بیماری های قلبی عرقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در دنیا می باشد

دسته: عمومی
یک دیدگاه
پنج‌شنبه - 8 مهر 1400

در ایران نیز در حدود ۴۰ درصد از آمار مرگ میر مربوط به بیماری های قلبی عروقی میباشد .مهمترین عوامل بوجود آورنده بیماری های قلبی عروقی عبارتند از: فشار خون بالا، افزایش چربی های خون، بیماری دیابت، اضافه وزن، چاقی، استعمال دخانیات و کم تحرکی. در این میان نقش تغذیه مناسب و داشتن تحرک بدنی در پیشگیری وکنترل این بیماری ها بسیار مهم است.
افزایش این نوع از بیماری ها ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دخانیات میباشد که به دلیل تغییر در شیوه زندگی ناشی از شهر نشینی صنعتی شدن پدید آمده است. امروزه مردم نسبت به گذشته بیشتر غذاهای پرکالری مصرف میکنند و رژیم غذایی پر انرژی دارند، از طرفی تحرک و فعالیت بدنی آنان کمتر شده است. بنابر این یکی از مهم ترین فاکتورها برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی تغییر رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی ناسالم است.
عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی عروقی شامل اختلال در چربی خون، چاقی، فشار خون بالا، استرس های روحی و روانی، کم تحرکی، استعمال دخانیات و رژیم غذایی نامناسب است.
رژیم غذایی برای بیماری های قلبی عروقی
۱- غذاهای مصرفی در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی تا حد امکان به صورت آب پز، بخار پز و یا کبابی باشد و از سرخ کردن زیاد غذا خودداری شود.
۲-مصرف غذاهای آماده در تغذیه برای بیماران قلبی عروقی باید محدود شود، غذاهایی نظیر سوسیس، کالباس، همبرگر، فست فود ها، چیپس، پفک و … از جمله این موارد هستند.
۳-از مصرف اعما و احشا مثل کله پاچه، جگر، دل، قلوه در رژیم غذایی برای بیماری قلبی عروقی خودداری کنید
-۴در هنگام طبخ گوشت ها باید تا حد امکان چربی آن گرفته شود و از قسمت های کم چرب گوشت در تغذیه بیماران قلبی عروقی استفاده شود.
۵-در هفته حداقل دو بار از ماهی در رژیم غذایی بیمار قلبی عروقی استفاده شود، به جای سرخ کردن ماهی آن را به شکل کبابی یا بخار پز استفاده کنید.
۶-لبنیات مصرفی در رژیم غذایی بیمار قلبی عروقی باید از نوع کم چرب آن باشد.
۷-از مصرف چربی های جانوری جامد در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی خودداری نمایید.
-۸از مغزیجات و دانه ها مثل گردو، فندق و بادام که دارای چربی های مفید هستند به مقدار مناسب در تغذیه بیمار قلبی عروقی استفاده شود.
۹-روغن های جامد هیدروژنه حاوی اسید های چرب ترانس هستند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش میدهند، لذا نباید در رژیم غذایی این بیماران مصرف شوند.
۱۰روغن مصرفی در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی باید از نوع کم چرب باشد، بهترین روغن در این زمینه روغن زیتون و کلزا میباشد. همچنین بری سرخ کردن باید از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.
۱۱-مصرف نمک به هنگام تهیه و طبخ غذا کاهش یابد و از نمکدان در سر سفره استفاده نگردد
۱۲-مصرف فیبر ها را در رژیم غذایی خود افزایش دهید، منابع خوب فیبر شامل غلات کامل، میوه، سبزیجات و حبوبات است.

نجمه فتاحی کارشناس مبارزه با بیماری ها .مرکز بهداشت بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 8 مهر 1400 - 9:07 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام به جای استفاده از روغن صنعتی برای سرخ کردن از همون روغن جامد حیوانی استفاده بشه و همینطور نمک ارگانیک به جای نمک صنعتی در قبل و بعد غذا به مقدار کم مفید خواهد بود. بعضی از این نکته های دیکته ای را خواهشا مورد تحقیق و تجربه قرار بدید بعد به جامعه تحمیل کنید

You cannot copy content of this page