برای رشد تولید، نیروی انسانی باید مبتکر و خلّاق باشد

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
جمعه - 18 فروردین 1402

نقش دستگاه‌های فرهنگی در تحقق شعار سال چیست؟

رشد تولید رابطه تنگاتنگی با نیروی خلّاق دارد؛ بنابراین دانشگاه باید به این مهم اهمیت بدهد و بخش تولید هم در استفاده از نیرو‌های خلاق برنامه‌ریزی ویژه داشته باشد.

لزوم برنامه‌ریزی ویژه برای استفاده از نیرو‌های خلّاق در رشد تولید

یک مدرس دانشگاه عنوان کرد: رشد تولید رابطه تنگاتنگی با نیروی خلّاق دارد؛ بنابراین دانشگاه باید به این مهم اهمیت بدهد و بخش تولید هم در استفاده از نیرو‌های خلاق برنامه‌ریزی ویژه داشته باشد.

حجت‌الاسلام احمد علیزاده فلاح با اشاره به نقش دانشگاه‌‌ها و فعالان عرصه علم و فناوری در تحقق شعار سال با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» اظهار کرد: رشد تولید رابطه تنگاتنگی با نیروی خلّاق دارد و نیروی خلّاق باید خروجی دانشگاه‌ها باشد و اگر دانشگاه‌ها بتوانند نیروی خلّاق و مبتکر پرورش دهند و در تولید از آن‌ها استفاده شود، رشد تولید اتفاق می‌افتد. دانشگاه باید به این مهم اهمیت بدهد و بخش تولید هم در استفاده از نیرو‌های خلاق برنامه‌ریزی ویژه داشته باشد، درغیراینصورت دانشگاه پرورش نیرو می‌دهد و سپس فرار مغز‌ها اتفاق می‌افتد؛ بنابراین این همگرایی لازم است.

وی اضافه کرد: قطعاً کارشناسان حوزه اقتصادی دستگاه‌های حکمرانی که خود تحصیلکرده بوده‌اند، واقف و آگاه به راهکار‌های مهار تورم هستند؛ اما چه بسا مصلحت‌های سیاسی و جناحی و … مانع از ابراز نظر صائب و صحیح می‌شود، بنابراین استفاده از نظر استادان دانشگاه و دانشجویان توانمند در این باره که کمتر مبتلا به این مسائل هستند برای مجریان مخلص راهگشاست.

این مدرس دانشگاه درباره اینکه مهار تورم نیازمند چه مؤلفه‌هایی است تا به کسب نتیجه مطلوب برای جامعه برسد؟ چنین پاسخ داد: قطعاً همچنان که مؤلفه‌های متعددی موجب پدید آمدن تورم است، مؤلفه‌های مختلفی هم در کنترل آن مؤثر است و از نگاه فرهنگی، خداوند در قرآن راکد ماندن پول را نمی‌پذیرد و باید پول در جریان باشد و اگر برنامه‌ریز‌ان مملکت بتوانند نقدینگی بین مردم را به سوی تولید سوق دهند، هم رشد تولید اتفاق می‌افتد و هم اثر تورم انباشته شدن نقدینگی کم می‌شود.

**برای رشد تولید، نیروی انسانی باید مبتکر و خلّاق باشد

علیزاده فلاح افزود: در این راستا دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند با فرهنگ‌سازی، زمینه‌ساز مهار تورم و رشد تولید باشند و حکمرانان با ایجاد تعاونی‌ها علاوه بر آن پایین آوردن ریسک سرمایه‌گذاری به این مهم کمک خواهند کرد.

مسئول امور فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق در پاسخ به سؤال دیگر که برای رشد تولید در کشور چه ضرورت‌ها و باید‌هایی باید مدنظر مسئولان و تولیدکنندگان قرار بگیرد؟ گفت: برای رشد تولید، نیروی انسانی باید مبتکر و خلّاق باشد و این با تغییر رویکرد دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد که باید شورای عالی انقلاب فرهنگی ریل‌گذاری جدیدی برای دانشگاه‌ها انجام دهد.

این مدرس دانشگاه تبیین کرد: از سویی نظام استخدامی کشور مشکل دارد و مدرک‌گرا شده و بسیاری از نیرو‌های خلّاق به‌دلیل نداشتن مدرک جامی‌مانند و بعضاٌ نیرو با مدرک عالی بدون توانمندی لازم، دست و پاگیر چرخه رشد تولید می‌شود و اگر در استخدام‌ها و نظام پرداخت حقوق، خلّاقیت ملاک قرار گیرد، می‌تواند به رشد تولید بینجامد.

این مسئول درباره اینکه مهار تورم و رشد تولید چه نتایج و پیامد‌هایی را برای کشور به همراه خواهد داشت؟ توضیح داد: روایت است «من لا معاش له لا عباد له» دین‌گریزی که گاهی در جامعه دیده می‌شود، بعضاً به مسائل اقتصادی برمی‌گردد و کنترل تورم توان اقتصادی خانواده را تقویت می‌کند و رشد تولید زمینه‌ساز کسب و کار و ایجاد شغل است.

علیزاده فلاح مطرح کرد: با تحقق شعار سال می‌توان پایه‌های اعتقادی را تقویت کرد، علاوه بر آن جامعه دارای تورم و محتاج واردات زمینه فاصله طبقاتی و استفاده عده‌ای ویژه از امکانات کشور است، حال هر عنوانی شما به آن بدهید، ازجمله اختلاس و … که نارضایتی عمومی را در پی دارد؛ بنابراین به لحاظ فرهنگی و سیاسی تحقق شعار سال نیاز جامعه است.

وی تشریح کرد: یکی از مشکلات ما شعارزدگی است و اگر واقع‌گرایی را ملاک عمل قرار دهیم، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی راحت‌تر خواهد بود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page