حركت قطار روي ريل 40 ساله

دسته: عمومی
یک دیدگاه
جمعه - 2 اسفند 1392

كنگره بين‌المللي ايمني راه‌ها و حوادث ترافيكي در حالي به پايان رسيد كه درست در روز افتتاحيه آن دو حادثه مرگبار و خطرناك در كشور به وقوع پيوست. در حادثه اول كه در بامداد سه‌شنبه ، 29 بهمن در شمال كشور و در جاده پلور رخ داد به علت بي‌دقتي راننده اتوبوس از مسير اصلي خارج شد و 20 كشته و 25 مصدوم صبحگاه خبري همگان را تلخ كرد.

در حالي‌كه واكنش‌ها و اخبار از اين حادثه ادامه داشت به فاصله حدود 12 ساعت بعد، حادثه ديگري در كرمان و در مسير ريلي اين استان به وقوع پيوست كه خوشبختانه خسارت جاني در بر نداشت. خروج قطار تهران – كرمان از ريل در نزديكي بافق در استان يزد ساعات پراضطرابي را براي مسافران اين قطار رقم زد و باعث شد روز پرحادثه حمل‌ونقل كشور تنها به جان باختن 20 مسافر ختم نشود بلكه صدها نفر نيز تا مدت‌ها روح و روانشان درگير اين حوادث تلخ خواهد بود.

پيام حوادث تلخ اخير براي مسئولان: هيچ وسيله سفري ايمن نيست

شايد اين حوادث سنگين درست در روز برگزاري كنگره بين‌المللي ايمني راه‌ها و حوادث ترافيكي يك پيغام بيشتر براي دست اندركاران نداشته باشد و آن اينكه از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب كشور در هيچ منطقه‌اي جاده‌ها ايمن نيستند،‌ رانندگان بي‌دقت هستند و وسايل حمل‌ونقل و تجهيزات آن فرسوده و البته يك پيام هم براي مسافران و آن اينكه هيچ وسيله‌اي ايمن نيست. ارزش‌ها و عناصر خبري در حادثه‌اي كه جان تعدادي انسان در آن گرفته شده به شدت جلب نظر مي‌كنند و معمولا خبرهاي مختلفي از حوادث مرگبار منتشر مي‌شود،‌اما اگر حادثه‌اي منجر به مرگ و جرح نشود چندان به آن توجه نشده و در لابه لاي اخبار گم مي‌شوند در حالي‌كه اگر حتي قطره خوني از دست كسي مي‌چكيد اين اخبار نيز پررنگ مي‌شدند. اتوبوس‌هاي بين شهري كه در ماه‌هاي اخير ركورد تصادفات مرگبار را به خود اختصاص داده‌اند حداكثر 45 نفر ظرفيت مسافر دارند،‌اما يك قطار مسافربري آن هم اگر از سمت تهران حركت كرده باشد حداقل 600 نفر مسافر دارد و بروز حادثه براي چنين ظرفيت بالايي مي‌تواند فاجعه‌اي ملي را رقم بزند.

اقبال عمومي به استفاده از قطار براي مسافرت

علل وقوع تصادف در جاده‌ها اغلب نامناسب بودن جاده‌ها و غيراستاندارد بودن خودروها و نيز بي‌دقتي رانندگان است و به اين موضوعات بسيار پرداخته شده است،‌اما شايد كمتر كسي به غيراستاندارد بودن، فرسودگي و بي‌دقتي رانندگان قطار يا سوزن بانان توجه كرده باشد. اين در حاليست كه حمل‌ونقل ريلي كشور به عنوان ايمن‌ترين وسيله براي مسافرت شناخته مي‌شود. يك نگاه اجمالي به آمار جابه‌جايي مسافران تنها در يك مسير ريلي نشان از اقبال عمومي به استفاده از قطار به عنوان وسيله مسافرت است. به استناد گفته‌هاي معاون وزير راه و شهرسازي، سال 91 بيش از 13 ميليون مسافر تنها توسط راه‌آهن مشهد جابه‌جا شده‌اند و مقرر بوده اين ظرفيت در سال 92 به بالاي 20 ميليون مسافر در سال برسد كه ظاهرا اقداماتي هم در اين راستا صورت گرفته است. تمايل عموم به استفاده از قطار بي‌شك ضرورت توجه به بهسازي و نوسازي، تعويض خطوط ريلي، آموزش سوزن‌بانان و رانندگان، استفاده از تجهيزات روز و نيز ايجاد خطوط ريلي جديد را بيشتر آشكار مي‌كند و در اين بين با استفاده بيشتر از خطوط ريلي به‌طور بديهي احتمال فرسودگي آنها بيشتر است. روز گذشته وقتي قطار كرمان- تهران از ريل خارج شد بار ديگر ضرورت توجه ويژه مسئولان به وضعيت خطوط ريلي خودنمايي كرد. حادثه در استاني رخ داد كه قديمي‌ترين خطوط راه‌آهن كشور را داراست و هرچند اقداماتي براي بهسازي اين خط ريلي طولاني صورت گرفته اما به هر حال قدمت اين خطوط مشكلاتي را براي مسافران و قطارها ايجاد كرده است.

