توسعه و پیشرفت بافق را در صنعت و معدن خلاصه نکنیم

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 29 آذر 1402

 

در چند سال گذشته البته نه‌چندان دور بافق یکی از شهرستان هایی بود که به دلیل جمعیت نسبتا مطلوب آرامش و آسایش خاصی در آن احساس میشد و امروز با اصطلاح صنعتی  شدن با افزایش رشد جمعیتی مواجه شده است.

این مهاجرت پذیری و ورود قشر کارگری به شهرستان تاثیرات مثبت و منفی زیادی بر شهرستان گذاشته است.

به منظور بررسی و تحقیقات بیشتر در این رابطه گفتگویی با سید مهدی طلایی مقدم فرماندار اسبق که طی دو دوره سمت فرمانداری بافق را به عهده داشت ترتیب دادیم  تا دیدگاه وی را برای خوانندگان به رشته تحریر درآوریم.

فرماندار اسبق شهرستان بافق در خصوص مسئله جمعیت، مهاجرت و محیط زیست این طور عرایض خود را آغاز کرد:همانطور که جنابعالی و اغلب مدیران اصحاب رسانه مستحضرید سند توسعه و چشم انداز بافق در سال‌های ۹۳_ ۹۴ نهایی و بر روی سایت فرمانداری بافق قرار گرفت.

سید مهدی طلایی مقدم گفت: قبل از نهایی شدن این سند جلسات متعددی با مدیران، کارشناسان با حضور اصحاب رسانه برگزار و خاطرم هست در یکی از جلسات که فکر کنم در دانشگاه آزاد بافق مطرح شد بیان کردم، توسعه و پیشرفت اقدام خوبی است، اما اگر توسعه و پیشرفت را تنها در صنعتی شدن و معدنی شدن خلاصه کنیم نتیجه کار اشتغال خوبی ایجاد می شود ولی در کنارش مهاجرت ، آلایندگی محیط زیست و مشکلات فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حال حاضر شهرستان‌های همجوار،آینده شهرستان بافق خواهد بود عنوان کرد: باید تلاش کنیم علاوه بر توسعه، پیشرفت، صنعتی،معدنی شدن اقدامات دیگری هم انجام شود تا معضلات مهاجرت معکوس، آلایندگی محیط زیست و مشکلات فرهنگی به حداقل برسند.

او ادامه داد:در تهیه سند توسعه چشم انداز محورهایی برای توسعه تدوین شد که دستیابی به همه آنها تولید معضلات را به حداقل برساند.

طلایی مقدم افزود: توسعه بافق می‌بایست ضمن اتکال به خداوند بخشنده مهربان با محوریت امامزاده عبدالله(ع) باشد،بافت قدیم و بافت اطراف امامزاده به صورت خاص دیده شود علاوه بر آن تاکید به محوریت امامزاده عبدالله یعنی تاکید بر فرهنگ و اصالت بومی بافق باشد.

فرماندار اسبق شهرستان بافق با اشاره به ایجاد صنایع جوار معدنی با تاکید بر حفظ محیط زیست؛استقرار واحدها به نحوی ویژه که حداقل مشکلات محیط زیست را داشته باشد تصریح کرد:جانمایی درست، استفاده از سیستم فیلتراسیون صحیح، ایجاد صنایع جوار ریلی و تقویت و تکمیل وضعیت فعلی از جمله اقدامات مثبت می تواند باشد.

او خاطر نشان کرد:بافق ۵ راه ریلی کشور است، تقویت کارخانجات فعلی، کارخانجات جدید در حوزه تعمیرات،تولید قطعات و تولید واگن که به خواست خدا پهنه ریلی بافق اخیراً جانمایی شده است مدنظر مسوولین قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به توسعه صنایع معدنی و جوار ریلی عنوان کرد: بدون در نظر گرفتن تربیت نیروی انسانی بومی موارد مذکور کارایی نخواهد داشت؛  مهاجرت مشکلات فراوان فرهنگی را به دنبال دارد لذا تربیت نیروی انسانی متخصص ‌بومی برای صنایع جوار معدنی و جوار ریلی از ضروریات باشد.

طلایی مقدم با بیان اینکه بهتر است مرکز فنی حرفه‌ای و دانشگاههای بافق،با پیوند به صنایع بافق نسبت به تربیت نیروی انسانی بومی مورد نیاز اقدام و صنایع نیز تعهد نمایند این نیروهای تربیت شده بومی را به کارگیری نمایند خاطر نشان کرد: بافقی‌ها در صنایع معدنی و جوار ریلی به سه صورت، می‌توانند سرمایه گذاری کنند.

او افزود: خرید سهام کارخانجات،سرمایه‌گذاری مستقیم سرمایه‌گذاران بافقی و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی به ویژه بخش خدمات صنایع از قبیل تامین قطعات، تراشکاری، ریخته‌گری و غیره کمک شایانی به پیشرفت شهر خواهد کرد.

او در ادامه به حوزه های کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی گردشگری نیز اشاره ای داشت و گفت: در راستای توسعه شهر به کشاورزی با محوریت پسته، خرما و صنایع فرآوری آنها و دامپروری با محوریت شتر می توان توجه خاص داشت.

فرماندار اسبق شهرستان بافق عنوان کرد:بافق ظرفیت بسیار بالایی در عرضه صنایع دستی و گردشگری به ویژه اکوتوریست و ژئوتوریست دارد؛ طی سال‌های قبل اقدامات ارزنده‌ای از سوی بخش خصوصی و شهرداری انجام شده که قابل تقدیر است البته ظرفیت بافق بسیار بیشتر از این‌هاست.

او در ادامه در رابطه با حوزه گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: بخش خصوصی بومی با قدرت وارد عمل شود که قطعاً نتایج عالی فرهنگی با عرضه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در بافق می‌تواند بسیاری از حواشی را کاهش دهد.

طلایی مقدم همچنین به تکیه بر مسائل و مباحث زیست محیطی و کاهش حداقل مشکلات آن تاکید کرد و گفت:برند بافق یوز آسیایی است و می‌توان از این برند در صنایع مواد معدنی، جوار ریلی به ویژه صنایع دستی به صورت خاص استفاده کرد.

فرماندار اسبق شهرستان بافق در پایان بر چند اصل تاکید کرد و یادآور شد:به حداقل رساندن مشکلات و معضلات فعلی و آینده بافق چند اصل می خواهد.

همه بخواهند از مردم، کارشناسان تا مدیران و مسئولین،

تقویت فرهنگی اصیل بافق و عرضه آن ،

تربیت کافی نیروی بومی کارآمد و تامین نیروی انسانی در تمامی بخش‌ها،

تدوین برنامه فرهنگی بافق با مد نظر گرفتن توسعه و آینده،

تدوین برنامه محیط زیست بافق و تاکید همه بر اجرای بندهای آن،

تاکید بر اجرای بندها و برنامه‌های سند توسعه چشم انداز بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page