بافق در لیست شهرهای داری طرح تفصیلی استان

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
جمعه - 4 مهر 1393

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان یزد گفت: در حال حاضر تنها چهار شهر استان یزد دارای طرح تفصیلی هستند.

“مسعود جعفریان” در گفت‎‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: در حال حاضر تنها چهار شهر در استان یزد شامل حمیدیا، شاهدیه، بافق و یزد دارای طرح تفصیلی هستند که البته بعضی از طرح‌های فوق به صورت جامع تفصیلی هستند.

وی از پیشرفت 80 تا 95 درصدی طرح‎‎های تفصیلی 16 شهر دیگر استان خبر داد و افزود: 16 شهر از شهرهای استان شامل شهرهای مروست، ندوشن، عقدا، احمدآباد، بهاباد، مهردشت، نیر، خضرآباد، زارچ، اشکذر، تفت، مهریز، هرات، اردکان، میبد و ابرکوه در مرحله تصویب طرح تفصیلی هستند که پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها بین 80 تا 95 درصد است.

جعفریان افزود: طرح تفصیلی طرحی است که براساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها، وضع دقیق شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ‌ساختمانی در واحدهای تقسیمات شهری و اولویت‌های مربوط به به‏‏سازی، نوسازی و توسعه مناطق و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه طرح تفصیلی یکی از اسناد مهم هدایت توسعه شهر و ابزار اجرایی انتظام‌بخشی و نظام توسعه ‌شهر به حساب می‌آید، راه ‌و شهرسازی به عنوان متولی سیاست‌گذاری توسعه شهری، خود را مکلف به تهیه آن در کلیه شهرها می‎‎داند.

جعفریان، اعتبارات صرف‌ شده در رابطه با طرح‌های توسعه شهری در استان را تاکنون بیش از 15 میلیارد ریال، اعلام و خاطرنشان کرد: این اعتبار مستقیماً از سوی اداره ‌کل راه و شهرسازی به این امر اختصاص یافته و جدای از برخی طرح‌هایی است که از محل اعتبارات شهرداری‌های مربوطه هر شهر هزینه شده است.

وی در مورد ملاک عمل شهرداری‌ها و سایر نهادها در نبود طرح‌های تفصیلی در برخی شهرهای استان، گفت: طرح تفصیلی پس از تصویب، ملاک عمل شهرداری‌ها و سایر نهادهای مرتبط در امور شهری قرار می‌گیرد ولی در مواردی که طرح‌ تفصیلی وجود نداشته باشد، ملاک عمل برای شهرداری‌ها، آخرین طرح مصوب شده موجود در مورد هر شهر است که در برخی شهرها شامل طرح‌های هادی شهری است.

جعفریان با اشاره به مزایای وجود طرح تفصیلی در شهرها، اظهار کرد: طرح‎ تفصیلی در واقع روشنگر و هدایت‌کننده راه جهت برنامه‌ریزی آینده شهری و مدیریت شهری است چرا که طرحی در مقیاس اجرایی و مقیاس تک‌تک پلاک‌ها به شمار می‎‎رود که البته بر مبنای مدارک و اسناد ثبتی و مالکیتی توسط مشاوران ذیصلاح تهیه می‌شود‎‎.

مدیر شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان با اشاره به افق طرح‌های تفصیلی خاطرنشان کرد: طرح‌های تفصیلی شهری از جمله طرح‌های توسعه و عمران شهری هستند که با ملاک قرار دادن افق 10 ساله برای شهرها، در راستای طرح‌های جامع، تهیه و در مرجع قانونی کمیسیون ماده ‌پنج به تصویب می‌رسند. تدوین این طرح‌ها براساس ضوابط و چهارچوب طرح بالادست یعنی طرح جامع و استانداردها و دستورالعمل‌های شورای عالی شهرسازی و معماری ایران صورت می‌گیرد‎‎.

جعفریان در رابطه با نحوه نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها در رابطه با اجرای طرح‎‎های شهری مطابق با طرح تفصیلی شهر یادآور شد: اصولاً استانداری‌های هر استان، نظارت عالیه بر عملکرد شهرداری‌ها دارد و از حیث عملکردهای فنی و جزئیات اجرایی، هماهنگی و نظارت لازم را در این باره دارند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page