و پیامک های کوتاه با محبت در طول روز، حضور در شرایط سخت از قبیل زایمان و قرض را زیر مجموعه ی چهارمین عامل زندگی شاداب نام برد.
در پایان حدادیان با بیان اینکه یکی از مواردی که میتواند حرکت به سوی الگوبرداری از زندگی اهل بیت سوق دهد ابراز محبت است عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : ” هرکس از شما ایمانش کامل تر و بهتر باشد، به همسرش بیشتر ابراز محبت می کند .” حرف زدن و ابراز کردن محبت مناسب در حضور فرزندان می تواند علاوه بر گرمی بخشیدن به زندگی ، الگوی خوبی برای فرزندان باشد .


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page