عوامل تورم و مؤلفه‌های رشد تولید به جامعه آموزش داده شود

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 26 فروردین 1402

ایجاد پویایی و امید در جامعه با سلامت اقتصادی؛

 

عوامل تورم و مؤلفه‌های رشد تولید به جامعه آموزش داده شود

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق گفت: عوامل ایجاد تورم و مؤلفه‌های مؤثر و نقش‌آفرین در رشد تولید باید توسط دانشگاه‌ها به دانشجویان و عموم جامعه ارائه و آموزش داده شود.

حسینعلی لازمی مدیر گروه رشته معدن و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق با بیان نقش دانشگاه و عرصه علم و فناوری در تحقق شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» اظهار کرد: یکی از وظایف دانشگاه‌ها در هر جامعه‌، ارتقای سطح شناخت، آگاهی مردم و مخاطبان از مسائل روز جامعه است که در موضوع شعار سال هم باید این مهم توسط متخصصان و استادان دانشگاه انجام و ریشه‌ها و عوامل ایجاد تورم و مؤلفه‌های مؤثر و نقش‌آفرین در رشد تولید در شرایط ویژه، آموزش و اطلاعات کاربردی در قالب کارگاه‌ها و سخنرانی علمی به دانشجویان و عموم جامعه ارائه شود.

وی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند به‌صورت پروژه‌ و تحقیقات دانشجویی توسط استادان و دانشجویان، مشکلات جامعه را بررسی و راهکار ارائه دهند تا نقشه راهی برای تحقق شعار سال باشد؛ شاید یکی از دلایلی که در سنوات گذشته در تحقق شعار سال به‌طور کامل به نتیجه مطلوب نرسیده نبود شناخت و آگاهی کافی از مشکل مطرح شده و نبود نقشه راه برای متولیان امر بوده که دانشگاه‌ها می‌توانند در این موضوع نقش مفیدی داشته باشند.

لازمی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت و مزایای کشور که بسیار فوق‌العاده و ارزشمند است، منابع طبیعی و خدادادی بوده که لازم است با برنامه‌ریزی مناسب، بهره‌برداری و استفاده مطلوب از این منابع در مسیر رشد تولید قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق گفت: نبود تعادل بین عرضه و تقاضا در جامعه می‌تواند یکی از عوامل به وجود آمدن تورم باشد. در این میان، بسیاری از تقاضا‌های افراد جامعه کاذب و غیرضروری بوده که لازم است در این راستا فرهنگ‌سازی شود. مطالعه، شناخت و آگاهی‌رسانی درباره نیاز‌های کاذب و غیرضروری هم می‌تواند باعث کاهش تقاضا و در نهایت کاهش تورم در جامعه شود.

لازمی درباره راهکارهای علمی رشد تولید در کشور عنوان کرد: تولید زمانی رشد می‌کند که سرمایه‌گذار برای تولید محصول ترغیب شود و محصول تولیدی مقابل دیگر روش‌های درآمدزایی موقت و نامطلوب جذابیت داشته و باید قدرت رقابت با محصولات مشابه خارجی و داخلی را داشته باشد.

وی تأکید کرد: باید شرایط رقابت فراهم و قوانین به‌گونه‌ای تنظیم شود تا منجر به افزایش سرمایه‌گذاران، بازار امن و بلندمدت شده و تولید در رتبه برتر جذابیت برای سرمایه‌گذاری باشد. مؤلفه‌هایی مانند تلاش در تأمین و تولید مواد اولیه در کشور، گسترش بازار داخلی و فراهم کردن شرایط صادرات و توسعه و تدوین قوانین تشویقی ازجمله این موارد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های سلامت جامعه، سلامت اقتصادی است و این موضوع در سایه پویایی اقتصادی و سرانه درآمد مطلوب افراد جامعه شکل می‌گیرد. قطعاً افزایش تولید محصولات مختلف و مهار تورم در این باره نقش مهمی دارد. باید توجه داشت که سلامت اقتصادی سبب پویایی، امید در جامعه و استقلال کشور خواهد شد.

لازمی توضیح داد:  یکی از نقاط قوت و مزایای کشور که بسیار فوق‌العاده و ارزشمند است، منابع طبیعی و خدادادی بوده که لازم است با برنامه‌ریزی مناسب، بهره‌برداری و استفاده مطلوب از این منابع در مسیر رشد تولید قرار گیرد. مدیریت این منابع در بخش‌های مختلف می‌تواند کشور را به استقلال در زمینه‌های مختلف سوق دهد و تولید ثروت کند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page