جزئيات حادثه خروج قطار تهران – كرمان از ريل

در حادثه مرگبار اتوبوس تهران – گرگان برخي اظهارنظرهاي اوليه بي‌دقتي راننده را عامل برخورد اتوبوس با گاردريل دانسته و آن را به كم‌توجهي راننده و ناتواني وي در كنترل سرعت نسبت داده‌اند. در حادثه خروج قطار كرمان – تهران نيز اشتباه سوزن بان علت حادثه اعلام شده و به دليل اشتباه در مسيريابي كه از سوي سوزن بان رخ داد، قطار به نقطه كور رسيده و در نهايت با ترمز ناگهاني قطار از حركت باز مي‌ايستد و به دليل بروز ناگهاني اين حادثه ديزل از خط خارج مي‌شود. به گفته مسافران قطار و نيز مسئولان به واگن‌هاي مسافربري خسارتي نرسيده و مسافران جان سالم به در برده‌اند،‌اما فقط يك تصوير‌سازي ساده از آسيب رسيدن به مسافران قطار فاجعه‌اي در ذهن رقم مي‌زند كه شايد ابعاد آن را نتوان جمع و جور كرد.به هر حال حادثه قطار به خير گذشت و قطار پس از جايگزيني ديزل و تاخير چند ساعته به راه خود به سمت تهران ادامه داد.

كسي آسيب نديد فقط مسافران مضطرب شدند

محمد پاسيار، مديركل راه‌آهن استان كرمان علت اين حادثه را خرابي ديزل دانسته و گفته است بروز حادثه باعث اضطراب در تعدادي از مسافران شد،‌اما خوشبختانه كسي آسيب فيزيكي نديده است. وي همچنين چندي قبل در جمع خبرنگاران از فرسودگي بيش از يكسوم خطوط ريلي كرمان خبر داده و گفته است: از حدود 600 كيلومتر راه‌آهن استان بيش از 220كيلومتر فرسوده است كه بايد تعويض شود. به گفته وي طرح‌هايي براي جايگزيني خطوط فرسوده و تعويض ريل‌هاي قديمي در دست اجراست كه كمبود اعتبار مانع اجراي آنهاست. پاسيار همچنين از تعويض تنها 23 كيلومتر از اين خطوط خبر داده و گفته است: بخش قابل‌توجهي از خطوط راه‌آهن يك‌خطه است و با افزايش ايستگاه‌ها مي‌توان مشكلات موجود در رفت و آمد قطارها را كمتر كرد.

حركت قطار روي ريل 40 ساله

حسين اميري‌كهنوج، نماينده مردم شهرستان‌هاي زرند و كوهبنان در مجلس در اين خصوص مي‌گويد: بخشي از خطوط ريلي كرمان بخصوص در مسير واقع بين زرند و بافق فرسوده است و قدمت آن به بيش از 40 سال مي‌رسد. وي مي‌افزايد: متوليان نيز از اين فرسودگي آگاهند و حتي قطار در اين مسير سرعت خود را از 120 به 80 كيلومتر كاهش مي‌دهد كه عامل طولاني‌تر شدن زمان سفر است.وي خاطرنشان مي‌كند: قطار در اين استان از كوير، شنزار، آفتاب، گرد و خاك مي‌گذرد و بديهي است كه زودتر دچار فرسودگي شود و خطوط ريلي هم از اين قاعده مستثنا نيستند. وي اضافه مي‌كند: خطوط ريلي استان مشكلات بسيار دارند و با اضافه شدن مسافران زاهداني كه در بخشي از سفر خود از اين قطار استفاده مي‌كنند، مشكلات اين خطوط فرسوده دو چندان شده است.

نماينده استان كرمان در مجلس يادآور مي‌شود: از سال‌هاي قبل مجمع نمايندگان استان كرمان نامه‌نگاري براي تعويض خطوط ريلي استان را پيگيري كرده و اين پيگيري‌ها ادامه دارد. وي با اشاره تاثير ايجاد زيرساخت‌ها در صنعت گردشگري استان تاريخي كرمان اظهار مي‌كند: تعويض خطوط فرسوده ريلي استان باعث افزايش رفاه و رغبت مردم براي سفر به استان مي‌شود و اگر خطوط فرسوده عوض نشوند بايد منتظر هر حادثه‌اي بود. اميري با بيان اينكه واگن‌هاي قطار تهران به كرمان بسيار فرسوده و نامناسب است و بايد بازسازي شوند، مي‌افزايد: مسئولان شركت راه‌آهن مي‌گويند اين واگن‌ها براي كوير طراحي شده و از بهترين واگن‌هاي اين شركت است و متاسفانه هنوز از اين واگن‌هاي فرسوده استفاده مي‌كنند. حادثه‌ها در ايران تور گردشگري گذاشته‌اند و در حالي‌كه مسئولان براي جلب گردشگران و آوردن تورهاي خارجي به ايران تلاش مي‌كنند، گويا حوادث دست پيش گرفتند تا به هر حال بر صنعت گردشگري در بعد داخلي و خارجي آن موثر باشند. جا دارد مسئولاني كه مصرانه خواهان كسب درآمد از صنعت گردشگري هستند به ايجاد زيرساخت‌هاي اين صنعت پردرآمد بخصوص بحث حمل‌ونقل كه مهم‌ترين زيرساخت اين بخش است،‌ توجه ويژه كنند.

منبع:‌ روزنامه تهران امروز

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 3 اسفند 1392 - 8:41 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

بافق فردا از دید دیگه ای نگاه کن حرکت قطار روی ریل 40 ساله ببین اون موقع که امکانات نبوده کارگران که شاید خیلی از اونها از بافق بودن به چه زحمتی راه اندازی کردند و تا الان دوام اورده و الان با اینهمه امکانات چکار میکنند اونی که میگه اعتبار نداریم ازش بپرسین چند درصد حمل و نقل ریلی از این مسیر میگذره و چند درصد سود حاصل از اون را به این قسمت اختصاص میدهند.

You cannot copy content of this page