استعداد بافق برای پرورش زیتون بسیار خوب است

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 30 اردیبهشت 1392

در سفر دو روزه دكتر سيد احمد بلند نظر در شهرستان بافق كه به دعوت مركزرشد علم وفناوري بافق صورت گرفت پيرامون مباحث كشاورزي در بخش زيتون كاري تبادل نظر گرديد .

رئيس شوراي ملي زيتون ايران  كه در حال حاضر  داراي120 هكتار اراضي زيتون در استان قم  است با همراهي مدير  جهاد كشاورزي بافق   ضمن بازديد از مزارع حاجي آباد و رضائيه شهرستان بافق به روش اصولي نگهداري و كاشت زيتون  اشاره نمود.

IMG_2009

وی با اين عنوان كه بافق استعداد كاشت زيتون را دار مي باشد نوع نهال و كوددهي مناسب و نحوه كاشت آن و در نهايت حرس درخت  از اصول اساسي است كه در باغات بافق رعايت نشده است .

بلند نظر كه حدود 30 سال است در بخش كشاورزي مشغول به فعاليت است اهميت استفاده از زيتون را در سلامت بدن را زياد توصيف نمود و گفت: با همت بلند مي توان روغن زيتون را جايگزين روغن هاي مصرفي نمود. او  با اشاره به اينكه سالانه در كشور ميلياردها ريال در بخش سلامت در حوزه قلب و عروق هزينه مي شود گفت با جايگزيني روغن زيتون مي توان تا حد زيادي اين مشكل را رفع نمود.

عضو خانه كشاورزي ايران  كه در دل كوير زيتون به اندازه 9 سانتيمتر توليد مي كند و در حال حاضر 34 كشور دنيا از اين مزرعه بازديد كرده اند مي گويد با يك برنامه ريزي صحيح در انتخاب نوع نهال و كاشت و نگهداري صحيح  زيتون مي توان در شهرستان بافق نيز از ثمرات آن در بخش كشاورزي و صنعت  بهره برد.

مدير عامل شركت  كشت وصنعت فدك با عنوان اينكه زيتون در قرآن مبارك شمرده شده و اين به معني پايداري آن است  گفت درخت زيتون عمر طولاني دارد كه بعضي از درختان  در حال حاضر داراي  عمر 800 ساله هستند.

IMG_1943

عضو كميسيون كشاورزي و صنايع غذايي ،اتاق بازرگاني صنايع ومعادن ايران در بخش ديگري از سفر خود ضمن بازديد از مركز تحقيقات ملي آبزيان آبهاي شو ر در بافق  از نحوه تكثير و پرورش آبزيان آشنا شد. وی ضمن قدرداني  از همت خانواده كوچك در اين مجموعه تحقيقاتي،  چشم انداز اين مركز را با همت اعضاء آن خوب توصيف نمود.

در روز دوم دكتر بلند نظر با همراه دكتر ميرزايي  از شركت سنگ آهن مركزي  از روند طر حهاي در حال اجرا  و  همچنين از منطقه 30هكتاري جنگلي در حاشيه سنگ آهن و درختان زيتون آن بازديد نمودند.

 با توجه به اينكه اين سفر جهت نگاه كارشناسي در توليد زيتون در بافق بوده است  و به لحاظ  پتانسيل شهرستان و همكاري شركت سنگ اهن با مركزرشد علم وفناوري  امیدواریم شاهد  توسعه زيتون كاري و فراوري آن در بخش تهيه كنسرو وروغن زيتون باشيم.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page