انتخاب طرح پژوهشی استاد دانشگاه آزاد اسلامی بافق به عنوان طرح برتر

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
یکشنبه - 3 خرداد 1394

418307
طرح پژوهشی علی اکبر دهقانزاده، استاد دانشگاه آزاد اسلامی بافق به عنوان طرح برتر پژوهشی به جشنواره فرهیختگان راه یافت.
علی اکبر دهقانزاده، مجری این طرح با اعلام این خبر گفت: طرح پژوهشی من با عنوان ” برداشت نمونه های زمین شناسی در محیط های آب، خاک و گیاه در شهرستان های بهاباد و صدوق ” به عنوان طرح پژوهشی برتر در جشنواره فرهیختگان _ که به مناسبت سی و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در تهران برگزار شد _ انتخاب گردید.
وی که هم اکنون عضو هیات علمی رشته مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی بافق است در مورد موضوع این طرح گفت: کشور ایران به لحاظ وضعیت زمین شناسی و جغرافیایی یکی از مناطق مستعد جهت شیوع بیماری های با منشاء زمین شناسی می باشد . وجود آمارهای مستند در مورد ابتلا به بیماری هایی چون گواتر ، فلورسیس ، ارسنوکوسیس و … که به صورت پراکنده از نقاط مختلف کشور گزارش می شود نشان دهنده اهمیت مطالعات زمین شناسی پزشکی در کشور می باشد . با توجه به اینکه کشور ما بخشی از کمربند بیماری هایی چون کم خونی ، دیابت ، سرطان … می باشد لزوم شناخت منشاء محیطی این بیماری های در سطح ملی و فراملی امری ضروری است . پراکندگی پتانسیل های معدنی و فعالیت های معدنی و فراوری ناشی از آن منجر به بروز آلودگی های زیست محیطی بویژه در استان های معدنی کشور و شیوع بیماری در میان ساکنین آن شده است . از این میان می توان به شیوع بیماری های دامی (مسمومیت با مس ) در شهرهای معدنی استان کرمان، سرطان در نواحی مجاور کانسارهای کرومیتی و … اشاره نمود .
وی افزود: علاوه بر موارد فوق الذکر ، توسعه فعالیتهای صنعتی و معدنی و گسترش شهرسازی در کنار عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی، در دهه های اخیر بر میزان بروز بیماری های با منشاء محیطی در کشور افزوده است. بنابر این می توان گفت که با توجه به کمبود برخی از عناصر ریز مغذی(روی ، آهن ،ید) بالابودن سطح پرتوزایی طبیعی (رادون)، وجود آنومالی های ژئوشیمیایی عناصر سمی (سرب ، ارسنیک …) در بسیاری از نقاط کشور انجام مطالعات زمین شناسی پزشکی در ایران ضروری به نظر می رسد بنا به گزارشات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، هزینه های صرف شده جهت درمان بیماری ها، سالانه مبلغ هنگفتی به بودجه کشور تحمیل می نماید . در صورتی که در بسیاری از موارد با شناخت عامل بیماری زا محیطی (منابع آب و خاک آلوده ) و اتخاذ راهکارهای مناسب جهت مهار آن می توان از بروز بیماری جلوگیری نمود .


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
معلم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 4 خرداد 1394 - 2:28 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

آفرین برشما ومادر و پدر بزرگوارتان. چه خبر خوبی. مایه ی مباهات هستید پسرم.

mm.tt این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 4 خرداد 1394 - 5:41 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

درخت هر چه پر ثمر تر باشد سر به زير تر است

You cannot copy content of this page